Honar cylinder söder om Stockholm?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag söker en firma som ligger söder om Stockholm utanför tullarna som vill hona en cylinder. Hela hojen kan göra göra de men de ligger inne på Södermalm och dit vill jag inte med bil och jag åker inte kommunalt, inte bra för psyket :näsblod

Jag har ringt AVA MC och Yamaha center men dom vill inte ta på sig jobbe. Samt pratat med den lokala mc/moppemeckan men han kunde inte heller. De meckaniska verkstäderna i Nynäshamn vill inte heller och bilfirmorna har ingen större lust heller.

Så någon som kan rekomendera en firma söder om Stockholm som kan tänkas hona en cylinder? Börjar tröttna på att ringa runt och få trista svar :(

Ha inte med AVA att göra, de vill helt enkelt inte ha kunder. :arsele

McProffsen
Hägerstens allé 12
08-882919 direkt till verkstan.

:ajjabajja
Blir aldrig bra. Mycket bättre och lämna iväg det till någon som kan.

Har det blivit dåligt alla gånger du och alla du känner gjort det?

Har du gjort det själv?

Jag förstår inte riktigt vad som kan bli så dåligt:va Hona gör man ju när man inte behöver borra, utan bara putsa lite. Sätter man honingsverktyget från tex Biltema i chucken och kör tills det är fint o jämna repor i hela loppet så är det väl "bra"

eller?

Jag har som sagt ingen erfarenhet av att göra det själv, men hur många har det?

Har det blivit dåligt alla gånger du och alla du känner gjort det?

Har du gjort det själv?

Jag förstår inte riktigt vad som kan bli så dåligt:va Hona gör man ju när man inte behöver borra, utan bara putsa lite. Sätter man honingsverktyget från tex Biltema i chucken och kör tills det är fint o jämna repor i hela loppet så är det väl "bra"

eller?

Jag har som sagt ingen erfarenhet av att göra det själv, men hur många har det?

3-stenars bryunen för borrmaskin är bra om man vill att cylindrarna ska bli trekantiga, för det blir de då brynena ofelbart kalvar när inte borrmaskinsaxeln sammanfaller EXAKT med cylinderaxeln.

Kostar inte många riksdaler att lämna iväg det till yrkesman heller.

Täby motor finns och kan hona men dock på norra sidan om stan.

// Linus

Finns ju honingsverktyg billigt på biltema..vet inte om det är svårt?

Eftersom jag honar dagligen sen många år på mitt jobb och därmed vågar kalla mig expert, så vet jag att har man inte rätt utrustning blir inte resultatet bra. Det kan tom bli helt oandvändbart.
Vänd dig till nån som vet vad han sysslar med.

Bilcylindrar från stenåldern kör man i en biltema honare allt annat skippas. Dels är stenarna på tok för grova och sen är det ytterst tveksamt om den är stabil nog i konstruktionen. Uppspänd i pelarborr och med finare papper som täcker stenarna så kan jag se det som en duglig kompromiss.

För allt annat finns utmärkta bollformade honingsverktyg för ungefär 500kr. Men ekonomin i det är tveksam om man inte honar ofta....

Eftersom jag honar dagligen sen många år på mitt jobb och därmed vågar kalla mig expert, så vet jag att har man inte rätt utrustning blir inte resultatet bra. Det kan tom bli helt oandvändbart.
Vänd dig till nån som vet vad han sysslar med.

Passar på och fråga ett proffs, vad är det för skillnad på honing och hening?
Samt hur många my tar man i allmänhet bort från en cylinder vid honing?

Passar på och fråga ett proffs, vad är det för skillnad på honing och hening?
Samt hur många my tar man i allmänhet bort från en cylinder vid honing?
Honing är den engelska benämningen på hening. Man tar bort så mycket som man behöver för att det ska bli runt och få rätt ytstruktur. Allt från några tusendelar och uppåt. Har man djupa repor kan det tom bli tiondelar.
Nu vill jag i ärlighetens namn tala om att jag henar inte motorer utan hydraulcylindrar, men det är samma problematik och liknande maskiner. En motor har ju snävare toleranser och kräver att man vet vad man gör så att man henar med rätt stenar för rätt ytstruktur och inte henar för mycket för då blir det nog dyrt. Omfodring mm mm.

Kolla i Länna industriområde, där finns det många mekverkstäder, vill tipsa om EWS. Annars så kan du kolla med Fredrikabremergymnasiumet i Haninge, gå in på fordonstekninska och se om dom kan. Får du ingen träff så kan jag kolla med en kompis om han är villig och kunning på området.

Kolla med Tommy Flitt i Segeltorp. Han fixar det mesta inom motorer och därtill relaterad verksamhet.
Duktig som fan.

Kolla med Tommy Flitt i Segeltorp. Han fixar det mesta inom motorer och därtill relaterad verksamhet.
Duktig som fan.

Har han något företag? Nummer?

Olika meckaniska verkstäder verkar inte så pigga på att ta i mot honinguppdrag :( Har tröttnat på att ringa såna och få nej till svar.

Jag ska ringa mc proffsen och ska även prova Triumph firman i Länna, dom kanske har verkstad och liknande, har aldrig varit inne där.

Mera förslag? Även bortåt södertälje funkar, bara jag slipper åka genom Stockholm city så är jag nöjd.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti