Hojvikt och tid runt banan, kan man räkna något på det?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Går det att göra en teoretisk beräkning om hur hojens vikt begränsar varvtiden?

Förutsatt allt annat oförändrat och vikten är så fördelaktigt placerat som möjligt, lågt och centrerat, skulle en 5% viktminskning påverka markant?

All viktminskning är väl bra förvisso men jag är mer ute efter om det är värt besväret....kostar ju en del och kräver ju en insats av mig, handlar alltså om avgassystemet på min hoj men det kräver ju en pc och mappning med så det är ju inte bara.....

Såg ju i helgen att jag vägde in lite tung mot resten.......typ 15kg mer och enligt uppgift så är orginalburken 9 av de kilona, tänkte jag kanske skulle utjämna lite mot de övriga. :)
 
I formel 1 räknar man med ca 1/100 dels sekund per kilo per varv. Banorna är dock längre.
 
Det går alldeles säkert att göra en teoretisk beräkning men jag tvivlar på att den ger dig ett entydigt svar på hur mycket snabbare du kommer att bli.
Antalet variabler som påverkas är helt enkelt för stort. Att minskad vikt ger bättre acc är ju självklart men det är inte säkert att detta omsätts till snabbare tid.
Chassit kommer att påverkas. Men utan justering av förspänning och dämpning är det inte helt säkert att det blir till det bättre.
Kursändringar borde bli aningen lättare med mindre tröghet/rörelsemängd.
"Känslan" i hojen påverkas säkert av att hojen känns lättare.

Skulle tro att rent generellt är all viktminskning positiv för att bli snabbare. Gör de billiga och enkla ingreppen först och känn efter vettja.
Slipon, lätt batteri och ett rejält lavemang lär kapa ganska många kilon till en rimlig kostnad.
 
Det går alldeles säkert att göra en teoretisk beräkning men jag tvivlar på att den ger dig ett entydigt svar på hur mycket snabbare du kommer att bli.
Antalet variabler som påverkas är helt enkelt för stort. Att minskad vikt ger bättre acc är ju självklart men det är inte säkert att detta omsätts till snabbare tid.
Chassit kommer att påverkas. Men utan justering av förspänning och dämpning är det inte helt säkert att det blir till det bättre.
Kursändringar borde bli aningen lättare med mindre tröghet/rörelsemängd.
"Känslan" i hojen påverkas säkert av att hojen känns lättare.

Skulle tro att rent generellt är all viktminskning positiv för att bli snabbare. Gör de billiga och enkla ingreppen först och känn efter vettja.
Slipon, lätt batteri och ett rejält lavemang lär kapa ganska många kilon till en rimlig kostnad.

Jo, såklart inget är givet.....

Slipon är skitsamma då orginalslutburken inte är den tunga biten, det är burken under motorn som väger.
Kroppen har jag tömt på onödig vikt och ska jag längre ner där börjar musklerna försvinna och jag har så förtvivlat lite av den varan så jag vill helst ha kvar de få som finns. :D

Lättare batteri är påväg och det gör 2,5 ungefär men högt placerat så det påverkar väl lite hoppas jag.

Skruva fjäder har jag inga problem med heller så den biten får jag ju jobba med sen om jag skulle byta, kursändring är ju trögt nu och det är ju en bra vinst om han blir snabbare över.

Acceleration uppskattas ju med, blir ju frånåkt från plattan även fast jag kommer iväg bra nu.......

Låter som jag får ta tag i detta ändå....
 
Enkel mekanik: F=m*a (Kraft = massa * acceleration).
I en kurva accelereras ekipaget in mot centrum.
Det betyder att hojen kan accelerera snabbare, gå fortare i kurvorna och bromsningen kan göras senare om massan minskas.
Enklaste sättet att lätta en hoj är att inte ha mer i tanken än nödvändigt (säkert självklart för dig).
 
Minska vikt på hojen,,,, kolla din kroppsvikt med dina motståndare, om alla tjock ligger före dig då spelar det ingen roll annars får då kasta luftburkan bl,a,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, eller,,:gnissla:gnissla
 
Med Optimum Lap kan du göra den typen av känslighetsstudier. Kräver lite meck innan man är igång dock.
 
Katten tar ju bort ganska mycket ljud så då får du skaffa ny dämpare ändå....
Jag har r6 race grenrör och r1 03 slip-on vilket funkar utmärkt.
Den viktigaste vikten :) är ju den ofjädrade men i sst får du ändå inte röra den så det spelar ingen roll.
 
Minska vikt på hojen,,,, kolla din kroppsvikt med dina motståndare, om alla tjock ligger före dig då spelar det ingen roll annars får då kasta luftburkan bl,a,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, eller,,:gnissla:gnissla

Om man ska leta tjock så är det nog jag........jäla lätta småttingar! :mad:

Men fan, så är det att va lång och ståtlig, tungt kors att bära men jag bär det högt! :D

Sen så är ju i princip Alla före nu, experimenterar lite med höjder och bakhjulsplacering och har inte fått till det riktigt så jag kör en sekund långsammare än jag kan med så det är ju som det är.......

Men, seriöst, kroppen kan jag inte göra så mycket mer med sen kan jag ju placera den vikten med, stället kanske man kan leta upp ett lättare, känguru är ju tunt och fint.......och dyrt!

Hojvikten däremot, den Vet jag är 15kg större än de lättaste.......kanske de tyngre har några kilo till men inte i närheten av mig ändå så den biten får jag ju kanske prioritera lite......
 
Katten tar ju bort ganska mycket ljud så då får du skaffa ny dämpare ändå....
Jag har r6 race grenrör och r1 03 slip-on vilket funkar utmärkt.
Den viktigaste vikten :) är ju den ofjädrade men i sst får du ändå inte röra den så det spelar ingen roll.

Jo, tänkte så med men skiter jag i effekten och skaffar en killer som räcker och packar om ofta så borde det ju funka, det går ju för dom andra så det är ju inte som jag ska göra något nytt, vill bara ta ikapp lite.... ;)
 
Låg bakom norrmannen Theng som på en Honda tokrökte mig varv efter varv ned längs rakan:huvet Och samma sak med Aurore Milton som drog 20 meter varje långraka på sin Suzuki. Och det tror jag måste bero på att båda dessa ekipage är 20 kg lättare än mitt.
 
Låg bakom norrmannen Theng som på en Honda tokrökte mig varv efter varv ned längs rakan:huvet Och samma sak med Aurore Milton som drog 20 meter varje långraka på sin Suzuki. Och det tror jag måste bero på att båda dessa ekipage är 20 kg lättare än mitt.
Det är inte någon fördel att väga 80+ i sst600 har jag kommit fram till i mina grundliga efterforskningar :fakta
 
Låg bakom norrmannen Theng som på en Honda tokrökte mig varv efter varv ned längs rakan:huvet Och samma sak med Aurore Milton som drog 20 meter varje långraka på sin Suzuki. Och det tror jag måste bero på att båda dessa ekipage är 20 kg lättare än mitt.

Tänk dig min resa i starten då och på rakan, ytterligare 15 kg hoj utöver att man är vuxen.....:gnissla
 
Det finns ingenting positivt med att ha en tyngre hoj än konkurrenterna. Precis som någon nämner ovan, det går att bevisa med den enklaste formen av mekanik och där gäller alltid F=m*a, alltså att kraft är lika med massa gånger acceleration. Om den framdrivande kraften är densamma kommer alltså en lättare motorcykel att få en högre acceleration, och detta gäller alla riktningar - framåt, bakåt och i sidled.

Det går naturligtvis att räkna på hur stor prestandaförbättring en viss viktminskning ger, men det är inte gjort på en kafferast och folk som sysslar med sådant har ofta välbetalda jobb inom racing- eller bilindustrin.

Sedan kommer alltid någon att dra upp exemplet med Grus-Kalle i rallycross eller en vanlig Volvo 745 som accelererar snabbare på blankis om man har 200 kg sandsäckar i bagaget...Detta har dock inget med ovanstående fysikexempel att göra. I dessa fall har accelerationen förbättrats för att man ändrat den framdrivande kraften, med lite yxiga men väl fungerande medel...
 
Jag bytte batteri till litium (plastleksakskänsla viktmässigt) och blev ursnabb!
Nää, men det blev skillnad faktiskt :tummenupp
 
Enkel mekanik: F=m*a (Kraft = massa * acceleration).
I en kurva accelereras ekipaget in mot centrum.
Det betyder att hojen kan accelerera snabbare, gå fortare i kurvorna och bromsningen kan göras senare om massan minskas.
Enklaste sättet att lätta en hoj är att inte ha mer i tanken än nödvändigt (säkert självklart för dig).

DVS ingen hoj = snabbast? :tungan
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top