Honda 929 med missljud

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Tja!

Jag har tyvärr lite missljud i min 929’a…
Bl.a. så hugger det till i motorn vid gasavslag med växel i och koppling intryckt, det låter som att det är på vänstersida av motorn.

Det är som om att det hugger till när motorn har kommit ner i varv. Utan växel i går det inte att framkalla ljudet..

Vad kan det bero på och vågar jag köra med det??

Honda brukar kunna få problem med kamkedjesträckaren.
Låter oftast på det viset du beskriver.
Dock sitter denna på höger sida...kan vara svårt att bestämma riktning på ett missljud i motorn.

Sträckaren är hyffsat billig men jävligt bökig att byta, sitter precis bakom ramen.

Lycka till.

ett annat lite mer långsökt tips är o kolla så att inte kopplingskorgen har gått sönder, ska vara en std grej på 929an
och är de de så hittar du alu bitar i oljan med:näsblod

Bra tips ni har kommit med sålänge. Men man ska inte glömma att 929 låter lite mer från motorn redan från början. Många som inte vet om detta tror att det är något fel på hojen när den i själva verket är som en slitvarg enligt de flesta mekanikerna som jag har pratat med.

Hoppas det löser sig.

ett annat lite mer långsökt tips är o kolla så att inte kopplingskorgen har gått sönder, ska vara en std grej på 929an
och är de de så hittar du alu bitar i oljan med:näsblod

Bytte olja i tisdags, inget aluminium.. check!:tummenupp

Honda brukar kunna få problem med kamkedjesträckaren.
Låter oftast på det viset du beskriver.
Dock sitter denna på höger sida...kan vara svårt att bestämma riktning på ett missljud i motorn.

Sträckaren är hyffsat billig men jävligt bökig att byta, sitter precis bakom ramen.

Lycka till.

Borde inte ljudet även uppstå vid neutral läge?

Hojen har gått c:a 5000mil. Är det värt att köpa en ny sträckare utan att vara säker på att det är felet?

Tack för snabba och bra svar!

Last edited:
Hur låter det? Pling plong rrrrr ding schh drrr??

Vad du säger är att något låter och det gör det när du har växel i och drar in kopplingen och släpper gasen?

Spelar det ngn roll om du har kopplingen ute och släpper gasen?

Det är inte kedjan som slår emot svingen?

Kan du få den att låta om den står still?

Byt inte kamkedjesträckaren på chans, bara dyrt och onödigt om den inte är kass.

/Fredde

Hur låter det? Pling plong rrrrr ding schh drrr??

Vad du säger är att något låter och det gör det när du har växel i och drar in kopplingen och släpper gasen?

Spelar det ngn roll om du har kopplingen ute och släpper gasen?

Det är inte kedjan som slår emot svingen?

Kan du få den att låta om den står still?

Byt inte kamkedjesträckaren på chans, bara dyrt och onödigt om den inte är kass.

/Fredde

Ljudet är som om att det rappar till eller slår i.. när jag kommer på 1'an kopplar och när varvet går ner snabt från typ 2-3Krpm till typ tomgång.

Jag gissar på att det måste vara något med kopplingen då det enbart uppstår i samband med användning av den.

Det är svårt att förklara.. som om att den inte kopplar ur riktigt fören varvet har gått ner och då med ett hugg..

jag kan framkallade det genom att jucka på gasen med ettan i..
Motorfäste kanske..

Ljudet är som om att det rappar till eller slår i.. när jag kommer på 1'an kopplar och när varvet går ner snabt från typ 2-3Krpm till typ tomgång.

Jag gissar på att det måste vara något med kopplingen då det enbart uppstår i samband med användning av den.

Det är svårt att förklara.. som om att den inte kopplar ur riktigt fören varvet har gått ner och då med ett hugg..

Motorfäste kanske..

Låter jävligt skumt det där...:va
kom förbi en runda om du ska ut å köra så kikar vi på det

Tror inte på kamkedjesträckaren, brukar låta mer som ett rassel från motorn.
Mer som talar emot både koppling och kamkedjesträckaren är att du tycker det låter från vänster sida. Hur mycket spel har du på kedjan, kärvar den i några länkar?

Om du behöver reservdelar så är davidsilverspares.co.uk grejen för Honda.
Är du det minsta osäker på vad du behöver så maila dem.

Motorfäste kanske..

Låter som en sliten kopplingskorg. Det blir spår i aluminiumen efter lamellerna och då kan de haka i där. Ställ den på sidostödet eller luta den så oljan är under nivån för kopplingskåpan, ta av kåpan och kolla kopplingskorgen, du behöver inte lossa något för att kolla skicket på korgen.

Frågan är om man inte kan flukta ner i oljepåfyllningshålet och se därifrån. Vågar inte lova men testa.

/Fredde

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard