Våra idrottsstjärnor växlar upp i 200 km/h
I dag föds nya stjärnor ofta i talangjakter av olika slag som Idol, Top Model och Let´s Dance. De har blivit institutioner med miljontals tittare över hela världen.
Men de dolda talangerna i vår värld har aldrig fått samma möjlighet att stå upp och visa vad de kan - Förrän nu! Våra stjärnor är inte sångare, dansare eller programledare, de är morgondagens racingelit.
Premiär för en helt ny idrottssatsning - Honda Challenge!
Honda MC Svenska AB, Emanco, Alpinestars och Koll står bakom en helt ny sportsatsning, där efter en hård gallring, tio unga killar och tjejer i åldern 13–17 år slåss om chansen att ta plats som Honda teamets MC förare under tävlingssäsongen 2008.
Som tävlingsförare i Honda teamet kommer vår vinnare att coachas som tävlingsförare med ett team innehållande fem mycket erfarna personer under sommaren 2008. Här ingår mentorskap, körträning, fysisk träning och givetvis själva tävlandet.
Initiativtagare till projektet Jan Corneliusson, marknadsansvarig hos en av sponsorerna, Koll. Jan har 18 års elitkarriär bakom sig (1 RM-Brons, 1 RM-Guld, 1 SM-Brons) i sporten och vet verkligen vad han talar om.
Jan Corneliusson (initiativtagare)
”Bakgrunden till Honda Challenge är att jag och Rolf Mälberg, Marknadschef på Honda MC Svenska AB satt och snackade i höstas. Jag sa att jag tyckte att det är synd att de flesta i vår sport som slutar köra aktivt också helt lämnar arenan. Många lovande förare får stöttningar med prylar men sällan med det viktigaste – mentalt stöd. Och med några motgångar så finns det ingen där som hjälper dem att ladda om och de bestämmer sig för att sluta. Ett fenomen som säkert MC- världen delar med andra sporter. Roadracing är oerhört stort utomlands, ta bara MotoGP som sänds i 200 länder och som har 304 miljoner tittare live i snitt. Skall Sverige kunna hävda sig här måste vi jobba mer aktivt med våra ungdomar och utrusta dem med både prylar OCH självförtroende.
Med denna satsning vill jag nu själv betala tillbaka lite och med mina kontakter och min erfarenhet ge en ung kille eller tjej en drömstart i sin roadracingkarriär.
Rolf Mälberg (Marknadschef, Honda MC Svenska AB)
”Jan kom till mig i höstas och presenterade sin idé. Vi var positiva och tyckte att det kändes helt rätt med ett projekt där sponsringen sätts i ett större sammanhang. Med Jans erfarenheter och kontaktnät så har projektet alla möjligheter att bli den positiva gnista som föder morgondagens stjärnor ”
Läs mer om och ställ frågor till våra finalister på: www.hojliv.se