Honda 900RR Tändspole

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Sportster 1200
Hej!

Hjälper en polare med hanns Honda 900, det är ingen gnista.

Om jag mäter på dom ingåend kablarna på tändspolarna så är det ström (12v) i båda kablarna på båda tändspolarna.
Det är en svart/vit kable till varje spole, den kabeln gissar jag på att det ska va ström i när man slår på tändningen.

Sen är det en gul/blå kabel till den ena spolen och en blå/gul kabel till den andra spolen. I dessa kablar är det också ström när man slår på tändningen. Ska det va så?

Om ni har några andra tipps på vad/var man kan felsöka, så skulle det va toppen.

PS. har kollat alla säkringa osv. och dom är hela å fina.

Mvh Loke

Dra ut kontakstycket till cdi'n och mät om det är kontakt upp till spolarna. sen kan du mät därifrån till triggergivaren osså när håller på. Svartvit tändspolekabel ska ha kontakt med jord har jag bestämt för mig.
lycka till

Tändspolen inkl. tändkablar ska även ha en resistans på gissningsvis mellan 3-10kOhm. Kontrollera i servicemanualen vad det ska vara och mät upp.

Dra ut kontakstycket till cdi'n och mät om det är kontakt upp till spolarna. sen kan du mät därifrån till triggergivaren osså när håller på. Svartvit tändspolekabel ska ha kontakt med jord har jag bestämt för mig.
lycka till

Det är kontakt upp till spolarna.
Tror du att den svart/vita kabeln ska ha kontakt med jord. Det är jag tveksam till, den kabeln går även upp till dödar kanppen och startknappen.

Tack för hjälpen!

Tändspolen inkl. tändkablar ska även ha en resistans på gissningsvis mellan 3-10kOhm. Kontrollera i servicemanualen vad det ska vara och mät upp.

Har mätt lite..

Mellan tändkablarna på samma spole med multimeter inställd på 200K blev det 25.3

Mellan flatstiften på samma spole med multimeter inställd på 200 (enda som gav utslag på multimetern) blev det 3.1

Har mätt "ignition pulse generator" enligt manualen, och som jag tolkar den ska det va minst 0.7 volt i toppspänning när man drar runt motorn på starten. Har endast 0.1-0.3.
Kanske dax att byta pulsgivaren? eller vad tror ni?

Har mätt lite..

Mellan tändkablarna på samma spole med multimeter inställd på 200K blev det 25.3

Mellan flatstiften på samma spole med multimeter inställd på 200 (enda som gav utslag på multimetern) blev det 3.1

Att den ger ett värde är ju iofs bra, d.v.s. att det finns nån form av resistans. Men för att vara säker måste man veta dom specifika värdena för tändspolen. Jag har 2 spolar på min och vill minnas att på TS1 ska det vara 3kOhm och på TS2 9kOhm. Jag vet dessväre inte hur en tändspole kan variera i resistans om dom sakta blir sämre eller om det bara är "pang bom" åsså är det noll!? Det måste nån mer teknikkunnig svara på.

Nu har jag lokaliserat problemet, det är fel CDI BOX.

Blir att försöka hitta en ny box, men problemet är att jag vet inte om jag ska köpa en box till 98-99 eller från 97 och neråt.

Den boxen som sitter på nu, som inte ger någon gnista ska ha suttigt på en 98 enligt den skrot den är köpt på. Men det kan ju va så att skroten har skickat en box från en 97 eller lägre årsmodell av misstag.

Den "trasiga" boxen som satt på från början ger gnista, men bränner säkringen. Och den boxen vet jag inte vilken årsmodell den är ifrån.
Men har en kännsla av den kommet ifrån en 97 eller lägre årsmodell, men kan lika gärna vara ifrån en 98-99.

Någon som har ett tipps på hur man kan reda ut detta?

Man får ej skicka tillbaka en box om man skulle köpa en och det visar sig att det är fel box.
Man skulle kunna prova på en annan hoj, men då måste man känna någon som har en såda i närheten av där man bor.

Några fler tipps?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard