Honda 250 cross

Tips: Byt tändkabel på stubben om det inte gjorts redan!
Min gamla RM250-90 totalrenoverade jag men gick kasst trots ny cylinder, kolv, vev mm. Jag bytte tändkabel i ren desperation och shit vad den gick efter det!

bilder och text...

Räknas 200 i avgasdur som körbart? :D Vad har du för slipverktyg för att komma åt portarna och vilket program använder du för uträkningarna?

Du kommer givetvis att lägga upp bänkpapper och film när du är färdig, eller hur? :)

Är det ok nu om jag vill tro att en 250cc i någorlunda standard skick lämnar knappt 50 bakhjulshästar? :)

Ingenstans tidigare ger du sken av att enögt stirra på bakhjulshästar. Så det är ju lite svårt att veta? Du gav mest intryck av någon som inte tror på fabriksuppgifter, med en släng av att "det ändå är tillräckligt"...

Kommer så väl ihåg någon tidning som skrev något liknande" Dagens 125:a med sådan stark motor med som vida överskrider i accleration snabba saab 900 turbo"

Haha lustigt, den meningen minns jag med. 125cc från början av nittiotalet hade ju allt. Enkelsvingar, USD, skivbromsar osv osv

Jag har alltid undrat lite ang det där oxå men inte orkat forskat spec mycket,

Min Honda Cr500 -90 som ja köpte stog det 65 DIN hk, det menas vell att det mäts på kopplingen eller har ja helt fel?

Skiljer de isåfall dryga 5 hk på 500:an och 250? Har hört från fler håll att dem ska ha bla bla bla 80hk i sina 500:or varför stog det då 65 i mina papper? Enduro reggad.

Prova polarns 250 94.a och den gick som en moppe gämfört med min 500 som gick som fan=)

Enduroreggad = strypt pga ljudet kanske? De reggade Honda 250-500 jag sett har alltid haft annan ljuddämpare.

Last edited:
hej hej här värkade det finnas meniskor som kan lite mer än mig :)
jag har en honda cr250r som är väldigt svår startad ibland .ibland så startar den på 1a kicken ibland kickar men så man får fann träningsvärk :)
vad kan vara felet???

hej hej här värkade det finnas meniskor som kan lite mer än mig :)
jag har en honda cr250r som är väldigt svår startad ibland .ibland så startar den på 1a kicken ibland kickar men så man får fann träningsvärk :)
vad kan vara felet???

Strulande flottör/nålventil - eller igensatta munstycken i förgasaren?

När byttes det stift senast?

Strulande flottör/nålventil - eller igensatta munstycken i förgasaren?

När byttes det stift senast?

satte i ett nytt senast jag provade.men ville inte starta på dom första 20 kickarna :(
är ju inte nån teknisk person inom detta gillar bara att fräsa med den :P

nån som vet nån sida där dom har plastkit i något lägre prisklass? hittade en sida men där fanns de bara från 96 och uppåt hela plastkitet för typ 500.vet nån om 96an passar om man gör lite modifiering??(låter kanske knäppt)

Last edited:
satte i ett nytt senast jag provade.men ville inte starta på dom första 20 kickarna :(
är ju inte nån teknisk person inom detta gillar bara att fräsa med den :P

nån som vet nån sida där dom har plastkit i något lägre prisklass? hittade en sida men där fanns de bara från 96 och uppåt hela plastkitet för typ 500.vet nån om 96an passar om man gör lite modifiering??(låter kanske knäppt)

På en tvåtaktare är det rätt simpelt - gnista och soppa.

Kolla att du har gnista är steg ett, nästa är att ta isär och göra rent förgasaren *ordentligt*, på en så gammal hoj skulle jag förutsätta att lite nya nålar, munstycken och det mesta behövs ses över.

Se det som ett tillfälle att bekanta dig med hojen.

På en tvåtaktare är det rätt simpelt - gnista och soppa.

Kolla att du har gnista är steg ett, nästa är att ta isär och göra rent förgasaren *ordentligt*, på en så gammal hoj skulle jag förutsätta att lite nya nålar, munstycken och det mesta behövs ses över.

Se det som ett tillfälle att bekanta dig med hojen.

okey okey tack så mkt blir till veckan nu att "fixa" lite då :)
tack för hjälpen

[

En cr 250 har ca 45-48hk på bakhjulet i gebnomsnitt av alla papper jag läst i hela världen,..Där ligger också dom andra märken finns ett undan tag,,ktm 250 årgång 2002-3 Tror jag som skenade iväg högt i hk,

En cr 500 från 90-till dom slutade säljas visar 54-56hk i bänk baken,,Men har bet värre NM så det känns ju brutalt

86-87 var cr500 värst då hade dom högre kompförhållande och gav mer hk,,,,ca 58 hk.

Krävs en hel del jobb för att få till över 70 bromsade kan jag lova!!!!!!!!!!!

Jag håller ju på vässa en cr 500 nu och har som mål att få den till körbara 75+ hk på bakhjulet,, Den har portning för 80 hk Men kommer vara nerstrypt i pipan och toppen för att hålla effekten nere en aning och få bättre lågvarvsdrag än den skulle ha om man låter den ge 80 hk,,, Nerstrypt ,,,då menar jag att den ska gå med org pipa,,och toppen ska pikas till lågt slutvarv... Men risk finnes att pipan kommer kapas och den tas upp till max effekt,,,:D

Ska bromsas nu någon gång framöver,,Motorn är i stort sett klar,,Väntar på kolv bara,,

Den här cr 500 jag småtrimmar har lite roligare port tider,,Typ 125a tider :D

Närmare 200 avgasdurr

44mm Lectron gasare med Egentillverkat powerjet

Boost III stepper reeds i portad org korg

Vertex kolv något moddad,,Extra smörjhål för ex utbblås brygga mm

Minskat klämspalt och höjt komp-förhåll till närmare 12-1

Ställbart tändläge.

Boost Bottle
Jättegammal tråd men jag är nyfiken... hur gick det med motorn? :)

Jättegammal tråd men jag är nyfiken... hur gick det med motorn? :)

Den gick bra trots org pipa. Registret påminde om en 450 4takt dvs längre register med jämn effektkurva, den kändes väldigt lättkörd och den gick helt klart bra. Vi han aldrig bromsa den för utblåset bro sprack så kolven nöp där. Tyvärr ligger den fortfarande orörd typ i dvala. Jag rek verkligen dessa porttider men man bör byta pipa eller korta org pipan några cm för mer toppeffekt. Bron är ju sprickbenägen även org så jag rek slipa bort den helt och inte bredda porten istället, de har visat sig hålla bra utan bro men man får byta kolvringar en gång extra.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!