hona nicasil-cylinder?

Jörgen har i grunden rätt. Sen skulle jag väl kunna tänka mig att återanvända ringar när målet är att bygga ihop en motor på tight budget....
 
Jörgen har i grunden rätt. Sen skulle jag väl kunna tänka mig att återanvända ringar när målet är att bygga ihop en motor på tight budget....

Präxis.

Det enda som ställer till det lite här är ju att tidigare ägare tagit av ringarna och blandat ihop dem. Hade de fått sitta kvar orubbade hade det såklart varit bäst.
Har de sen bara verkligen gått några hundra mil är de inte ens knappt inkörda, så nya ringar i detta fallet är en onödig lyx.
Och ffa när det gäller denna typ av ringar.
Men det är alltid lätt att safe:a och bara köpa nytt. Det är ju en untouchable kommentar.
Hade det däremot varit gamla gjutjärnsringar som verkligen "sliter in sig" hade det bara varit att byta.
Dina däremot, har ju en yta, som inte ens efter många tusen mil brukar visa mer än knappa tendenser till slitage.

Det viktigaste i sammanhanget annars, utanför denna ringdiskussion, tycker jag är att fastställa att cylindrarna är runda!

Och Zilog: JAg har aldrig sett en vare sig Haynesmanual eller Clymer, som inte visar en bild på hur ringgapen ska distribueras.
Kolla igen! :)
 
Last edited:
Honing: Man honar inte NiCaSil hemma...
Men! Visst, du kan använda sandstenar och honingsolja, bara det att inget kommer hända.
Dock kan man vilja bryna bort sotkanten.
Men2! Vet man inte hur att använda honingsverktyg, så är det bättre att:

a. lämna in
b. tvätta rent/rengöra så gott man kan med andra, icke avverkande metoder.

Jodå, jag vill hävda att det går finfint. Jag har bytt mängder med kolvar i moderna fyrtakts crossmotorer, där är det av betydelse för om man får en motor som drar olja eller inte. Helt klart händer något med ytan i cylindern, det blir nya honingsrepor. Sen om man river ur avlagringar och förbränningsrester ur gamla repor, det är jag inte människa nog att svara på.

Jag gör som följer: Tvättar cylindern med hetvatten och diskmedel, torkar torrt. Sköljer med bromsrengöring, torkar torrt. WD40 eller liknande på både stenar och cylinder, rikligt. Drar några vändor med honingsverktyget, tiden det rör sig om är kanske 10 sek. Sedan tvätta med diskmedel och hetvatten, spola med bromsrengöring flera gånger, torka med nytt papper varje gång tills pappret inte blir smutsigt.

Särskilt 250F motorer svarar bra på detta, där är det viktigt att ha god tätning på kolvringarna när varje uns av tappad hästkraft märks.
 
Jag beställde nya ringar innan, visade sig att jag fick ångest när jag såg ramlagren och beställde en bunt nya delar..

:fattig
 
Jodå, jag vill hävda att det går finfint. Jag har bytt mängder med kolvar i moderna fyrtakts crossmotorer, där är det av betydelse för om man får en motor som drar olja eller inte. Helt klart händer något med ytan i cylindern, det blir nya honingsrepor. Sen om man river ur avlagringar och förbränningsrester ur gamla repor, det är jag inte människa nog att svara på.

Jag gör som följer: Tvättar cylindern med hetvatten och diskmedel, torkar torrt. Sköljer med bromsrengöring, torkar torrt. WD40 eller liknande på både stenar och cylinder, rikligt. Drar några vändor med honingsverktyget, tiden det rör sig om är kanske 10 sek. Sedan tvätta med diskmedel och hetvatten, spola med bromsrengöring flera gånger, torka med nytt papper varje gång tills pappret inte blir smutsigt.

Särskilt 250F motorer svarar bra på detta, där är det viktigt att ha god tätning på kolvringarna när varje uns av tappad hästkraft märks.

Låter bra!

