Homologerad strålkastare

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag har letat efter en förklaring på vad homologerad innebär när det gäller strålkastare till hojen och hoppas att ni kan hjälpa mig med det. Jag har hittat några snygga lampor på wats-motor.com och de är enligt dem homologerade i europa. Betyder det att de automatiskt är godkända vid besiktning?

Ta MC med färjan över till Tyskland och fråga herr polis om de duger. I Sverige duger det att de är E-märkta, fast egentligen inte enligt helfordonsgodkännandet.

Ta MC med färjan över till Tyskland och fråga herr polis om de duger. I Sverige duger det att de är E-märkta, fast egentligen inte enligt helfordonsgodkännandet.
Jag fattade nog inte det där.. Är en lykta som inte är E-märkt men homologerad godkänd i Tyskland men inte i Sverige? Min mc är från 97 och det där med helfordonsgodkännande gäller väl först efter 2000..

Då räcker det med e godkännande i Sverige och att hojen är registreringsbesiktigad med lampan om du skall ned i Europa, obs papperna på godkänd Reg bes skall medföras.

Kommentaren åsyftar att tyskarna är mer nitiska. I Sverige kommer du normalt undan med. om lyktorna är E-märkta. Formellt sett skall du även kunna hitta siffran som refererar tillbaks till godkännandet på lyktan. Är de från Kina kan det vara värt att kolla om du kan få en kopia på certifikatet. Mindre nogräknade firmor har lärt sig att man kommer långt med ett e-märke på glaset och inget mer.

I Tyskland är mer korrekta. När skall MC-tillverkaren ange vilken lampa och vilket certifikat för lampan som är en del av helfordonsgodkännadet (WVTA). Eftersom lampan du hittat inte lär stå omnämnd i ditt WVTA för din MC kommer tyskarna ge dig körförbud på plats och (med lite tur) ge dig numret till en bärgningsfirma.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman