Honda Blackbird oljud

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Men det är något malande ljud i vxlådan. Blir inte riktigt klok på vad det kan vara så jag behöver lite hjälp.

Ljudet är där konstant fast upphör när man drar in kopplingen och står still.
Men om man rullar över 5-10 och uppåt så kommer det igen och då kvittar det om man har kopplingen dragen eller inte. Kvittar vilken växel man har i. Har man den i N så är det där också om kopplingen inte är dragen. Med andra ord så är det där om på något sätt antingen motor eller drevet överför rotation till vxlådan.

Min tanke är att det kanske är något med kopplingen. (Hoppas på det för den är lätt att komma åt.)

Man känner inte av någon speciellt viberation eller något sådant.

Det är helt normalt att det skramlar i BB när kopplingen är utsläppt i friläge. Kopplingsdelar och drev ligger och skramlar, ljudligt.

Låter det mycket när du kör och vilken typ av ljud är det då? Lite vinande typ tunnepbaneljud finns normalt som kan höras på låga varv i lägre farter.

Är du osäker åk iväg till en hondaverkstad och låt dom lyssna.

Kan väl dra mig till minnes att min också låter, men inte så att jag reagerar på det som oljud... Ta en sväng ner till Claessons i Bromölla. De är duktiga på Honda, annars får du komma ner o köra med Mck vilse nästa lördag, så kan jag lyssna, så inte jag får samma... :rolleyes: :D

Tack för infon. Ja det verkar vara ett normalt ljud för min kompis BB har också det ljudet. dock inte riktigt lika högt. Om jag kör och lägger handen på kopplingskopan så känner jag itne av något speciellt.

Jag får ta och göra det. De vet säkert. Saken är det att man vill inte att vxlådan precis ska ge upp när man susar fram i en bit över hastighetsbegränsningen.

Tack för infon. Ja det verkar vara ett normalt ljud för min kompis BB har också det ljudet. dock inte riktigt lika högt. Om jag kör och lägger handen på kopplingskopan så känner jag itne av något speciellt.

Jag får ta och göra det. De vet säkert. Saken är det att man vill inte att vxlådan precis ska ge upp när man susar fram i en bit över hastighetsbegränsningen.

Skramlet påverkas bl.a. av hur bra motorn går på tomgång och vilket tomgångsvarv man har, men det är i grunden helt normalt på en BB och inget att bekymra sig om. Om du ökar tomgången till 1500 varv försvinner skramlet nästan helt och hojen svarar bättre vid pådrag från låga varv. Nackdelen är att det klonkar när man lägger i 1an :huvet

Desutom stannar slitaget upp när man höjer tomgången så det blir tyst.
Ljudalstringen sliter på delar.
Gör det direkt - om några år kanske ljudet förvinner först vid 2500 rpm...tråkig tomgång...

Hej igen

Jag körde en riktigt lång runda idag och lyssnade noga. Jag känner en viss oro ändå. Jag var uppe vid växjö för att jag hade ett ärende där. tog mig tid att köra inom mickes MCaffär mensåklart så var alla mekaniker bort och bara försäljarna kvar. Litar inte precis på försäljare så jag avstod att fråga.

Hade täntke åka bort till bromölla i veckan men såklart så har jag itne tid fören i helgen och då är där inga mekaniker.

vad skulle det kunna vara om det inte är det standard ljudet. det måste antingen vara något med kopplingen eller axlen in i växllådan för jag tycker det är oberoende vilken växle man har eller motorvarv. bara att kopplingen är ej dragen och friläge eller rotation hittar sin väg in i vxl genom hjulet så kommer det rätt svaga malande tunnelbansljudet. Det är så högt att jag hör det upp till iaf 75km/h sen får suset överhanden om jag har hjälmen öppen.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis