Hämtad från sida.
Hondas CR 250 -92 var en bra hoj att köra. Man hade gjort om framfjädringen lite och den blev bättre än förra årets.
Motorn levererade gott om hästar över en bred kurva, det var en mycket fin motor.
Fjädringen fungerade bra på crossbanorna, proffsförarna ville gärna ha ännu lite hårdare fjädrar fram.
Bakdämparen fungerade hyfsat.
Hondas 92:a var en skarpsvängd hoj. Fjädringen kunde möjligen ha varit en aning hård, sepciellt med de hårda fjädrarna installerade.
Sitter det tävlingskåpor på så kan de vara möjligen vara skadade och repiga. Men bli inte alltför orolig för det, de kåporna var billiga
Annars är 250:n en fin hoj att köra med och detaljarbetet är fint gjort.
Fackta från folk som ägt hojen.
Motor: Mycket bra drag över hela registret. Fast jag har ju förstås Pro Circuit Böj och dämpare, samt boysen reedventiler och den är fabrikstrimmad.
Fjädring: Bra både fram och bak, mycket lätt att justera hur man vill ha den.
Bromsar: Bra bett, men kanske lite okänslig där bak.
Hanterbarhet: Den är rätt lättkörd om man kan kontrollera kraften, mycket bra att ta snäva svängar med.
Hållbarhet: Min har hållt bra hittils, fast det gör nog det mesta bara man sköter det.
Motorn känns något tunn på låg och mellanvarv pga modifikationer. FMF's toppipa, boyesen reeds och okänd avgasport gör den väldigt vass på högre varv. Dock i övrigt helt original.
Fjädring: Framfjädringen är något tunn före modifiering, bak är den helt ok.
Bromsar: Verkan har jag inget att anmärka på, kanske lite okänslig bak men det är bagateller.
Hanterbarhet: Lättbalanserad men viss körvana krävs som alltid.
Hållbarhet: Prylarna bra ihopskruvade. Sköter man länkaget osv så håller det bra.
Jag hade en -91, den startade på första kicken i 15 minus likväl som 25 plus. Gick som ett as, gick aldrig sönder och var allmänt bra.
Jag körde på crossbanor, sjöisar och grustag.
Fan vad bra dem är, Hondorna
Hämtad från sida.
Hondas CR 250 -92 var en bra hoj att köra. Man hade gjort om framfjädringen lite och den blev bättre än förra årets.
Motorn levererade gott om hästar över en bred kurva, det var en mycket fin motor.
Fjädringen fungerade bra på crossbanorna, proffsförarna ville gärna ha ännu lite hårdare fjädrar fram.
Bakdämparen fungerade hyfsat.
Hondas 92:a var en skarpsvängd hoj. Fjädringen kunde möjligen ha varit en aning hård, sepciellt med de hårda fjädrarna installerade.
Sitter det tävlingskåpor på så kan de vara möjligen vara skadade och repiga. Men bli inte alltför orolig för det, de kåporna var billiga
Annars är 250:n en fin hoj att köra med och detaljarbetet är fint gjort.
Fackta från folk som ägt hojen.
Motor: Mycket bra drag över hela registret. Fast jag har ju förstås Pro Circuit Böj och dämpare, samt boysen reedventiler och den är fabrikstrimmad.
Fjädring: Bra både fram och bak, mycket lätt att justera hur man vill ha den.
Bromsar: Bra bett, men kanske lite okänslig där bak.
Hanterbarhet: Den är rätt lättkörd om man kan kontrollera kraften, mycket bra att ta snäva svängar med.
Hållbarhet: Min har hållt bra hittils, fast det gör nog det mesta bara man sköter det.
Motorn känns något tunn på låg och mellanvarv pga modifikationer. FMF's toppipa, boyesen reeds och okänd avgasport gör den väldigt vass på högre varv. Dock i övrigt helt original.
Fjädring: Framfjädringen är något tunn före modifiering, bak är den helt ok.
Bromsar: Verkan har jag inget att anmärka på, kanske lite okänslig bak men det är bagateller.
Hanterbarhet: Lättbalanserad men viss körvana krävs som alltid.
Hållbarhet: Prylarna bra ihopskruvade. Sköter man länkaget osv så håller det bra.
Effekten ligger väl som på alla 250s strax under 60hp. Men iom att den ändå är 17 år gammal så är det individuella skicket mer avgörande.
HPP låter mer som ett tufft namn på avgasporten. Ska du plocka ner den något kan det vara en idé att kolla så porten rör sig lätt och inte verkar kärva.
(kan redan nu tipsa om att byta tändstift om den börjar bli svårstartad, gäller visserligen generellt alla 2 taktare med lite mer effekt)
Strax under 50 är nog närmare sanningen. Men som alltid är effekt ganska ointressant på en cross, det brukar räcka och bli över ändå.
På bakhjulet, men som alltid uppges effekt på veven
Inte ens då...
Men som vanligt så ska det ju avrundas uppåt till närmst realistiska effekt siffra
Men toppeffekt är ju ganska ointressant på en cross, kanske än mer om den är närmare 20 år gammal. Är väl inget man köper för att bruka regelbundet ändå? Vore dock coolt med en riktigt gammal cross i fint skick i garaget. Men då skulle den för min del behöva ha ett gäng år till på nacken.
Inte ens då...
Men som vanligt så ska det ju avrundas uppåt till närmst realistiska effekt siffra
Men toppeffekt är ju ganska ointressant på en cross, kanske än mer om den är närmare 20 år gammal. Är väl inget man köper för att bruka regelbundet ändå? Vore dock coolt med en riktigt gammal cross i fint skick i garaget. Men då skulle den för min del behöva ha ett gäng år till på nacken.
Vill minnas att min -98 marknadsfördes med 58.2hp och sådan skillnad till 92 kan det inte vara iom att mycket årsmodellerna däremellan är så gott som likadant. (böt ena motorkåpan från en av årsmodell -96 och enligt boken (länken nedan) är motorerna "identiska" -92-96).
Jo, visst är toppeffekten ointressant i de flesta andra fall än i polares umgänge där det ska skrytas, och man bör koncentrera sig på integralen av effektkurvan och momentkurvan.
Hittade en länk trådskaparen kanske skulle tycka var intressant.
http://books.google.se/books?id=YeX...250+1992#v=onepage&q=power cr250 1992&f=false
YVPS, skulle gissa yamaha variable port system, den e dock bara gissning ^.^
Varför så envis? Vad är det du vet som Honda mörkar? De har ju nästan sextio hästar oavsett nyttan med dem eller inte...
Vi var 3 st polare som köpte sånahär, av olika årsmodeller -91, -96 och -03 och de gick likadant, med små gassvarsskillnader pga bestyckning och dyl.
Det finns en fabriksuppgift, och de är ju inte så att de hittar på 10 hästar. En landsvägs 125cc från början av nittiotalet kan ju ha över trettio hästar. Varför har du svårt att tro på 250cc hårdtrimmande tävlingshästar på närmare sextio?
Varför så envis? Vad är det du vet som Honda mörkar? De har ju nästan sextio hästar oavsett nyttan med dem eller inte...
Vi var 3 st polare som köpte sånahär, av olika årsmodeller -91, -96 och -03 och de gick likadant, med små gassvarsskillnader pga bestyckning och dyl.
Det finns en fabriksuppgift, och de är ju inte så att de hittar på 10 hästar. En landsvägs 125cc från början av nittiotalet kan ju ha över trettio hästar. Varför har du svårt att tro på 250cc hårdtrimmande tävlingshästar på närmare sextio?
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |