holset h2a

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
Är det nån som vet vad ett holset h2a aggregat kan ge?
Mvh Häggen.

Häggen skrev:
Är det nån som vet vad ett holset h2a aggregat kan ge?
Mvh Häggen.

Abstinensbesvär, när man ställer in den i garaget efter en åktur.

H2A? Kommer det från en Volvo FL6/FE6? Kikade efter data på nätet men hittar fan ingenting. Såg att man kunde trimma en FL6'a till 250 hästar, så där är nog kanske gränsen. Fråga Ronny på NCRacing, han lär veta - om du ger honom storleken på turbin och kompressorhusen.

lägg upp lite mått här i tråden så ska vi nog kunna klara ut vad den kan ge

Innlopsdiameter och helst stora diametern på impellern (backweel)

samt turbinens stora diameter + utloppsdiameter

men en gammal tumregel är väl att på bensin kan man köra ut nästan dubbla effekten på en kompressor gentimot när den laddar en diesel

andersson turbo skrev:
lägg upp lite mått här i tråden så ska vi nog kunna klara ut vad den kan ge

Innlopsdiameter och helst stora diametern på impellern (backweel)

samt turbinens stora diameter + utloppsdiameter

men en gammal tumregel är väl att på bensin kan man köra ut nästan dubbla effekten på en kompressor gentimot när den laddar en diesel

Det stämmer med modifikation beroende på om avgashuset är den begränsade faktorn, det är ju också en annan vinkel på imprellerbladen.

aci skrev:
Det stämmer med modifikation beroende på om avgashuset är den begränsade faktorn, det är ju också en annan vinkel på imprellerbladen.

Japp det är en GROV tumregel därför skrev jag också "kompressorn"
för att resarvera mig för avgasdelen som man inte vet så mycket om

Peter

Har fått tag på lite info om den nu.Hört från lite olika håll att den ska kunna ge cirka 400hp.tack o bock för hjälpen.

Häggen skrev:
Har fått tag på lite info om den nu.Hört från lite olika håll att den ska kunna ge cirka 400hp.tack o bock för hjälpen.

Ja tack, du får gärna posta vad du fick reda på! :D På nätet verkar det inte finns nåt annat än hur man renoverar den - inte hur pass användbar den är. Please?

andersbrink skrev:
Ja tack, du får gärna posta vad du fick reda på! :D På nätet verkar det inte finns nåt annat än hur man renoverar den - inte hur pass användbar den är. Please?

jag pratade med pickel som i sin tur pratade med andersson turbo samt att wibbe pratade med nån kompis till honom som jobbade på scania (tror jag de va) o båda trodde efter att fått veta lite måt här o där att den skulle ge ca400hp.

Last edited:
en simpel tumregel brukar vara att ett dieselaggregat ger ungefär dubbla effekten på en bensin motor, så 400HK låter väl som en vettig idé. Å andra sidan så är ju knappast ett sånt aggregat lämpligt till något annat än ren budgettrimmning, klumpga grejer som tar lång tid att få fart på det där.

Som sagt, Holset HX 40 borde det vara, inloppet 50-51 mm (tumstock...) kompressor huset hade en diameter på 168 mm vid V-klämman, det finns ett mindre oxo tror det var 143 mm, aggregatet hör till en 9 liters Volvo lastbil, kan ladda ca 4 bar, men 2,5 bar lite lämpligare kanske, pallar inte mer än ca 750 grader i avgastemp, är ju lite "billigare" material i dom här prylarna.
Fast nu kikade han på en kompressor map för H2D.

...tur man har mycket rejk på ramen... :D

andersbrink skrev:
Behövs det 400 hästar i Super Gas nästa år? :D

Får höra nu vad :tomten har i säcken till nästa säsong?
PSB eller SPSB?

Tanken var spsb men när jag skulle åka o kolla på hojen ja tänkte köpa så hadde han sålt den till nån kille som tog den osedd när han fick höra att ja va på väg ner. :huvet

Så nu är turbon över om nån vill köpa den.

Back