Honda 250 cr 04 dämpare hjälp

nicke129

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2013
Hoj
honda cr 250 04
Har renoverat å luftat enligt rekommendationer från handböcker och hemsidor och är rätt säker på att jag gjort rätt.

Nu till frågan hur vet jag att dämparen funkar till 100 %
Ser inga luft bubblor hör inget ljud när jag kör in å ut dämpar stången
Har pumpat upp 6 bars tryck å då åker dämparen ut fint FAST inte helt ut? Behövs det 8 bar för att den ska göra det eller räcker det med 6? Isåfall är det ngt fel? Är osäker på om jag ska lämna in den på gas fyllning..

Tack för svar :)

6 bar ska räcka för att känna efter att den funkar ok. Men trycket minskar ju när kolvstången trycks ut om du inte har trycket på under hela förloppet. Och specat tryck är med kolvstången helt ute.

Vad händer med det där sista då? Drar det tillbaka stången om du drar ut det sista? Eller orkar den bara inte trycka ut det sista?

Det sista så drar jag ut den å sen åker den tebax halva vägen ?
Pratade med en som sysslar med å renovera stötdämpare inte just den här modellen å han säger att 6 var ska orka trycka den hela vägen ut..

Men just nu pga det här så är jag inne på att lämna in den... Å då kanske jag lämnar in en helt du fungerande stötdämpare.. ???

En till fråga :) ändras hänget av renoverad stötdämpare? Mätte på stötdämparen innan jag började så jag skulle veta hur mycket jag skulle spänna fjädern efter renoveringen så jag får rätt häng? Men spänner upp till det å då blir den för spänd fick släppa fjädern 1 cm rätt mycket enligt mig? Hur kan det ändras av en renovering?

Kolvstången ska gå hela vägen ut vid 6bar. Den ska absolut inte sugas in igen när du dragit ut den. Inte heller hänget ska ändras. Lämna den till någon som kan. Alla stötdämpare måste ändå vaakumsugas om det ska bli bra.

Mvh
Andreas

Om dämparen var tom på gas innan renovering så kan nog hänget ha förändrats med tryck. Men om kolvstången inte åker ut helt med 6 bar så är nåt galet.

Berätta hur du fyllde gas? Var dämparen hoptryckt? Om du bara fyller med däckspumpen så släpper du ut luft när du kopplar ifrån pumpen och var dessutom kolvstången intryckt så har du helt enkelt inte 6 bar.
Jag förutsätter ju att luft bara var för att testa och att du fyller kvävgas sen. Och jag tror 7 bar är miniminivå på den där, men 10-12 bar är nog rekommenderat. Googla så finner du.

Eller för att göra det hela enkelt åk till någon som fyller gas åt dig i dämparen. Kostar kanske en hundring. Då ska kolven åka ut helt och han kan nog se redan innan om allt verkar vara ok.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti