Honda 1977 CB550

Nja, vi försöker hjälpa till, men för att göra det behöver vi ju veta exakt vad du behöver hjälp med. Customjobb är dessutom väldigt brett, vill du sätta på långgaffel, bygga om cutsen, göra en customiserad motor, eller häftiga lackjobb?
 
Nja, vi försöker hjälpa till, men för att göra det behöver vi ju veta exakt vad du behöver hjälp med. Customjobb är dessutom väldigt brett, vill du sätta på långgaffel, bygga om cutsen, göra en customiserad motor, eller häftiga lackjobb?
Just nu är det elen. Har köpt ett Lithium batteri som jag vill montera plus regulator, blinkers, framlyktan etc. Dessutom om ni ser i bilden så har jag inte hastighetsmätare tex. Jag vill gärna prata med personen/verkstaden och se vad man kan göra. Förresten så byggde jag inte hojen utan köpte den som den ser ut nu, förutom att jag fick hjälp att kapa ramen och sätta dit sadeln och det var i USA så nej, kan inte få hjälp från den personen längre :)
 
Många byggare stupar på elen.
Är inte original kabelstam kvar blir det svårt.
Jobba med saker man själv inte demonterat är ibland hopplöst
Säljaren sa väl att elen fixar du lätt?
 
Många byggare stupar på elen.
Är inte original kabelstam kvar blir det svårt.
Jobba med saker man själv inte demonterat är ibland hopplöst
Säljaren sa väl att elen fixar du lätt?
Hojen rullade på bra men jag ville kapa ramen där bak och svetsa en "loop" som du ser nu på bilden och medans det blev fixat så ville jag fixa andra saker, som batteriet tex.
 
Hojen rullade på bra men jag ville kapa ramen där bak och svetsa en "loop" som du ser nu på bilden och medans det blev fixat så ville jag fixa andra saker, som batteriet tex.
Haha nä du, du får nog skita i Ungarna i Vinter! och fixa elen själv! :pannkyss
 
Jag gillar designen på gamla CB från 70-talet. Jag tycker du ska rikta in dig på att bara få den körklar. Att leja bort customjobb blir nog orimligt dyrt med svenska löner och skatter.
Kanske enklast att köpa ett beg elsystem ifall det är för mycket klippt i det.

Så kanske du kan bygga vidare sen i framtiden när du har tid.
 
Det är inte många trådar som behövs på den där hojen så även om det inte finns något originalsystem att utgå ifrån så är det hyfsat lätt fixat.
Jag hjälpte en kompis med en CB av ungefär samma årsmodell för några år sedan, och efter att jag lagt ner ett par timmar på att försöka reda ut originalsystemet så googlade jag fram en bild på ett förenklat schema och det var rätt snabbt fixat. Sedan är det såklart en del pyssel med att få det snyggt och det är nog mest där det går åt tid.
 
Rent generellt, alltså rakt över cafebobberscenen så är det obegripligt mycket problem med "elen".

Lite märkligt. Det är samma saker som skall lysa och fungera vare sig hojen är ombyggd eller ej.
Somliga förbrukare flyttar plats, några få försvinner och någon enstaka tillkommer om man vill ha en fancy panel som ersättning för hastighetsmätaren.

BMWs K-hojar är ett litet undantag med originalpanelens nyckelfunktioner, men i övrigt behöver man nog vara sketfull och använda häcksax själv samt ta hjälp av Edward Scissorhands när man plockar ner hojen för att hamna i läget efteråt att man inte "får ihop det elektriska".

En plan och några tankar innan man skrider till verket sparar mycket elände efteråt.

Som sagt: bara en allmän betraktelse som inte alls behöver beröra TS provblem.
 
Rent generellt, alltså rakt över cafebobberscenen så är det obegripligt mycket problem med "elen".

Lite märkligt. Det är samma saker som skall lysa och fungera vare sig hojen är ombyggd eller ej.
Somliga förbrukare flyttar plats, några få försvinner och någon enstaka tillkommer om man vill ha en fancy panel som ersättning för hastighetsmätaren.

BMWs K-hojar är ett litet undantag med originalpanelens nyckelfunktioner, men i övrigt behöver man nog vara sketfull och använda häcksax själv samt ta hjälp av Edward Scissorhands när man plockar ner hojen för att hamna i läget efteråt att man inte "får ihop det elektriska".

En plan och några tankar innan man skrider till verket sparar mycket elände efteråt.

Som sagt: bara en allmän betraktelse som inte alls behöver beröra TS provblem.
Jag tror tanken inte, rent generellt, går så mycket längre än att svetsa på en böj där bak, kasta bort elsystemet långt bort ihop med luftburken och sen, eventuellt bli av med garaget eller flytta. Sen står den där och eftersom Petter inte längre betalar 100.000:- för en gs450 längre så blev de där M-unit grejerna plötsligt jävligt dyra
 
Rent generellt, alltså rakt över cafebobberscenen så är det obegripligt mycket problem med "elen".

Lite märkligt. Det är samma saker som skall lysa och fungera vare sig hojen är ombyggd eller ej.
Somliga förbrukare flyttar plats, några få försvinner och någon enstaka tillkommer om man vill ha en fancy panel som ersättning för hastighetsmätaren.

BMWs K-hojar är ett litet undantag med originalpanelens nyckelfunktioner, men i övrigt behöver man nog vara sketfull och använda häcksax själv samt ta hjälp av Edward Scissorhands när man plockar ner hojen för att hamna i läget efteråt att man inte "får ihop det elektriska".

En plan och några tankar innan man skrider till verket sparar mycket elände efteråt.

Som sagt: bara en allmän betraktelse som inte alls behöver beröra TS provblem.
När jag hjälpte min kompis med hans CB så hade han köpt den nedplockad i lådor och elsystemet var dels redan delvis ombyggt med diverse sockerbitar och annat gott, och dessutom låg det uppdelat i tre eller fyra kartonger, så det blev lättare att börja om från början.

Tror att det var något liknande den här skissen jag använde som grund.

1727786471045.png

Nu har jag för mig att jag kompletterade med ett relä för omkopplingen av hel/halvljus och även med några trådar för blinkare, men så mycket krångligare än så behöver det inte vara.
 
När jag hjälpte min kompis med hans CB så hade han köpt den nedplockad i lådor och elsystemet var dels redan delvis ombyggt med diverse sockerbitar och annat gott, och dessutom låg det uppdelat i tre eller fyra kartonger, så det blev lättare att börja om från början.

Tror att det var något liknande den här skissen jag använde som grund.

View attachment 504570

Nu har jag för mig att jag kompletterade med ett relä för omkopplingen av hel/halvljus och även med några trådar för blinkare, men så mycket krångligare än så behöver det inte vara.


Det bästa av två världar: en illustrativ schematisk redogörelse. Waddayaknow!
 
Det bästa av två världar: en illustrativ schematisk redogörelse. Waddayaknow!
Jag tror faktiskt att en stor del av problemet är att "folk" får för sig att det är mer avancerat än vad det är och att de går vilse bland alla linjer och okända symboler i ett traditionellt schema. Jag har även sett varianter där man klistrat in bilder på de faktiska komponenterna, men jag tycker att den där tecknade bilden är charmigare.
 
Jag tror faktiskt att en stor del av problemet är att "folk" får för sig att det är mer avancerat än vad det är och att de går vilse bland alla linjer och okända symboler i ett traditionellt schema. Jag har även sett varianter där man klistrat in bilder på de faktiska komponenterna, men jag tycker att den där tecknade bilden är charmigare.
Förstår!...men i min Värld! Hur i helvete man kan förstöra en MC :va
 
Förstår!...men i min Värld! Hur i helvete man kan förstöra en MC :va
Så länge det inte är din MC någon ”förstör” så ser jag inte riktigt relevansen med din kommentar och jag ser ännu mindre hur det hjälper TS att (för hundrafemtionde gången) oja sig över något man inte gillar eller förstår.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top