Holmes i hasorna - kam data

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Flera undringar om kammar:
- Ibland läser man öppettider i grader - utan kommentar, ibland kompletteras det med - "vid 1mm lyft" - är det någon skillnad och i så fall varför väljer man att beskriva det på dessa vis??

- I några av svaren på John Holmes kam-tråd anar man att det finns flera olika sätt att beskriva kamöppningstider - hur jämför man dom?hur?

Vafandå! Det är ju klart som korvspad, dvs hur man definierar kamtider. Dvs hur grumligt som helst. :D

De flesta kamaxeltillverkare anger antingen vid 0.05" eller 0.04" lyft, dvs 1.25 mm eller 1.00 mm lyft.
Jag själv föredrar att tajma kammar vid 1.00 mm lyft (enkelt att räkna med). T.ex. Suzuki Bandit's
insugskam har 212 graders lobtid medans 86-90 gsxr1100 har 230 grader. 88-89 gsxr750 har hela
234 grader.

En kamaxel anses "hetare" ju längre öppettid den har.

En del justerar öppettider enligt lobcentermetoden, dvs den tidpunkt/gradtal då
kammens lob har maximal höjd. Det är väl den vanligaste metoden. Själv använder
jag mig av öppettiderna runt TDC (övre dödpunkten) för att få kontroll på överlappet
mellan insugs- och avgaskam.

Hur man graderar kammar finns det hopers info om på nätet.
Max effekt är inget att sträva efter utan du ska maximera
vridet där det är som mest användbart så att din tillämpning
får så mycket medeleffekt som möjligt.

andersbrink skrev:
Vafandå! Det är ju klart som korvspad, dvs hur man definierar kamtider. Dvs hur grumligt som helst. :D

...

Hur man graderar kammar finns det hopers info om på nätet.

:Bugar :Bugar

Några "greatest hits" - siter kanske?

Ibland specas durationen v .5 mm lyft; bara för att underlätta..... För själva kamtimingen finns andra mått oxå. Bmw specar öppnings/stängningspunkterna f 3mm lyft. Alltså bara för kontrollera/justera timingen.

För kammar finns en del andra uppgifter som skulle vara intressanta, t.ex. max ventilhastighet o max ventilacceleration. Eller totala öppningsarean. Men sånt håller tillverkarna för sig själva, åtminstone vad jag vet.
/u

ulf_lundin skrev:
Ibland specas durationen v .5 mm lyft; bara för att underlätta..... För själva kamtimingen finns andra mått oxå. Bmw specar öppnings/stängningspunkterna f 3mm lyft. Alltså bara för kontrollera/justera timingen.

För kammar finns en del andra uppgifter som skulle vara intressanta, t.ex. max ventilhastighet o max ventilacceleration. Eller totala öppningsarean. Men sånt håller tillverkarna för sig själva, åtminstone vad jag vet.
/u

Varför skulle det vara lättare att mäta 5 än 1 mm?

Totala öppningsarean - menar du någon slags AUC för öppningsarea och tid?
Vad skulle man ha den till om dom släppte den? Kan man inte approximera något lika användbart värde med en flödesrigg? Visserligen inte separerat från insugsportens flödesegenskaper, men så kommer den ju ändå att jobba i motorn.

Har aldrig sett en flödesrigg i verkligheten - märks det mycket?

/Joppe

Flödesriggen har väldigt lite att att tillföra när det väl kommer till praktiskt nyttjande av flödet och dess egenskaper. Kamöverlapp och tajming, dvs de dynamiska egenskaperna på förbränningsprocessens olika cykler, går inte att mäta upp annat än i verkliga livet på en bromsbänk. Så jäkla opraktiskt! :D Men så är även livet ibland...

andersbrink skrev:
Flödesriggen har väldigt lite att att tillföra när det väl kommer till praktiskt nyttjande av flödet och dess egenskaper. Kamöverlapp och tajming, dvs de dynamiska egenskaperna på förbränningsprocessens olika cykler, går inte att mäta upp annat än i verkliga livet på en bromsbänk. Så jäkla opraktiskt! :D Men så är även livet ibland...

Tänk, det ante mig...
Att motortrim är en sån konstig blandning av "state of the art" - teknik och teori å ena sidan och "trial and error" å andra är häftigt! (kanske inte för motor tillverkarna).
Jag läste i "4-stroke performance tuning" om en tillverkare som hade gett bort toppar till sattelit team som inte riktigt var lika bra i flödesriggen som dom som fabriksteamen fick, men att det sedan visade sig att det var - enligt bromsbänken - dom bästa topparna som dom hade gett bort!!

Men hur är det nu med "totala öppningsarean" - menas någon slags AUC för öppningsarea och tid, och vad tillför den?

