Holden Commodore

Ambience

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
KTM 660 smc
Forbidden

You don't have permission to access /wordpress/wp-content/uploads/2006/07/2006_Holden_VE_Commodore_1.jpg on this server.

finns väl fler märken som inte säljs i Sverige, marknaden är väl för liten,

Last edited:
Förmodligen var det en del av avtalet med opel att den bara skulle säljas lokalt.

Sen är det jävligt långt att frakta bilar från Oz.
Bilar som få människor här skulle köpa.

Men Holden har ett flertal läckra modeller, det kan jag hålla med om!

När jag var där fick jag för mig att Holden ÄR Opel fast annat namn, alltså i princip samma modeller :va

När jag var där fick jag för mig att Holden ÄR Opel fast annat namn, alltså i princip samma modeller :va

Jo det far jag ocksa for mig, har sett en hel del vectror och andra oplar.

Skulle absolut inte vara roliga fraktkostnader pa en bil harifran men den kanske finns i staterna mantro, da ar ju ratten pa ratt sida med.

Sry om bildlanken inte funka, googla pa bilen sa kmr den upp.

Commadoren är en AUS only produkt som bara exporteras till England vad jag vet.. TopGear brukar oftast gilla Holdens bilar.. "Typiskt australiensiska" Mycket muskler och lite förfining. :)

Har inte Holden använt sig av lite olika tillverkare?
Har för mig att de var ganska stora på V8 på 70-talet...
Verkar vara en sån där licenstillverkning i stil med Vauxhall, Gamla Seat, mm.
Och visst körde Gibson en sån som familjebil i första Mad Max?
Eller är jag ute och cyklar?

Bodde i OZ under 70-talet och fick lära mig en del om bilkulturen där nere.
Gillar man musclecar-eran så är Aus den sista utposten där den sortens bilar
fortfarande tillverkas och älskas.
I princip finns det bara två märken, Ford och Holden (GM). Man kan inte gilla
båda, en aussie älskar den ena och hatar den andra...så är det bara.

70-talet levererade en del riktiga pärlor som inte är så kända utanför aus/nz/sa.
Min farbror hade en -71 Holden Torana GTR-XU1. En elak liten rackare. Något större än
dåtidens Kadett med en rak sexa på 3-liter på cirkus 180-190 hästar.
Inget krocksäkerhetstjafs, chassit innehöll inte mer plåt än absolut nödvändigt.
Byggkvaliteten var av RH-typ (runt hörnet) men jävlar vad den gick.

Farsan hade en Falcon GT-HO, en -71'a 380 hästars Cleveland 351'a och 4-petad
manuell vill jag minnas. Den va helt galen men den lilla Toranan kunde svänga
lite oxå så dom improviserade racen på "back roads" runt Surfers blev rätt spännande och jämna.
Så här i efterhand är det rätt märkligt att alla överlevde.
Toranan slutade sina dagar väl planterad ett par tre meter upp i ett gum-tree...väldigt trasig:död

Bodde i OZ under 70-talet och fick lära mig en del om bilkulturen där nere.
Gillar man musclecar-eran så är Aus den sista utposten där den sortens bilar
fortfarande tillverkas och älskas.
I princip finns det bara två märken, Ford och Holden (GM). Man kan inte gilla
båda, en aussie älskar den ena och hatar den andra...så är det bara.

70-talet levererade en del riktiga pärlor som inte är så kända utanför aus/nz/sa.
Min farbror hade en -71 Holden Torana GTR-XU1. En elak liten rackare. Något större än
dåtidens Kadett med en rak sexa på 3-liter på cirkus 180-190 hästar.
Inget krocksäkerhetstjafs, chassit innehöll inte mer plåt än absolut nödvändigt.
Byggkvaliteten var av RH-typ (runt hörnet) men jävlar vad den gick.

Farsan hade en Falcon GT-HO, en -71'a 380 hästars Cleveland 351'a och 4-petad
manuell vill jag minnas. Den va helt galen men den lilla Toranan kunde svänga
lite oxå så dom improviserade racen på "back roads" runt Surfers blev rätt spännande och jämna.
Så här i efterhand är det rätt märkligt att alla överlevde.
Toranan slutade sina dagar väl planterad ett par tre meter upp i ett gum-tree...väldigt trasig:död

Ja jag gillar faktikt holdens 3.3 liters gjutjärnssexa som satt i många gamla Holden när jag var i Australien -99. Visst inte ngn effektmotor, tvåventilsteknik osv. Men den ser så skön ut den där ålderdomliga slitstarka motorn. Speciellt när den sitter i commodoren. Den ser ut som en formlig murbräcka i de bilarna när huven är öppen. Gamla Oplisar har ju också en raksexa men jag tycker att Holdens ser större ut, knappt att den fick plats på längden i motoruttrymmet i den förhållandevis lilla bilen. Jag tror att aussisarna har kvar de där slitstarka gjutjärnsmotorerna för att det är ett stort land, ska hålla många mil.

VCm_m.jpg

En sån gammal 80-tals Holden med 3.3-litersexan och sedan montera på turbo skulle vara fränt, vilken lågvarvigt björnvrid det skulle bli.

Gillade också aussisarnas bilpark, det trista är ju dock att ratten sitter på fel sida, som hos nästan alla GB:s gamla kolonier

Last edited:
Ja jag gillar faktikt holdens 3.3 liters gjutjärnssexa som satt i många gamla Holden när jag var i Australien -99. Visst inte ngn effektmotor, tvåventilsteknik osv. Men den ser så skön ut den där ålderdomliga slitstarka motorn. Speciellt när den sitter i commodoren. Den ser ut som en formlig murbräcka i de bilarna när huven är öppen. Gamla Oplisar har ju också en raksexa men jag tycker att Holdens ser större ut, knappt att den fick plats på längden i motoruttrymmet i den förhållandevis lilla bilen. Jag tror att aussisarna har kvar de där slitstarka gjutjärnsmotorerna för att det är ett stort land, ska hålla många mil.

En sån gammal 80-tals Holden med 3.3-litersexan och sedan montera på turbo skulle vara fränt, vilken lågvarvigt björnvrid det skulle bli.

Gillade också aussisarnas bilpark, det trista är ju dock att ratten sitter på fel sida, som hos nästan alla GB:s gamla kolonier
Ja, även om V8'or är det som gäller i racing-sammanhang där nere, så är har den raka
sexan, i olika storlekar, alltid varit "standard" och gärna med ratt-växel.
Inga spjut kanske men överlägsen motorgång och slitstarka som tusan.
Turbo på stora raka sexor tror jag på. Min kusins grabb åker omkring i en nyare Falcon
xr6 Turbo. Lågtryckare (0,4 bar) 4-liters rak sexa. Riktigt trevlig motor med massor av vrid från botten.

Holden = Vauxhall = Opel.

Ford vs GM i Australien är helt sjukt. De har inga problem med att komma till knytnävsdiskussion om vilket märke man ska ha/inte ha.

En annan ball grej med Australien är att de ofta har amerikanskt stuk på långtradarna. Big-rigs med lång motorhuv, 24 liters Cummins- el Caterpillardiesel eller tom Detroit Diesel tvåtaktsdieslar, aluram, delad framdora, obromsad framaxel, inga stänkskärmar över bakhjulen osv. Hillbilly helt enkelt! :D

Holden = Vauxhall = Opel...

Jo den historiken kan jag, men det är en del skumma grejer med Holden. Vauxhall-Opel är ju mest skillnad i emblem. Men Holden har ju en hel del maskinella egenheter, tex bisarra motorval. 400 kg flintstone gjutjärnssexa i en bil stor som Opel Rekord tex...

Holden_Commodore_SLX_%281981-1984_VH_series%29_04.jpg

Last edited:
Om jag är rätt informerad, så är Holden GMägt och producerar bilar för den australienska marknaden.
Modellerna hämtas från de övriga GMföretagen.
Mycket Opel/Vauxhall, men även sketvrålet och liknande.
Tidigare var det viktigt med enkl, pålitliga konstruktioner i Australien, varför en del modeller som lagts ned i ursprungslandet fortsatte att tillverkas under Holdenflagg.
Nu vet jag inte.

Ser du en Holden med 3.0 liters rak sexa som heter RB30 så köp den, skruva ur motorn och skicka den till mig i julklapp. Dom är guld värda för blocket går att använda till Nissan Skylines topplock och motorfästen om man bygger om tråget + lite till. Folk "strokar" alltså skylines till 3 liter genom att byta bottendel.

Jag älskar verkligen ljudet i den där bathurst vxr8an.. fan va grymt den låter.
Försökte övertala dåvarande flickvännen att vi måste spara till en sån, men jag fick köpa en saab, själv...

Edit: den är ju inte direkt snygg men sågar man bort den där fulvingen och tar en svart modell utan stripes så kan jag ju köra den med en rånarluva på mig utan att skämmas.

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...