Hona CRM, har jag gjort fel?

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
Håller på att byta kolv i CRM´n och farsan föreslog att jag nog skulle hona cylindern lite. Sagt och gjort så slipade farsan ur cylindern lite lätt med ett honingsverktyg till borrmaskinen.

Här kommer problemet...
Läste nu att dessa cylindrar är nicasilbehandlade och inte får honas.
Hur mycket "honing" handlar det om, vi körde max 1 minut på låga varv med ordentlig smörjning.
Har jag klantat mig rejält eller klarar jag mig?

Om det är någon som klantat sig så är det din farsa. Var glad för det! :hihi

Zayn skrev:
2159607 Hur ser jag det?
Kikade lite nyss men det ser inte ut att vara något.

Ja nicasilet ser ju lite ljusgrå ut och du bör ju se om det har gått igenom eller vad man ska säga på nåt ställe osv.. Om du är osäker så gå till en verkstad och låt dom kolla. Och sist men inte minst, SKYLL PÅ FARSAN!

Zayn skrev:
2159607 Hur ser jag det?
Kikade lite nyss men det ser inte ut att vara något.
Hur tunt är nicasilet i en cylinder? Jag mennar du tar inte bort mycket när du honnar en cylinder. typ 1/100 mm eller så.

Tack för svaren. Har varit ut och synat och känner mig ganska säker på att jag klarat mig. Det som jag misstänker vara nicasilet är 6-7 mm tjock och det vi honade ut kan väl ha varit 0.001 mm.
Tack iallfall nu kan man känna sig lite lugnare, nu ska man bara plugga vidare lite kolvbyte innan man ger sig på att stoppa dit nya. :tummenupp

hona med borrmaskin och biltemas slipstenar görs på sin höjd på en gräsklippare eller en moppe. På en motorcykel så lämnar man in så man får det krysshonat i maskin, viktigt att det inte blir gjort snätt.

EDIT: 1 minut är inte märkbart.

6-7mm tjockt nicasil? Nix, inte en chans, det brukar vara någon tiondels millimeter tjockt. Är det 6-7mm tjockt foder i din cylle så är det gjutjärn antagligen.

För övrigt går det utmärkt att hona nicasilcylindrar, att borra dem är däremot lite värre. :fyllisar

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...