/Joppe

Totala öppningsarean är ett mått på hur mycket kammen öppnar egentligen. Borde anges i grad*mm el liknande. Om kammen öppnade (stängde) ventilen till max blixtsnabbt så skulle arean vara maxlyft * durationen. Nu öppnar o stänger den (relativt) mjukt så det blir en integral över lyftet som funktion av vinkeln.
Se får man gånga med ventilomkretsen (vid tätningsytan) för att få ett mått på totala effektiva öppningsarean för motorn. Men strömningen är allt annat än lugn o stationär, mest start o stopp o div tryckvågor fram o tillbaka, så en massa annat avgör oxå. Sen är ju möjligt flöde förbi en ventil vid olika lyft mycket beroende av kanal, säte o ventil och dessutom rätt så olinjärt. Lyft mer än ca 30 % av ventildiametern är onödigt ur flödessynpunkt, men nödvändigt för att öppna ventilen snabbt utan att den lämnar kammen runt vändningen.

Till t.ex. XR600 finns det dels trimkammar m högre lyft men ungefär standardduration, dels m inte så högt lyft men längre duration. Den 1a är 'fyrkantigare' o kräver hårdare fjädrar o frestar mer på kam o vippor, medans den andra är snällare mot mekanismen. Troligen har båda ungefär samma öppningsarea.
/u

Lite kamkurvor dårå..

Doug Lofgren (jänkare som mest pysslar med ducatisar) har både programvara å maskineri för att mäta upp kammar (cam pro plus), här är en länk till hans rapport om Duccekammar från gata till räjs...

http://www.visi.com/~moperfserv/duc_cams.htm

/B

ulf_lundin skrev:
Totala öppningsarean är ett mått på hur mycket kammen öppnar egentligen. Borde anges i grad*mm el liknande. Om kammen öppnade (stängde) ventilen till max blixtsnabbt så skulle arean vara maxlyft * durationen. Nu öppnar o stänger den (relativt) mjukt så det blir en integral över lyftet som funktion av vinkeln.
Se får man gånga med ventilomkretsen (vid tätningsytan) för att få ett mått på totala effektiva öppningsarean för motorn. Men strömningen är allt annat än lugn o stationär, mest start o stopp o div tryckvågor fram o tillbaka, så en massa annat avgör oxå. Sen är ju möjligt flöde förbi en ventil vid olika lyft mycket beroende av kanal, säte o ventil och dessutom rätt så olinjärt. Lyft mer än ca 30 % av ventildiametern är onödigt ur flödessynpunkt, men nödvändigt för att öppna ventilen snabbt utan att den lämnar kammen runt vändningen.

Till t.ex. XR600 finns det dels trimkammar m högre lyft men ungefär standardduration, dels m inte så högt lyft men längre duration. Den 1a är 'fyrkantigare' o kräver hårdare fjädrar o frestar mer på kam o vippor, medans den andra är snällare mot mekanismen. Troligen har båda ungefär samma öppningsarea.
/u

:tummenupp
Har inte hunnit smälta detta än egentligen men:
1) att multiplicera med omkretsen - fattar inte - borde vara arean tycker jag...
2) dessutom trodde jag att det är detta (dvs inkl ventilernas area) som vareffektiva öppningsarean
3) igen: "vid 1 mm lyft" betyder bara att man mäter kammens öppningstid från det att ventilen har rört sig 1 mm i sätet t.o.m. att det är 1 mm kvar tills den bottnar igen - eller hur?

Vad sägs om ett hypotetiskt exempel - så att ni kan sätta detta i relation till en motor:

Om jag borrar upp min Viffer från 70 till 74mm så måste jag. antar jag, ha ett större värde på totala öppningsarean, för att cylindern skall hinna fyllas/tömmas med sin nya volym. Måste jag sätta i större ventiler (1mm extra får plats) för att få ut ngt av borrningen, eller skall jag börja med att bara porta topparna?
Längrekamtider påverkar ju hojens körbarhet på gata negativt.

:va

Joppe:
1) Visst är det ventilernas öppningsareatid som är viktig, men talar vi kamdata så kan man ju inte räkna med ventilstorlek där. Fast man måste ta hänsyn till geometrin från kam till ventilskaft. Det skiljer rätt mycket mellan att mäta direkt på kammen m mätklocka och ha en ventillyftare emellan. Men kamtillverkare vet ju vilken motor det gäller så det borde dom kunna tala om. För dom VET det iaf. Du får faktiskt större areatid om anliggningen flyttas ut till ventilkanten, men troligen är utformningen av sätet/övergången till förbr.rummets tak viktigare. Fast dom behöver inte alls stå i nåt motsatsförhållande. Vet inte vad skälet normalt är när man sänker sätet o flyttar ut anliggningen.

2) Jo, ökar du volymen måste du öka andningen oxå om du vill ha mer effekt. Annars flyttar du ner effekten en del i varv men ökar vridet (pga större volym). I princip iaf. Om nu inte motorn redan innan andas onödigt bra.
/u

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...