Honda blackbird eller inte tips på annan hoj ?

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej har ägt blackbird nu i ett par år har aldrig riktigt tyckt om den den går skit bra o man åker bra på den. Men är sugen på nått annat gärna nått som rör på sig lite bättre

är sugen på en hayabusa men hur stor skiljnad är det på busa o blakbird nån som kan gämföra dessa ? eller tips på annan hoj

har ägt en massa gamla sporthojar sen tidigare

* gsx-r 750 1986
* Yamaha fzr 1000 1989
* gsx-r 750 1998
* Suzuki Rf 900 1998
 
Gamla Hayabusa är snäppet bättre på det mesta. Inte så man häpnar direkt om man kliver från BB till Hayabusa. Men det märks väl mest uppe i toppen.
Nyare Hayabusa är lite bättre än så och ZZR1400 är ännu bättre (personlig åsikt).
Fast skall du ha större skillnad kanske det är dags att gå över till riktig sporthoj...
En CBR1000RR från 2008 och uppåt kanske?
Väger nästan 100 kg mindre än BB och har liknande effekt.
 
Tack wiseguy jag har haft dom funderingarna själv alla pratar om hur vass busan är men jag ska testa en så fort jag får tid. Jag har tagit bort orginal piporna och ersatt med 4-1 akropovic och även tatt bort centrallstödet så det blev ju en enorm skiljnad i vikt. Sen borde man väl fått lite mer flås efter sportsystemet sen vikten på det...uppskattar blackbirden till 175 hk cir och busan från 1999 låg väl nånstans där men ska bli kul o se skiljnaden.
 
Har ägt en del suzuki men dom känns råare på nått sätt i motorkaraktären Honda känns lugnare min lilla 86 a 750 gsx-r flytta på sig bra för att vara en antik liten hoj. Gsx-r 750 1998 den flytta på sig bra den också yamaha fzr 1000 den gick inge vidare tyckte jag den drack olja bara mer än soppa.....gillar motorkaratären på suzuki min Rf 900 som frun har nu efter mig den går ju skit bra den tappar inte i ork den bara går....
 
Om du vill ha en mer "Agil" motorcykel ska du nog kika på följande.

Speciellt så har du några som sticker ut. De har vunnit flertalet tester och är mycket smidiga och lättsvängda.

Triumph Daytona 675
Aprilia RSV4 (2009)
Honda CBR 1000RR (2008)
Suzuki GSXR 750

Om det var mer "effekt" du menade får du nog kika på Hayabusa eller nya BMW S1000RR . Eller kanske till och med Kawasaki Ninja ZX-12R(går riktigt bra rakt fram).
 
Last edited:
Om man går från BB till någon av de ovanstående kommer de att kännas ganska tama i bottenregistret.
Inget fel på hojarna alltså, men de saknar lite *umpfh* jämfört med BB:n.

Du får hojar som väger 165kg torr mot 230kg torr BB (260 kg mot 185 Våtvikt). Det är 65 kilos skillnad. Bara en tanke. Tänk om du kommer "skjutsa" mycket eller inte ?

Annars har du de moderna sporthojarna med 30% mer effekt och runt 50 kilo lättare än BB -98.

Själv har jag svårt att märka skillnad på en 650cc mot min nuvarande 1400cc i vridmoment om jag åker själv på den. Men att Skjutsa på dom är natt och dag. 650cc med skjuts är inget kul, blir trögt med 70kg extra last vilket inte alls påverkar prestandan på en 1400cc på samma sätt.
 
Last edited:
Håller med men BB märker jag jag inget av att frun sitter bakpå den har kraften ändå tycker jag men alla an dra hojar jag ägt har man känt av när man skjutsar nån

ska nog behålla BB över denna sommaren också lite intresserad att testa en gsx-r 1000 kubikare också o då 2003 o uppåt
 
Håller med men BB märker jag jag inget av att frun sitter bakpå den har kraften ändå tycker jag men alla an dra hojar jag ägt har man känt av när man skjutsar nån

ska nog behålla BB över denna sommaren också lite intresserad att testa en gsx-r 1000 kubikare också o då 2003 o uppåt

Låter som ett bra val. stora uppdateringar verkar vara 2003, 2005, 2007.

Länk till modellhistorik på GSX-R årsmodellerna.
http://www.suzukicycles.org/GSX-R-series/GSX-R1000.shtml
 
Sprint 1050 GT! Bra botten o effhekt

Tyvärr så väger Sprint GT 6 kilo mer och har cirka 30hk färre än BB. Så jag vet inte vad "uppgradering" blir med en Sprint GT. Jag har ägt Sprint ST som är föregångaren och det är en fin touring cykel.

Sprint GT 1050
130 hk
268 kg våtvikt


BlackBird 1100
164 hk
260kg våtvikt


GSX-R 1000
Max effekt: 180 hk
Torrvikt: 168 kg
210 kg våt
 
Last edited:
Okay jag ger mig ;) Men tror faktiskt att vikten som anges är med packväskorna som är standard o väger ca 20 kg. Samt ett orginalblås som väger närmare 7 kg. Så med väskorna borta och kolfiber pipa på 1 kg är den lättare iaf.

Men effekten kan inte motsägas.
 
Jag har ju tagit bort orginial piporna och centralstödet och jäklar va vikt jag tappa på det vägde bly mitt nya system väger ju ingenting så min vikt plus lite bonus HK med nya systemet borde väl min hoj ligga på rúnt 175 hk nu sen 15 kilo bort på vikt minst är säkert mera
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top