Honda CB 500 Four -74 ---> Café

Satt och kollade på fotpinnar och det verkar som att de kommer flyttas bakåt för att få rätt stuk. Problemet är hur jag ska göra med tanken, funkar det att ha den original eller hur ska man bygga om den? En annan fråga angående fotpinnar, de kan blockera kickstarten och jag har sett på många cafébyggen att de verkar sakna all el-anslutning eller så är den gömd på något mystiskt sätt? Funkar hojen om man tar bort batteri och så vidare? (är född med båda tummar mitt i handen, jag vet...)
 
Det behövs inga blinkers på en 74:a. Inte hastighetsmätare och bromsljus heller.
 
Funkar hojen om man tar bort batteri och så vidare? (är född med båda tummar mitt i handen, jag vet...)

Många gamla hojar funkar hur bra som hälst utan batteri (utom startmotorn då förståss). Om du skulle få problem så kan du sätta dit ett mindre batteri av geltyp finns dunder små som du kan gömma i kutsen eller på annat lämpligt ställe. (eller så kan du sätta batteriet synligt med en snygg aluhylla och en läderrem som håller det på plats, funkar också)

Köpte just en sån här själv http://www.discovolantemoto.co.uk/parts-in-aluminium/battery-tray-aluminium/prod_578.html blir nog snyggt tror jag. Är man lite händig kan man ju bocka till något liknade själv.
 
Okej, så med andra ord så behövs bara framlyktan och baklampan och den drivs av generatorn och funkar endast när motorn är igång? Har jag fattat det rätt då? Så då kan man plocka bort allt annat onödigt tjafs och enbart koppla dessa kablar till generatorn? Det låter konstigt att det inte behövs men det kanske är så iom att det är en veteranmc?
 
Fränt! :tummenupp Hade en blå motsvarighet på gatan utanför kåken igår, helt i nyskick, verkligen superfin!!! :) Helgött ljud! :yoparty
Lycka till med projektet! :tummenupp
 
Bromsljus kommer jag att ha, helt klart! Däremot får väl polisen spel om man inte kör med blinkers ;)

Nisén, du får komma förbi garaget någon gång om du har tid och kolla på projektet om du vill, står ju i Åmål och såg att du bodde där. Vänta du tills du fått höra denna, sitter Dunstall-system på, låter sjukligt gött :D
 
Nisén, du får komma förbi garaget någon gång om du har tid och kolla på projektet om du vill, står ju i Åmål och såg att du bodde där. Vänta du tills du fått höra denna, sitter Dunstall-system på, låter sjukligt gött :D
Vore kul! Meddela bara var du håller till, så kanske kanske, dyker jag upp! :D
 
Okej, så med andra ord så behövs bara framlyktan och baklampan och den drivs av generatorn och funkar endast när motorn är igång? Har jag fattat det rätt då? Så då kan man plocka bort allt annat onödigt tjafs och enbart koppla dessa kablar till generatorn? Det låter konstigt att det inte behövs men det kanske är så iom att det är en veteranmc?

Batteriet måste nog sitta kvar faktiskt... ska du ha bakåtflytt från iaf raask så kan du inte ha kicken kvar då denna är i vägen vilket i sin tur innebär att du måste ha elstart som drivs av batteriet..
tror även att lampor drivs av batteriet och annat smått som elsystemet inte klarar av att leverera när hojen är igång..

du kan om du så tvunget vill ta bort batteriet bygga om delar av elsystemet (tror jag) till ett system som inte behöver batteri..men ganska onödigt enligt mig om hojen fungerar:)

en annan sida där det finns lite inspiration är www.dotheton.com.. där är dock lite blandade märken och en del absurda byggen men många väldigt fina!

ska du ha delar så är http://www.dimecitycycles.com/ en ok sida med många delar och trevlig support.

finns mycket delar på www.ebay.com som är billigare att beställa hem från typ thailand än att köpa dessa i Sverige och det med frakten typ bromsbelägg..

vill du ha andra original delar så finns http://www.davidsilverspares.co.uk/ de har ju väldigt mycket.

du behöver inte ha blinkers och polisen skiter väl i d om besiktningen och lagen säger att man inte behöver?:va men är ju som sagt lite av självbevarelsedrift att ha..
vill du ha blinkers som knappt syns så kan dessa på ebay vara bra. Jag har dom själv och är väldigt bra och billiga! http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Supe...5476730QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

om hojen gått mycket kan det vara väldigt bra ide att byta kamkedjan..skulle den gå av så är motorn bara skrot :näsblod rasslar det ngt från motorn så är det dags!

lycka till annars:)
 
Last edited:
tror batteriet måste sitta kvar faktiskt... ska du ha bakåtflytt från iaf raask så kan du inte ha kicken kvar då denna är i vägen vilket i sin tur innebär att du måste ha elstart som drivs av batteriet..
tror även att lampor drivs av batteriet och annat smått som elsystemet inte klarar av att leverera när hojen är igång..

du kan om du så tvunget vill ta bort batteriet bygga om delar av elsystemet (tror jag) till ett system som inte behöver batteri..men ganska onödigt enligt mig om hojen fungerar:)


Allting funkar, jag tar bort blinkers då de inte behövs eftersom hojen är byggd före 1975 enligt föreskrifterna som någon vänlig person skickade tidigare i ett inlägg. Därför borde det vara endast framlampa och baklampa som används och det borde väl motorn klara av? Har kikat lite och då kan jag ju inte använda bakåtflyttade fotpinnar utan då måste jag ha batteri och det är brutalt fult... Får se hur det blir, ska mecka lite ikväll. :)
 
Hej! Kul tråd för en som har en likadan hoj. En sån där bara kräver att få alufäljar med hög kant, typ Borrani eller Akront. Passa då lämpligen på att gå från 19 till 18 tum i fram så styr den bra mycket trevligare, men en del tycker ju att 19 skall det så det så! På med en till skiva oxå så har du tom bromsar, inte dumt. Gaffeln från en tidig cb 750 passar rakt i och har färstn för dubbla ok och du kan använda cb 500 ok, de passar på gaffeln.
Tanken kan gott bara kvar som den är, det är ju en snygg tank. Fotpinnar kan man göra själv och svetsa nya fästen i ramen De som tvivlar på att det håller och att ramen skulle ta stryk kan ta en titt på mina, de har suttit där sen -85.
Vill du ha lite mer ( jag sa liiite) knuff i maskin så kan du sätta på ett set förgasare från cb650, tidig modell med trottlar, inte CV. Passar rakt på ,nästan. Sätt idt koniska filter, höj nålen ett snäpp och byt huvudmunstycken till storlek 125.
Svingen kan behöva förstärkas eller om du kan hitta en Dresda, engelskt finsmide från 70-talet, ännu bättre. Roffes i Sthlm kan ha nån kvar, de har en massa gammalt i sina gömmor har jag hört.
Lycka till,,,,,,,,,,,,,Per:squid
 
Last edited:
Hej! Kul tråd för en som har en likadan hoj. En sån där bara kräver att få alufäljar med hög kant, typ Borrani eller Akront. Passa då lämpligen på att gå från 19 till 18 tum i fram så styr den bra mycket trevligare, men en del tycker ju att 19 skall det så det så! På med en till skiva oxå så har du tom bromsar, inte dumt. Gaffeln från en tidig cb 750 passar rakt i och har färstn för dubbla ok och du kan använda cb 500 ok, de passar på gaffeln.
Tanken kan gott bara kvar som den är, det är ju en snygg tank. Fotpinnar kan man göra själv och svetsa nya fästen i ramen De som tvivlar på att det håller och att ramen skulle ta stryk kan ta en titt på mina, de har suttit där sen -85.
Vill du ha lite mer ( jag sa liiite) knuff i maskin så kan du sätta på ett set förgasare från cb650, tidig modell. Passar rakt på ,nästan.
Svingen kan behöva förstärkas eller om du kan hitta en Dresda, engelskt finsmide från 70-talet, ännu bättre. Roffes i Sthlm kan ha nån kvar, de har en massa gammalt i sina gömmor har jag hört.
Lycka till,,,,,,,,,,,,,Per:squid

Det låter lite mer än vad jag har tänkt mig göra första vändan faktiskt, hade tänkt att behålla så mycket som möjligt original CB 500 och inte plocka in andra modeller men det kanske blir ett framtida projekt? Borträknat är självklart andra fotpinnar och delar som är eftermarknad, men fäljar och förgasare blir kvar original. Har du tips på hur man ska hantera rostiga ekrar?
 
Rostiga ekrar, tja byt dom skulle jag nog säga. Är ekrarna mycket rostiga på en 35 år gammal hoj så är nog risken att fälgarna kan var lite vissna de med och jag skulle inte vilja att hjulen kollapsade i en kurva. Ta av däcken och titta efter, dom kan ju vara friska och då kan det räcka med att poler upp ekrarna men det är ett skitgöra. Att montera isär ett så gammalt hjul kan vara svårt utan att ekrarna går av eftersom nipplarna säkert har ärgat fast ordentligt. Det brukar bara vara att klippa bort dem. Roffes brukade ha färdiga satser så hör med dem.
Per :squid
 
Rostiga ekrar, tja byt dom skulle jag nog säga. Är ekrarna mycket rostiga på en 35 år gammal hoj så är nog risken att fälgarna kan var lite vissna de med och jag skulle inte vilja att hjulen kollapsade i en kurva. Ta av däcken och titta efter, dom kan ju vara friska och då kan det räcka med att poler upp ekrarna men det är ett skitgöra. Att montera isär ett så gammalt hjul kan vara svårt utan att ekrarna går av eftersom nipplarna säkert har ärgat fast ordentligt. Det brukar bara vara att klippa bort dem. Roffes brukade ha färdiga satser så hör med dem.
Per :squid

Ja, ekrarna är mycket rostiga men fälgarna har klarat sig ganska bra ändå, verkar mest sitta i kromet men ska nog ta av däcken och ta mig en titt på dem. Om inte så behövs nog kanske fräscha däck, även om dessa som sitter på är rejält mycket mönster kvar i så är det aldrig fel med bra däck.
 
bygg inte om den!!!! om du ska göra något vid en sådan hoj så är det att återställa den till originalskick!!!!
En ren investering för framtiden.....
 
Batteriet måste nog sitta kvar faktiskt... ska du ha bakåtflytt från iaf raask så kan du inte ha kicken kvar då denna är i vägen vilket i sin tur innebär att du måste ha elstart som drivs av batteriet..
tror även att lampor drivs av batteriet och annat smått som elsystemet inte klarar av att leverera när hojen är igång..

du kan om du så tvunget vill ta bort batteriet bygga om delar av elsystemet (tror jag) till ett system som inte behöver batteri..men ganska onödigt enligt mig om hojen fungerar:)

Jag körde utan batteri på min SR500, det fungerade hur bra som helst och lamporna lös fint.
Elssytemet lär klara att hålla allt igång annars skulle man behöva ladda hojen precis som en mobiltelefon...




bygg inte om den!!!! om du ska göra något vid en sådan hoj så är det att återställa den till originalskick!!!!
En ren investering för framtiden.....

TS har ju köpt den, så han får väl göra precis vad han vill :yoparty

Till TS: grym hoj! Modda på!
 
Jag körde utan batteri på min SR500, det fungerade hur bra som helst och lamporna lös fint.
Elssytemet lär klara att hålla allt igång annars skulle man behöva ladda hojen precis som en mobiltelefon...






TS har ju köpt den, så han får väl göra precis vad han vill :yoparty

Till TS: grym hoj! Modda på!

Tanken är lackad svart nu, tyvärr lite rinningar och gör om det idag. Någon som har koll på vad man kan plocka bort när det gäller el-systemet? Hela den där plattan vid kåpan eller? Bilder kommer!
 
Här kommer lite bilder från projektets gång, har semester nu så passar på att fixa så mycket jag hinner :)
 

Bifogat

  • 110718 iphone 591.jpg
    110718 iphone 591.jpg
    237.6 KB · Visningar: 122
  • 110718 iphone 592.jpg
    110718 iphone 592.jpg
    241.1 KB · Visningar: 158
  • 110718 iphone 594.jpg
    110718 iphone 594.jpg
    239 KB · Visningar: 221
  • 110718 iphone 596.jpg
    110718 iphone 596.jpg
    242.1 KB · Visningar: 193
  • 110718 iphone 598.jpg
    110718 iphone 598.jpg
    237.3 KB · Visningar: 121
  • 110718 iphone 599.jpg
    110718 iphone 599.jpg
    247.6 KB · Visningar: 117
Här kommer lite bilder från projektets gång, har semester nu så passar på att fixa så mycket jag hinner :)

Vet inte om du skrivit om färgval, men kombinationen svart/guld är ju svårslagen på caferacers. :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top