Honda 450 går ojämnt på jämna varv

hondacrf

Enduro åkare gör det i skithålet!!!
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Mariefred
Hoj
Yamaha XJ600S, TWS PRO R2 2005
Har lite problem med min Honda 450 HM -2004

den går ojämnt på jämn gas när man kör över 80 km/h
den spottar och hostar, vid gaspådrag å går den fint.
och hastigheter under 80 så går den finemang,

Vad kan det vara, jag har testat att bestycka om den ungefär 15 ggr
och justerat luftskruven dubbelt så många ggr

Kan den ta tjuvluft?

Eller kan det vara nåt med elsystemet som stör vid höga varv? (= mer ström)

Jag har testat med 3 olika ljuddämpare
Akra slipon
cross orginal
Motard orginal

alla med samma symtom

Den fungerade fint i vintras.

Please help, de e alldels för fint ute för att inte åka runt på bakbananen:tuttar
 
Har lite problem med min Honda 450 HM -2004

den går ojämnt på jämn gas när man kör över 80 km/h
den spottar och hostar, vid gaspådrag å går den fint.
och hastigheter under 80 så går den finemang,

Vad kan det vara, jag har testat att bestycka om den ungefär 15 ggr
och justerat luftskruven dubbelt så många ggr

Kan den ta tjuvluft?

Eller kan det vara nåt med elsystemet som stör vid höga varv? (= mer ström)

Jag har testat med 3 olika ljuddämpare
Akra slipon
cross orginal
Motard orginal

alla med samma symtom

Den fungerade fint i vintras.

Please help, de e alldels för fint ute för att inte åka runt på bakbananen:tuttar


Kolla så att det inte är stopp i bensinkranen. Kanske är det så att förgasaren inte får tillräckligt med bensin..
 
Om de vore stopp i kranen så borde väl hojen inte gå så bra vid gaspådrag heller,

Men jag ska kolla.


Kolla så att det inte är stopp i bensinkranen. Kanske är det så att förgasaren inte får tillräckligt med bensin..
 
Låter ju helt klart som ett bränsle/luft-förhållande problem iaf.
Tjuvluft låter ju troligt. Och antagligen ingen skitig förgasare heller?
 
Hur mkt har den gått ungefär? Kan inte ha nåt att göra med om kolven gått för många timmar så den är sliten (är ju ganska täta kolvbyten på crf:en, brukar väl bytas vid ca 50 tim för vanliga åkare?) eller om ventilerna inte justerats på ett tag som gör att den inte vill varva fullt ut efter 80km/tim:va Låter ju som sagt som ett luft/bränsle problem men det var bara en tanke jag hade..
 
jag had ecyllen borta för ca 8 drift timmar sen
och kollade ventilerna, kolven var hur fin som helst, har gått ca 30 tim
och ventilerna var perfekt justerade, förutom dekompen men de e ju som vanligt.

så jag måste kolla soppa/luft på hojen
 
Nu har jag kollat luft och bränsle tillförsel,
och inte hittat nåt ovanligt, Allt ser bra ut
och inget smuts eller läckage någonstans.

Fler tips

Please
 
samma problem här... fast det gäller alla växlar i jämn fart... lite jobbigt att göra långa wheelis:mad:
 
Beror på hur mycket det är men dom är lite så att dom "hackar" på "jämngas". Inte så mycket så att jag skulle skriva en tråd dock, så du lär väl ha något fel på den ändå...
 
har samma problem med min går inte ligga på jämn gas utan att den hostar lite. men motorn är väl inte heller lämpad för gatbruk. kolla över tändkabeln och kablarna till tändspolen hade själv lite problem med dom.
 
vad har du ändrat i bestyckningen. har du provat att justera på nålen? att köra lååånga wheelies e nog det bästa sättet o prova fram ny betsyckning, alla små host o dyligt märks så tydligt då.
 
Ska bara säga att i höstas innan jag buggde om den till Enduro så gick den bra vid jämna varv på landsväg inga problem alls, Har kört hela vintern med ett akra slipon på is och enduro,
och det var nu när jag byggde om den igen till motard som jag märkte detta,

Jag ska kolla över tändkablarna.

Den Går rejält ojämnt över 80 km/h så de e nåt som är galet :näsblod
 
min hoj blev rejält svårstartad när den var varm för bara några dagar sen och den hackade på slangen emmelanåt med. hade isär grejorna visade sig att statorn "tändplattan" var knullad. Hål i en av lindningarna ser nästan ut som magneterna har släpat i den. tydligen ett vanligt fel på italienska HM tändgrejorna...hade isär fuggen och rengjorde och hade mig då jag tyckte den fick mycke soppa men isjälva verket så var nog gnistan för liten.Så ett tips är kolla/mät upp din stator är ju inte så svårt att komma åt den....
stator.JPG
 
Last edited:
min hoj blev rejält svårstartad när den var varm för bara några dagar sen och den hackade på slangen emmelanåt med. hade isär grejorna visade sig att statorn "tändplattan" var knullad. Hål i en av lindningarna ser nästan ut som magneterna har släpat i den. tydligen ett vanligt fel på italienska HM tändgrejorna...hade isär fuggen och rengjorde och hade mig då jag tyckte den fick mycke soppa men isjälva verket så var nog gnistan för liten.Så ett tips är kolla/mät upp din stator är ju inte så svårt att komma åt den....
View attachment 192100

Okej det måste jag kolla upp,
får riva ner den ihelgen och kolla,

vet du vad värdet ska vara ifrån den,
så kan man ju mäta den innan man plockar isär.

// Peter
 
inte en aning då man inte har HM boken utan bara hondas egna verkstadsbok.
 
Okej,

Nån annan som vet vad det ska vara för motstånd på tändplattan?
 
pratade med honda svenska idag "huvudkontoret" inte jätteintresserade av att hjälpa till som väntat. hade ev. gått på garanti om den är fullservad hos aukt. handlare bla bla. hur många är det?..var visst inget "känt" problem heller och inget om uppdateringar från HM. skulle kosta ca. 5500:- för ny platta och svänghjul men då var det HM grejor vad är det som säger att det kommer hålla då. Blir till att köpa honda orginal eller nån pirat historia...skulle kanske behållt min R6:a :arsele
 
pratade med honda svenska idag "huvudkontoret" inte jätteintresserade av att hjälpa till som väntat. hade ev. gått på garanti om den är fullservad hos aukt. handlare bla bla. hur många är det?..var visst inget "känt" problem heller och inget om uppdateringar från HM. skulle kosta ca. 5500:- för ny platta och svänghjul men då var det HM grejor vad är det som säger att det kommer hålla då. Blir till att köpa honda orginal eller nån pirat historia...skulle kanske behållt min R6:a :arsele


Hur har det gått för dej?

Jag har rivit ner min ikväll och kollad epå tändplattan,
den ser hur fin ut som helst,

Dsc00487_small.jpg

Är det någon som vet vad motståndet ska vara på den när den är ok
så att jag kan mäta mej fram om denna är ok. :va
 
pratade med honda svenska idag "huvudkontoret" inte jätteintresserade av att hjälpa till som väntat. hade ev. gått på garanti om den är fullservad hos aukt. handlare bla bla. hur många är det?..var visst inget "känt" problem heller och inget om uppdateringar från HM. skulle kosta ca. 5500:- för ny platta och svänghjul men då var det HM grejor vad är det som säger att det kommer hålla då. Blir till att köpa honda orginal eller nån pirat historia...skulle kanske behållt min R6:a :arsele

Jaså dom körde den. "-Oj, nej det problemet har vi aaaaaldirg varit ut för tidigare!" :P
Bull shit! HM's tändplatta är det väl en uppsjö som har haft problem med. Verkar väl förövrigt vara ganska genomgående dålig kvalité på prylarna dom monterar dit.
Honda orginal är väl inget alternativ för dig f.ö? Iaf inte såvida du ska driva belysning osv.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top