Och som jag sa: Man gör det inte hemma...läs: underförstått att man kan inte få till det perfekt såsom i nyskick, och eller som man vill ha det. (endast det bästa duger... ;))
Däremot (som jag väl skrev?) kan man alltid hona med stenar. Dock tar ju inte verktyget särdeles bra.
Men såklart händer nånting.
Att detta nånting är märkbart, som du säger, är good news! :tummenupp
Jag har oftast bara brynt bort sotkanten, och som sagt visserligen kört hela loppet även jag, hemmavid tidigare.
Men inte trott att denna lilla bearbetning skulle ha nån särskild betydelse.
Kul då att få höra att så är fallet! :tummenupp

Numera gör jag ju mina jobb på en motorrenoveringsfirma där jag hyr in mig på maskinparken, och det korrekta i NiCaSil-fallet är ju diamantbrynen.
 
Last edited:
Ska nu ikväll slipa in ändgapet på de nya ringarna i mina nyligen uppmätta cyllar (saknar synlig vändkant osv), däremot är jag orolig för om de gamla honingsreporna från fabrik är tillräckligt vassa för att slipa in de nya kolvringarna.

Vad tros om att köra några säkerthetsvarv med brynstenarna för att få bort eventuell osynlig vändkant, och sen ta några honingsrepeliknande drad med finger och 1000-sandpapper på cylinderytan för att få upp en liten vasshet i ytan som sliter in de nya ringarna?
 
Ska nu ikväll slipa in ändgapet på de nya ringarna i mina nyligen uppmätta cyllar (saknar synlig vändkant osv), däremot är jag orolig för om de gamla honingsreporna från fabrik är tillräckligt vassa för att slipa in de nya kolvringarna.

Vad tros om att köra några säkerthetsvarv med brynstenarna för att få bort eventuell osynlig vändkant, och sen ta några honingsrepeliknande drad med finger och 1000-sandpapper på cylinderytan för att få upp en liten vasshet i ytan som sliter in de nya ringarna?

Är det gjutjärnsringar?
Isf an det vara en ide´att bryna ytan lite.
Är det hårdkromat face på ringarna behöver du inte kladda i onödan.

Men en liten brasklapp:

Man vill inte ha FÖR vass honing... detta bidrar ju iofs till inslitning (av gjutjärnsringar) men.... detta är ju oxå slitage.
Det optimala är alltså att ha en redan rund och med RÄTT utformade (trapetsoid) toppar på honingens yta.
Det ska alltså INTE vara alptoppar....

Hepp!
Hur åstadkommer man denna trapp-honing då?
Ja det frågar ju inte alla snikon som ska ha billigast möjliga honing.
Alla utgår från sin egen sinnebild av honing, där man bl.a tror att de tre brynstenarna på hobbyverktyget verkligen duger. Vilket de verkligen inte gör.

Trapp-honing går till som gammal traditionell Sunnen-honing, men med nya och fler brynen. Det sista brynet på kronan, är eg. inget bryne, utan en väldigt hård "borste" och denna bryter topparna.
Här kan man alltså laborera med olika brynen, och olika "borstar".
Och jämför man priser på olika honingsmetoder så skiljer det.

Av en anledning.

De sämsta metoderna är inte bara billiga.
De kan ruinera hela din cylinder :död
Alla "frihandsverktyg" är i princip helt värdo.
Och trestensbrynet du sätter i borrmaskinen kan du aldrig centrera bra.
Och iom att du inte kan det, så kalvar verktyget och loppet blir trekantigt.
Och inte bara orunt, utan oxå ocentrerat kring den tänkta konstruktions-kärnlinjen.

Så hoppa det brynet.

Fin smärgel för hand är bättre på en beggad cylinder. Då kan du iaf inte påverka loppets rundhet.
(om vi ponerar att du inte kommer sitta som ett miffo och gnida på endast en sida i tre timmar...och att vi antar att du nöjer dig med att ta bort sotkanten)

Sunnenmaskiner är da shit, och det bästa är (såklart) att använda ett sunnen borrverk med nämnda trapetzoidhoning, för då blir det inte bara perfekt.
Denna metod kan oxå göra krokiga lopp raka.
Och runda.

Vilket alltså är det viktigaste med en cylinder.
Honingsreporna kan vilken dåre som helst skapa.
(men även detta är en liten vetenskap, om vilken vinkel man vill ha på detta kryssmönster för bästa oljevidhäftning osv, så inte ens detta är lätt!)
Samt då de avbrutna topparna.

Trapp-metoden kapar alltså topparna på "reporna" och detta har visat sig att då får man en "inkörd" cylinder direkt, som tätar bättre, plus att man får en minst trefaldigad livslängd på kolv och ringar, gentemot ordinarie metoder.

Vilka honar såhär då?

Inte många.

Men kolla på http://www.blenco.se så får ni se en som kan.
 
Last edited:
Är det gjutjärnsringar?
Isf an det vara en ide´att bryna ytan lite.
Är det hårdkromat face på ringarna behöver du inte kladda i onödan.

Men en liten brasklapp:

Man vill inte ha FÖR vass honing... detta bidrar ju iofs till inslitning (av gjutjärnsringar) men.... detta är ju oxå slitage.
Det optimala är alltså att ha en redan rund och med RÄTT utformade (trapetsoid) toppar på honingens yta.
Det ska alltså INTE vara alptoppar....

Hepp!
Hur åstadkommer man denna trapp-honing då?
Ja det frågar ju inte alla snikon som ska ha billigast möjliga honing.
Alla utgår från sin egen sinnebild av honing, där man bl.a tror att de tre brynstenarna på hobbyverktyget verkligen duger. Vilket de verkligen inte gör.

Trapp-honing går till som gammal traditionell Sunnen-honing, men med nya och fler brynen. Det sista brynet på kronan, är eg. inget bryne, utan en väldigt hård "borste" och denna bryter topparna.
Här kan man alltså laborera med olika brynen, och olika "borstar".
Och jämför man priser på olika honingsmetoder så skiljer det.

Av en anledning.

De sämsta metoderna är inte bara billiga.
De kan ruinera hela din cylinder :död
Alla "frihandsverktyg" är i princip helt värdo.
Och trestensbrynet du sätter i borrmaskinen kan du aldrig centrera bra.
Och iom att du inte kan det, så kalvar verktyget och loppet blir trekantigt.
Och inte bara orunt, utan oxå ocentrerat kring den tänkta konstruktions-kärnlinjen.

Så hoppa det brynet.

Fin smärgel för hand är bättre på en beggad cylinder. Då kan du iaf inte påverka loppets rundhet.
(om vi ponerar att du inte kommer sitta som ett miffo och gnida på endast en sida i tre timmar...och att vi antar att du nöjer dig med att ta bort sotkanten)

Sunnenmaskiner är da shit, och det bästa är (såklart) att använda ett sunnen borrverk med nämnda trapetzoidhoning, för då blir det inte bara perfekt.
Denna metod kan oxå göra krokiga lopp raka.
Och runda.

Vilket alltså är det viktigaste med en cylinder.
Honingsreporna kan vilken dåre som helst skapa.
(men även detta är en liten vetenskap, om vilken vinkel man vill ha på detta kryssmönster för bästa oljevidhäftning osv, så inte ens detta är lätt!)
Samt då de avbrutna topparna.

Trapp-metoden kapar alltså topparna på "reporna" och detta har visat sig att då får man en "inkörd" cylinder direkt, som tätar bättre, plus att man får en minst trefaldigad livslängd på kolv och ringar, gentemot ordinarie metoder.

Vilka honar såhär då?

Inte många.

Men kolla på http://www.blenco.se så får ni se en som kan.

Snor tråden lite här.

Dr Bikes tidigare beskrivna honing är ren fröjd, dock svårt att hitta nån som utför ett sånt hantverk. Därför brukar jag använda ett sånt här verktyg för att fräscha på ytan i en nicasilcylinder lite vid kolv/ringbyte

http://www.flexhone.com/flexhone tool.jpg

Bra eller anus maestro?
 
Snor tråden lite här.

Dr Bikes tidigare beskrivna honing är ren fröjd, dock svårt att hitta nån som utför ett sånt hantverk. Därför brukar jag använda ett sånt här verktyg för att fräscha på ytan i en nicasilcylinder lite vid kolv/ringbyte

http://www.flexhone.com/flexhone tool.jpg

Bra eller anus maestro?

De där är bra! (för de avverkar i princip inget)
Har dock aldrig använt dem i cylindrar.
Men vi brukar bara använda dem i ventilstyrningar, när man vill knullputsa till sista lilla hundradelen för den där perfekta passningen.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top