Honda Africa Twin vs BMW R1200GS

Nya "LC8:an" är väl rätt så obeprövad egentligen?

KTM RC8 var inte den mest driftsäkra hojen, även under slutet av sin "livstid". Superduke 990 var väl hyffsat driftsäker men den hade å andra sidan hade den mycket lägre litereffekt.

Hur är det med de nya LC8:orna i 1290/1190 osv osv?

BMW eller Honda för driftsäkerhet hade jag satsat på. KTM för lite mer prestanda med avkall på driftsäkerhet :)
 
Nya "LC8:an" är väl rätt så obeprövad egentligen?

KTM RC8 var inte den mest driftsäkra hojen, även under slutet av sin "livstid". Superduke 990 var väl hyffsat driftsäker men den hade å andra sidan hade den mycket lägre litereffekt.

Hur är det med de nya LC8:orna i 1290/1190 osv osv?

BMW eller Honda för driftsäkerhet hade jag satsat på. KTM för lite mer prestanda med avkall på driftsäkerhet :)

Jag har för mig att Fordons 1290 var lite ledsen i motorn efter en säsong som racehoj, men vet inte hur mycket det säger om driftsäkerheten...
 
Frågan är ju vad som TS vill ha och vad som passar denne bäst.


Men det är ju bara mina personliga åsikter:tummenupp
Vilken tur att vi tycker olika, -det hade varit tråkigt om alla körde likadana hojar i samma färg :crash

För övrigt är jag tveksam till BMW´s kvalité . den har blivit sämre med åren :fakta ( jo, jag har en BMW)
jag har tre KTM´r och har inte märkt att det skulle vara dålig kvalité på dem ...:va
 
Hej!

Nu börjar våren äntligen närma sig och jag ska äntligen köpa en ny mc för första gången i mitt liv (har dock ägt flera motorcyklar innan). Efter att ha provkört ett antal olika motorcyklar i höstas så står det nu mellan två modeller, Africa Twin och R1200GS. Tyvärr så körde jag bara båda två korta sträckor i lägre hastigheter, dvs jag är intresserad av hur de känns i 110-120 på landsväg. Jag är fullt medveten om för- och nackdelar med respektive mc (kedja/kardan, vikt, utrustning, effekt, pris, garanti etc), men det som jag skulle vilja veta är om någon kan vara vänlig och berätta hur mycket respektive mc vibrerar i handtagen (och även för övrigt). Mitt problem är att min högra hand har en tendens att domna av lätt. På min R1:a så domnade handen redan efter ett par mil.

Tack på förhand!

Mvh Kent

Kent om du skall ut på långresor med skjuts bakpå kommer jag rekommendera att du har mer än 90 HK. Packning och skjuts kommer du vilja ha minst 120HK för en behaglig motorvägsupplevelse.

Men om du inte kör europa resor varje år eller aldrig skjutsar passagerare klara man sig gott utan större motor.

Har samma problem med min högerhand. Kan tyvärr inte heller köra vissa hojar pga detta. Det vill säga BMW och KTM går bort då dom vibrerar rätt rått. Suzuki och Honda och vissa Kawasaki är det jag upplevt som acceptabelt för min högerhand.

KTM och Ducati går bort pga att dom är tillverkade för långa personer. Fötterna hänger och dinglar i luften och jag är 170cm.

Sedan att ha runt 150 hästar går endast att använda på autoban nere tyskland. Ser aldrig att det skulle uppkomma ett behov förutom på långa transportsträckor. Samt att försäkringspremien i storstan blir svindyr.

Provsatt AF på mässan och det röda sänkta exemplaret som stod i grushagen på mässan är lätt och balansera stillastående. Mycket lättare än min VFR.

Idag kör jag som sagt VFR800X. Roligt att varva 11 000 på en V4. Detta är vad jag kommer sakna om jag byter modell. Vridet kommer vara detsamma men kommer tappa 10kw eller runt 20 Hk.

Men jag kommer kunna köra mer offroad än jag har möjlighet med VFR som är en gatmaskin.Honda är mellanmjölkens förlovade motorcykeltillverkare. Som dina favoritskor/tofflor, trotjänare som aldrig strular.
 
Last edited:
För övrigt är jag tveksam till BMW´s kvalité . den har blivit sämre med åren :fakta ( jo, jag har en BMW)

Jo jag har haft mina funderingar kring BMWs kvalitet även jag, men efter min förra hoj, en 2007 R1200R, som på drygt 10000mil utöver normal service endast behövde byta hjullager fram vid sådär 9500mil så har jag lagt dom funderingarna på hyllan tämligen permanent.

Fast jag köper ju aldrig nytt, finner det mycket enklare att låta första ägaren sortera ut alla småfel och rådda dem, så att när jag köper en ett par år gammal hoj så är alla defekter redan åtgärdade och jag kan ägna mig åt att köra istället ;)

Visst vore det trist om vi alla var lika ;) Hoppas på att nån inte tänker som jag så att jag om något år kan få fatt på en Multistrada Enduro från nån som fått fixa alla grejer på garantin, tröttnat på den och vill sälja den billigt till mig:tummenupp
 
Kent om du skall ut på långresor med skjuts bakpå kommer jag rekommendera att du har mer än 90 HK. Packning och skjuts kommer du vilja ha minst 120HK för en behaglig motorvägsupplevelse.

Men om du inte kör europa resor varje år eller aldrig skjutsar passagerare klara man sig gott utan större motor.

Har samma problem med min högerhand. Kan tyvärr inte heller köra vissa hojar pga detta. Det vill säga BMW och KTM går bort då dom vibrerar rätt rått. Suzuki och Honda och vissa Kawasaki är det jag upplevt som acceptabelt för min högerhand.

KTM och Ducati går bort pga att dom är tillverkade för långa personer. Fötterna hänger och dinglar i luften och jag är 170cm.

Sedan att ha runt 150 hästar går endast att använda på autoban nere tyskland. Ser aldrig att det skulle uppkomma ett behov förutom på långa transportsträckor. Samt att försäkringspremien i storstan blir svindyr.

Provsatt AF på mässan och det röda sänkta exemplaret som stod i grushagen på mässan är lätt och balansera stillastående. Mycket lättare än min VFR.

Idag kör jag som sagt VFR800X. Roligt att varva 11 000 på en V4. Detta är vad jag kommer sakna om jag byter modell. Vridet kommer vara detsamma men kommer tappa 10kw eller runt 20 Hk.

Men jag kommer kunna köra mer offroad än jag har möjlighet med VFR som är en gatmaskin.Honda är mellanmjölkens förlovade motorcykeltillverkare. Som dina favoritskor/tofflor, trotjänare som aldrig strular.

Tack för svaret! Jo, jag börjar själv fundera som du resonerar. En Africa Twin vore kul att åka runt och busa på grusvägar med, men den lär kännas klen på landsväg. Återstår BMW, men om den går bort pga vibrationer, så krymper urvalet. Jag bor även på landet med en grusplan framför huset, tanken på att dra runt en BMW på gruset är inget som lockar.

KTM gör roliga motorcyklar men att köpa en mc är MINST lika viktigt som att skaffa sig ny hustru/flickvän, dvs man bör tänka sig noga för när man skaffar sig en ny kärlek.. KTM är inte snygga, och vid inköp av en ny hoj (läs byte av partner) så vill man att den är fin att se på, smal om midjan, och inbjuder till bus!

En VFR800X skulle säkert gå bra, men jag är sugen på att min nästa hoj blir en "adventurehoj" av något slag. Sedan köpte jag även nyss ett par coola å sköna Alpinestars Toucan, de passar inte så bra till en landsvägshoj.

Tittade på några youtubeklipp med Ducati Multistrada 1200/950, 1200:an låter verkligen underbart! Den ser ut att vara riktigt snabb också! Undrar om den vibrerar mycket i handtagen? Den är även dyr i inköp, 180-210000:- Något jag möjligtvis numera kan köpa, men då vill man inte få problem med hojen. Hur är kvalitén på Ducati nu för tiden? Ducatin skulle i alla fall orka med tre stora packväskor och passagerare.

Annars så återstår bara Kawasaki Z1000SX, man sitter i alla fall ganska bra på 2017-års modell.

De närmaste tre-fyra åren lär det inte bli några utlandsresor med bågen, men när barnen har kommit upp några år in i tonåren då blir det aktuellt. Dvs jag hinner nog byta en gång till innan dess.
 
Last edited:
Tack för svaret! Jo, jag börjar själv fundera som du resonerar. En Africa Twin vore kul att åka runt och busa på grusvägar med, men den lär kännas klen på landsväg. Återstår BMW, men om den går bort pga vibrationer, så krymper urvalet. Jag bor även på landet med en grusplan framför huset, tanken på att dra runt en BMW på gruset är inget som lockar.

KTM gör roliga motorcyklar men att köpa en mc är MINST lika viktigt som att skaffa sig ny hustru/flickvän, dvs man bör tänka sig noga för när man skaffar sig en ny kärlek.. KTM är inte snygga, och vid inköp av en ny hoj (läs byte av partner) så vill man att den är fin att se på, smal om midjan, och inbjuder till bus!

En VFR800X skulle säkert gå bra, men jag är sugen på att min nästa hoj blir en "adventurehoj" av något slag. Sedan köpte jag även nyss ett par coola å sköna Alpinestars Toucan, de passar inte så bra till en landsvägshoj.

Tittade på några youtubeklipp med Ducati Multistrada 1200/950, 1200:an låter verkligen underbart! Den ser ut att vara riktigt snabb också! Undrar om den vibrerar mycket i handtagen? Den är även dyr i inköp, 180-210000:- Något jag möjligtvis numera kan köpa, men då vill man inte få problem med hojen. Hur är kvalitén på Ducati nu för tiden? Ducatin skulle i alla fall orka med tre stora packväskor och passagerare.

Annars så återstår bara Kawasaki Z1000SX, man sitter i alla fall ganska bra på 2017-års modell.

De närmaste tre-fyra åren lär det inte bli några utlandsresor med bågen, men när barnen har kommit upp några år in i tonåren då blir det aktuellt. Dvs jag hinner nog byta en gång till innan dess.

Det kan vara värt ett försök att provköra Multistrada. Skillnaden mellan 1200/950 är visst bara motorn. 160HK / 115 HK.

Skall nog provköra Z1000SX till våren. Den är proppad med elektronik paket och har en silkeslen motor på 140 hk är nog toppen på långresor. Finns gott om dom begagnat.

Vill gärna ha något med anti slir system och motorläge för blöta dagar. Senaste europa resan tappade jag bakdäcket lite för många gånger att det vart obehagligt.
 
Iom att det hör till saken att tipsa om sin egen hoj... Är man inte alltför storvuxen kanske Hyperstrada 821/939 kan vara ett alternativ. Klart den roligaste hojen jag haft som känns klockren till både bus och långåka. Motorn räcker långt då hojen är lätt.
 
Läser vad du skrivit och du söker en hoj som INTE vibrerar handtagen då du är känslig för det.
Du vill även ha en, för dig, snygg hoj.
Får även en känsla att du söker en lättare, mer lätthanterlig hoj - fast med bra effekt.

Dessutom är du inne på en "adventurehoj", då du vill ha en hoj som matchar dina Alpinestars Toucan - men DÄR har du tokfel. :tummenupp
Jag har Sidi Adventure (och rejsigt skinnställ) till min CB1000R. Skittufft ju. Och bra skydd/inte så hala som rejsdojjor.

Om du är känslig för vibrationer i handtagen måste du testa alla alternativ!!
Då kanske inte en V2 är det bästa, men testa.

Efter att haft en R1, ÄR DET NOG svårt att köpa en alltför klumpig&motorsvag hoj - utan att du snabbt tröttnar. Tror därför adventurehojar blir en kort förälskelse som övergår i hojbyte.

Därmed tror jag inte heller Z1000SX (ej heller Susses motsvarighet) och VFR800 blir kul i längden.


Yamaha MT-10 tror jag du ska testa. Kolla om den vibrerar i handtagen. På med packväskor vid behov.

Men ska du promt ha en adventure, satsa på en med trevlig motor, bra kvalitet och hyfsat med mos i hela registret, Honda VFR1200X
Tex denna
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_VFR1200X_Crosstourer_66162906.htm?ca=15&w=3
 
Läser vad du skrivit och du söker en hoj som INTE vibrerar handtagen då du är känslig för det.
Du vill även ha en, för dig, snygg hoj.
Får även en känsla att du söker en lättare, mer lätthanterlig hoj - fast med bra effekt.

Dessutom är du inne på en "adventurehoj", då du vill ha en hoj som matchar dina Alpinestars Toucan - men DÄR har du tokfel. :tummenupp
Jag har Sidi Adventure (och rejsigt skinnställ) till min CB1000R. Skittufft ju. Och bra skydd/inte så hala som rejsdojjor.

Om du är känslig för vibrationer i handtagen måste du testa alla alternativ!!
Då kanske inte en V2 är det bästa, men testa.

Efter att haft en R1, ÄR DET NOG svårt att köpa en alltför klumpig&motorsvag hoj - utan att du snabbt tröttnar. Tror därför adventurehojar blir en kort förälskelse som övergår i hojbyte.

Därmed tror jag inte heller Z1000SX (ej heller Susses motsvarighet) och VFR800 blir kul i längden.


Yamaha MT-10 tror jag du ska testa. Kolla om den vibrerar i handtagen. På med packväskor vid behov.

Men ska du promt ha en adventure, satsa på en med trevlig motor, bra kvalitet och hyfsat med mos i hela registret, Honda VFR1200X
Tex denna
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_VFR1200X_Crosstourer_66162906.htm ?ca=15&w=3

Hej och tack för ditt svar/analys! Jo du har några poänger där! Smidigt och snabbt är min grej! Africa Twin är smidig, och förmodligen den smidigaste landsvägshojen som jag har kört. Men den är inte snabb..

Beträffande mina Toucan så har du nog rätt där också hehe.. De passar nog till allt så snygga som de är.. :-)

En mt-10 vore kanske kul. Den har väl en crossplanemotor från r1:an om jag inte minns fel, dvs då är den pigg och smidig. Dvs roligare än en adventure på landsväg.

En adventure är dock bättre med tanke på vårt svenska väder, kåporna skyddar mot regn och rusk.

Ska testa Hondan i vår (igen). Har provkört den en gång, den var tillräckligt pigg, men väldigt hög för mig som är född med taxben (175). Det går dock att lösa med en lite lägre sadel.

Funderar vidare, kommer att testa en mt-10 innan jag bestämmer mig. Din analys av mig var klockren... :-)
 
Nu kör jag inte med skjuts men iaf..

Körde 1150gsa och Africa twin till Nordkap från södra Sverige. På vägen upp Africa twinnarna och på vägen hem BMW (jag och min far bytte med varann då bmwns vikt sabbade hans knä på vägen)

Stora skillnaderna frånsett det uppenbara;
Bmwns fjädring medger skönt "gung" på landsvägen. Däremot gör samma fjädring dig helt okänd om underlaget. Upplever att feedbacken i hojen är läskigt låg.
Africans motor blir lite "surrig" vid högre hastigheter och har en något obekvämare sadel.

Om jag skulle välja att göra samma reda med valet enligt ovan hade jag valt Hondan.

Skulle jag skaffa "adventurehoj" igen så satsar jag på "låg" vikt. Bmw800gs, Ktm990Adv.
 
Last edited:
Nu kör jag inte med skjuts men iaf..

Körde 1150gsa och Africa twin till Nordkap från södra Sverige. På vägen upp Africa twinnarna och på vägen hem BMW (jag och min far bytte med varann då bmwns vikt sabbade hans knä på vägen)

Stora skillnaderna frånsett det uppenbara;
Bmwns fjädring medger skönt "gung" på landsvägen. Däremot gör samma fjädring dig helt okänd om underlaget. Upplever att feedbacken i hojen är läskigt låg.
Africans motor blir lite "surrig" vid högre hastigheter och har en något obekvämare sadel.

Om jag skulle välja att göra samma reda med valet enligt ovan hade jag valt Hondan.

Skulle jag skaffa "adventurehoj" igen så satsar jag på "låg" vikt. Bmw800gs, Ktm990Adv.


Lysande! Tack! Kul att höra från en som har kört båda typerna av hoj som står på önskelistan!

Man åker säkerligen bättre (läs bekvämare) på en BMW än en Africa Twin, fast å andra sidan köper man inte en AT om man vill åka runt på autobahn. Hur fort körde du med AT:n när den var "surrig"? För min del räcker det med att kunna ligga i ca 110km/h. Sadeln kan man lösa genom att inhandla en ny från Touratech (dock ca 8 papp!).

Men AT:n ser jäkligt bra ut! Dessutom låter den coolt! BMW:n är inte alltför fager..

En röd AT med Akrapovicslipon, svarta Trax Adventure packväskor från SW Motech så är nog jag nöjd!! (O nya fotpinnar, grova däck, ny skyddsplåt under motorn, värmehandtag..)

Åh, vad jag längtar efter våren, suck!
 
Lysande! Tack! Kul att höra från en som har kört båda typerna av hoj som står på önskelistan!

Man åker säkerligen bättre (läs bekvämare) på en BMW än en Africa Twin, fast å andra sidan köper man inte en AT om man vill åka runt på autobahn. Hur fort körde du med AT:n när den var "surrig"? För min del räcker det med att kunna ligga i ca 110km/h. Sadeln kan man lösa genom att inhandla en ny från Touratech (dock ca 8 papp!).

Men AT:n ser jäkligt bra ut! Dessutom låter den coolt! BMW:n är inte alltför fager..

En röd AT med Akrapovicslipon, svarta Trax Adventure packväskor från SW Motech så är nog jag nöjd!! (O nya fotpinnar, grova däck, ny skyddsplåt under motorn, värmehandtag..)

Åh, vad jag längtar efter våren, suck!

130-140 sådär.

Jag körde med ett helt vanligt fårskinn på sadeln. Bättre än både airhawk gel-seat och allt sånt. Funkar bra både varmt och kallt. Fördelar trycket utmärkt! En reko bränslepump så är nog ATn en vän för livet.

Jag kittade däremot med touratechs skyddsbågar och aluminiumväskor.

BMWn ser ut som en Guzzi med hängpattar....
 
130-140 sådär.

Jag körde med ett helt vanligt fårskinn på sadeln. Bättre än både airhawk gel-seat och allt sånt. Funkar bra både varmt och kallt. Fördelar trycket utmärkt! En reko bränslepump så är nog ATn en vän för livet.

Jag kittade däremot med touratechs skyddsbågar och aluminiumväskor.

BMWn ser ut som en Guzzi med hängpattar....

Hehehe.. :D Jo, BMWn är inte så snygg. Jag har aldrigt tänkt på den på det sättet, men nu när du nämner det så är liknelsen mycket träffande! :tummenupp

AT upp på förstaplats på önskelistan, Ducati 1200 Multistrada på andra, och bågen med hängpattarna på sista.. (i ärlighetens namn tycker jag att BMW tar liite väl mycket betalt för all extrautrustning, 210 papp för en båge är mycket pengar..)
 
Hehehe.. :D Jo, BMWn är inte så snygg. Jag har aldrigt tänkt på den på det sättet, men nu när du nämner det så är liknelsen mycket träffande! :tummenupp

AT upp på förstaplats på önskelistan, Ducati 1200 Multistrada på andra, och bågen med hängpattarna på sista.. (i ärlighetens namn tycker jag att BMW tar liite väl mycket betalt för all extrautrustning, 210 papp för en båge är mycket pengar..)

Och jag som plötsligt tyckte BMW framstod som prisvärd när jag började kika på Ducati ;)

Skulle gärna ha en MS Enduro, men blev lite besviken på utseendet när jag såg den live, var inte lika snygg som jag förväntat mig tyvärr. Nya AT däremot är ju snygg på riktigt. BMWns utseende vänjer man sig vid, efter ett tag tycker man inte att den är stor heller utan att alla andra hojar blir väldigt små.

Sen undrar jag hur det är med vibrationer på Ducatin, har inte provkört men misstänker att även den vibrerar litegrann.

ATn tänker jag att den först börjar knäa lite vid långa transportsträckor med packning. Annars borde ju effekten räcka till.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top