Honda 750 VFR startar inte?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Har en honda VFR 750 90-års modell. Fungerade klockrent förra veckan innan jag körde in den i garaget. Alltid fruktansvärt lättstartad och inge krångel.
Igår skulle jag ut med den och den vägrar starta. Den går runt i startmotorn och batteriet är friskt men den tänder inget överhuvudtaget.
Jag öppnade upp sidan på den idag och konstaterade följande:
Pumpen fungerar som den ska och soppan flödar fram. Tändstiften fungerar som dom ska och dödarknappen fungerar. Ingen gnista med den på och gnista när den är av.
Stiften var något blöta men det kan vara såklart av allt startande.

Testade även stödet och neutralläge. Soppa finns i tanken såklart.

SÅ den får soppa och gnista men fortfarande inte ens tänder till? Vad kan jag mer göra eller är det enbart och skicka in den på dyr verkstad?:död

Testa jucka med gasen, fick jag göra :tungan (inte jucka bokstavligt men pumpa gasen)

Låter jäkligt skumt om du har gnista och soppa o den ändå inte startar....

Har du möjlighet att koppla på ett bilbatteri för att kolla att det inte är batteriet som inte räcker till iallafall?

ta loss stiften, dra runt motorn med startmotorn några gånger (5-7sec)
värm upp stiften i ugn eller dylikt så dom får en temperatur på ca 60 grader. sedan montera allt. försök starta utan choke, startar den inte då, testa med choke utan att gasa.

tipset är värt att försöka med, lättare att antända bensinen om stiften är varma.
sedan den första metoden med att köra runt motorn utan stiften vettefan om de ens är värt...gammalt 2t rensning av bensin i vevhuset.

köp nya stift. o kolla om du har tillräckligt ström startmotorn tar mycket ström när stiften sitter i o då försvinner strömmen till tändspolan. fast dom gnister när du har dom ute

Last edited:
stiften garanterat hade exakt samma problem med min 98 fireblade bytte stift o den hoppa igång direkt...fick veta sen att hondorna gärna vill ha bättre stift

ta loss stiften, dra runt motorn med startmotorn några gånger (5-7sec)
värm upp stiften i ugn eller dylikt så dom får en temperatur på ca 60 grader. sedan montera allt. försök starta utan choke, startar den inte då, testa med choke utan att gasa.

tipset är värt att försöka med, lättare att antända bensinen om stiften är varma.
sedan den första metoden med att köra runt motorn utan stiften vettefan om de ens är värt...gammalt 2t rensning av bensin i vevhuset.

Lär jag skruva loss tanken för att få loss alla 4 stiften? Lyfte upp tanken för att komma åt 2. Ska testa imorgon isf att skruva loss alla 4 men att skruva loss tanken blir lite mera jobb.

Kom inte åt luftburken så stargasen har jag inte testat än. Ligger luft filtret under tanken?

Det kan inte vara att alla fyra blev dåliga på engång? foresten har du kollat säkringarna? vet inte var sitter de i den hoj men på min så sitter de under vänstre sidåkopan.

Det kan inte vara att alla fyra blev dåliga på engång? foresten har du kollat säkringarna? vet inte var sitter de i den hoj men på min så sitter de under vänstre sidåkopan.

Säkringarna har jag kollat. Sitter framme vid styret på höger sida och även en säkring nere vid batteriet.

Nu är hojen startad.:banana Tog loss alla 4 tändstift och lät cylindrarna torka med fläkt i några timmar. Torkade rent alla stift och då gick den igång. Kort sagt så hade den surnat totalt.
Huvudsaken den funkar så man kommer ut på vägarna igen. Tack för alla tips.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT