Hon dör!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jätteskumt! Jag skulle ut och köra med min hoj idag, och hon gick igång lite trögare än vanligt, fick använda mer choke än vanligt och jag tog nästan slut på hela batteriet vid mina startförsök... :(
När hon väl var igång och jag körde iväg, så gick hon fint, men sen när jag hade kört en liten bit, kanske 5-600 m så börja hon hosta och till slut dog hon.

Jag trodde det var soppatorsk, kändes som det, men det var fullt men bensin i tanken. Batteriet hade gett upp efter startförsöken, men lyckligtvist kom en kille förbi som hjälpte mig putta igång henne.

Jag fick använda choken igen för att det skulle gå, vilket var mycket skumt. Jaja, nöjd att hon gick igång körde jag vidare och trodde det var bra, men sen dog hon likadant igen, börja hosta och sen dog hon, precis som vid soppatorsk.

Efter det lyckades jag rulla igång henne ett par ggr, med choke någon gång och utan sen, men likväl dog hon efter 100 m. Skumt!

När jag sen försökte starta henne hemma så gick hon igång när jag använde choken, men när jag gasade lite så hostade hon till och det kom lite oljepuffar från vänstra avgasröret!

Kan det vara så att jag har dragit på med för mycket choke och tändstift och grejor är helt genomfuktiga nu? Hjälp? :(

Välkommen till tvåtaktarnas underbara värld! Skruva ur stiften och kolla. Är de geggiga så har du felet där. Du måste köra HÅRDARE för att hålla dem rena! Synka förgasarna och gör rent luftfiltret också. De kräver mycket underhåll, de här...

Jotack, hade liknande problem på min gamla NSR. Körde stiften geggiga, och sen va de kört. Va bara å köpa nya stift, men sen gick de fint.

Låter som soppaslang i kläm eller något annat som hindrar normalt bensinflöde.

När gasarna tömts dör motorn, soppa börjar fylla flottörhusen men suget som startmotorvarvet ger orkar inte dra upp soppa genom gasarna förrän nivån stigit tillräckligt, då startar hojen och du åker iväg glad i hågen. Efter en stund har nivån sjunkit så mycket att inte ens det högre varvet kan få någon soppa från gasarna och hojen dör igen... och så vidare ad infinitum...

Ta loss soppaslangen/arna från förgasarna och kolla att det rinner på bra. Nästa steg blir att rengöra gasarna.

Är den konstruerad som apriliorna så finns det små soppafilter i anslutningsslangarna till förgasarna. Slit ut!! Finns även nåt litet filter på soppakranen.

Ok, tack för svaren. Skulle det inte gå att GASA rent gasarna? :)
Jobbigt å plocka ner dem... :rolleyes:

edit. Det är väldigt konstigt, för jag kunde köra fin fint med henne för ett par dagar sen...körde iof. inte så långt, men hon gick så fint så...har inte rört henne sen dess...

edit igen. I mitt sista desperat försök att få igång henne så, kom det en pang pang smäll från ena avgasröret när jag la i växeln då jag försökte rulla igång henne. Que? Har jag dränkt henne? :eek:

Last edited:
gulsvartkawwa skrev:
Är den konstruerad som apriliorna så finns det små soppafilter i anslutningsslangarna till förgasarna. Slit ut!! Finns även nåt litet filter på soppakranen.

Om man gör det fastnar ju skiten i förgasaren istället... Lättare att försöka hålla filtren rena.

Mattias skrev:
Om man gör det fastnar ju skiten i förgasaren istället... Lättare att försöka hålla filtren rena.
Räcker med kaffefiltret runt soppakran. Komplettera med biltemas soppafilter så får man bättre koll. Varianterna instuckna i förgasarmatningen är ju bara irriterande.
Fille:
Ja det låter som du dränkt henne. Ta loss stiften, kolla o rengör prova att starta igen och va snål med choke.

Varning för soppafilter som är för bilar som har bränslepump som trycker bränsle genom filtret! Har själv råkat ut för problem med sådana, med lite bränsle i tanken så blev det för lite tryck genom filtret
När du har stiften ur så ta ett motionsvarv med hojen för att ventilera motorn

nästan identiskt problem

HAr nästan samma problem själv.

Fick hem hojen i lördags. Skulle starta den men det tände inte o k.

Dagen därpå så gick jag ner o försökte starta den igen o den startade hur enkelt som helst.

Härligt tänkte jag o gav mig iväg till jobbet.

Sen på förmiddagsrasten tänkte jag att jag var tvungen att starta den en gång till o nu var det mycket svårt, den startade. men dog sen efter att ha stått på tom gång.

Sen var det lönlöst att få igång den, rengjorde stiften o allt men det gick inte endå :confused: även att jag använde en starrthjälpare eller vad det heter.

Kan tillägga att stiften var dyngsyra

Men den ville inte starta efter att stiften var rengjorda o torkade, det blev bara avgassmällar, den tände ytterst lite så att säga.

Frågan är kan den bli så sur på pga att jag bara har kört två kortare sträckor o att den inte fick gå så länge??

Tolf

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...