Hojvalstråden

Ja street Triple RS måste provas. Jag hade en Speed four från Triumph för många år sedan. Kul hoj, mycket lättkörd men tyvärr med en motor som var klen i botten. Så jag kan helt klart tänka mig en Street triple rs. Bra tips!

EDIT:

Kollade nu på RS, fan den verkar ju helt perfekt! Måste prova den!
 
Last edited:
Tjo! :hej

Ganska grön i gemet och sen är jag en liten räka.. 167cm kort, jag går i tankarna med att ta lätt MC kort till en början, behöver inte vara någon dyr hoj utan ett mellanting..

Kikat lite på Honda Hornet, tyckte den modellen såg trevlig ut men är öppen för förslag.. Är lite nojig över att jag inte ska nå ner helt i backen med fötterna när hojen är rakställd..

/Emelie :tummenupp
 
Ja street Triple RS måste provas. Jag hade en Speed four från Triumph för många år sedan. Kul hoj, mycket lättkörd men tyvärr med en motor som var klen i botten. Så jag kan helt klart tänka mig en Street triple rs. Bra tips!

EDIT:

Kollade nu på RS, fan den verkar ju helt perfekt! Måste prova den!

Om du gillade din speed 4 så kommer du älska Street Triplen. Hela den hojen är smidig och motorn är ett under för att vara en 675a (inte provat den nya 765 som borde vara bättre på allt).
Om du vill komma billigare undan så duger en äldre 675R riktigt bra med.
 
Tjo! :hej

Ganska grön i gemet och sen är jag en liten räka.. 167cm kort, jag går i tankarna med att ta lätt MC kort till en början, behöver inte vara någon dyr hoj utan ett mellanting..

Kikat lite på Honda Hornet, tyckte den modellen såg trevlig ut men är öppen för förslag.. Är lite nojig över att jag inte ska nå ner helt i backen med fötterna när hojen är rakställd..

/Emelie :tummenupp

Roligt att du ska ta körkort! Det är underbart att köra motorcykel. Är det åldern som gör att du tar lätt(A1) först? Är du 24 år eller över är det bara att ta tungt direkt tycker jag.
Angående höjd på olika hojar så tycker inte jag att det är så jobbigt. Självklart ska det kännas bekvämt och säkert, men motorcyklar överlag är så välbalanserade att även om dom är höga så känns dom inte ostabila. Själv når jag bara ner med tårna när jag gränslar exempelvis KTM 690 supermotard. Men när jag väl kör och stannar vid rödljus och liknande tänker jag inte ens på det.
Mitt tips är att köra en eller två lektioner hos en körskola, om inte annat så för att få känna på olika modeller innan du bestämmer vad du vill börja med.
 
Jag ska testa både street triple och omtesta 701 supermoto. Just nu avvaktar jag med att köpa pga viruskrisen.
 
Tjo! :hej

Ganska grön i gemet och sen är jag en liten räka.. 167cm kort, jag går i tankarna med att ta lätt MC kort till en början, behöver inte vara någon dyr hoj utan ett mellanting..

Kikat lite på Honda Hornet, tyckte den modellen såg trevlig ut men är öppen för förslag.. Är lite nojig över att jag inte ska nå ner helt i backen med fötterna när hojen är rakställd..

/Emelie :tummenupp

Hejsan och välkommen hit :hej

Honda gör bra hojar helt klart. En 125a behåller du inte så länge. Kanske 2 år max. Tyvärr är oddsen rätt höga för att man tappar sin hoj i början. Gå på en billig hoj som du inte gråter över om du lägger den.

Har du åldern inne så ta det stora A-kortet direkt. Annars ångrar du dig när du inser att du måste köra upp igen osv osv.

Lycka till med kortet. :)
 
Jag ska testa både street triple och omtesta 701 supermoto. Just nu avvaktar jag med att köpa pga viruskrisen.

Jag har haft både 675R och 701sm. Båda maskinerna är utmärkta på det de är byggda för. I mitt fall är det mer bana än gata och ingen av de gör bort sig på bana iaf. Skitkul var det att med motard jaga upp och köra ifrån r-hojar i kurvorna på gelleråsen! Kör du mer gata än bana och längre stunder skulle jag lägga pengen på en 675R. Pendla till jobbet i tät trafik är 701 bättre på, som att vara 15 och slingra sig fram på moppe igen. Kurvig 70-väg skulle jag säga att jag har svårt att välja, bägge fick mig att tjuta av glädje som en flicka på konsert medJustin Bieber.

Har du co-pilot behöver du inte ens tänka 701, en motard är katastrof att vara 2 på. Vill du resa framdäck i luften är den däremot bättre på om man har tveksam talang för det som jag.

Får jag vara grov i mun så säger jag, välj den som gör dig kåtast.
 
Tack för tipsen SwePace. Jag har haft både street fighter och supermoto innan men det är nu 15 år sedan så mycket har hänt med hojarna sedan dess. Trajjan är nog det smarta valet. Det som skrämmer mig är dock farten, med en supermoto kan man köra långsamt men ändå ha kul och den är ju bäst upp till 100..
Men länge sträckor är bara marginellt bättre på trajjan
 
Tack för tipsen SwePace. Jag har haft både street fighter och supermoto innan men det är nu 15 år sedan så mycket har hänt med hojarna sedan dess. Trajjan är nog det smarta valet. Det som skrämmer mig är dock farten, med en supermoto kan man köra långsamt men ändå ha kul och den är ju bäst upp till 100..
Men länge sträckor är bara marginellt bättre på trajjan

Gott. Då har du koll. :)

Helt klart har det hänt mycket på 15 år.
 
Åh tusen tack för svar och pepp.. :) Jag har lite konfererat med min närmaste polare som har hoj, bygger customhojar och är insatt så det blir tung motorcykel direkt sen får man se vad det blir för inköp sen.. Åldern är det inget knussel med då tant fyller 35 detta året.. :hihi (Svar till CooperCorgi)
 
Hejsan och välkommen hit :hej

Honda gör bra hojar helt klart. En 125a behåller du inte så länge. Kanske 2 år max. Tyvärr är oddsen rätt höga för att man tappar sin hoj i början. Gå på en billig hoj som du inte gråter över om du lägger den.

Har du åldern inne så ta det stora A-kortet direkt. Annars ångrar du dig när du inser att du måste köra upp igen osv osv.

Lycka till med kortet. :)


Hej!

Ja det blir att ta för tung hoj direkt.. :) Det är lite det som är mitt mentala hinder, jag är rädd för att så fort jag vinklar hojen lite så kommer jag välta.. Så det är mycket det jag måste öva på för att övervinna min rädsla.. Men hela resan att börja med kortet till vad man köper sen känns jättespännande..
 
Skulle testa Street triple RS idag men det blev bara z1000 och tuono v4, måste säga att tuono inte imponerade. Z1000 kändes mycket nättare och kvickare. Dessutom var gasen väldigt digital i början av pådraget
 
Last edited:
Nu har jag fyra val av hoj som det står mellan...svåra val
1, Alltiallovalet 690 SMC R
2. Galenpannevalet MT09
3. Hipster valet Vitpilen eller svartpilen
4. Vuxenvalet Street triple R

MT09 och street triple är jag rädd för att de ska kännas tråkiga under 100km/h... Eller är det obefogat? Jag gillar ju köra fina kurviga 70-vägar och frågan är blir dessa tråkiga då? SMC o pilarna kräver ju teknik då de har mindre effekt och det känns som det är roligare men frågan är om jag kommer tröttna på att glida i närområdet och sedan vill åka på längre 2-4h turer, då kommer 701motorn suga fett...
 
Nu har jag fyra val av hoj som det står mellan...svåra val
1, Alltiallovalet 690 SMC R
2. Galenpannevalet MT09
3. Hipster valet Vitpilen eller svartpilen
4. Vuxenvalet Street triple R

MT09 och street triple är jag rädd för att de ska kännas tråkiga under 100km/h... Eller är det obefogat? Jag gillar ju köra fina kurviga 70-vägar och frågan är blir dessa tråkiga då? SMC o pilarna kräver ju teknik då de har mindre effekt och det känns som det är roligare men frågan är om jag kommer tröttna på att glida i närområdet och sedan vill åka på längre 2-4h turer, då kommer 701motorn suga fett...

Provkör och skaffa dig en uppfattning!
Nu kan jag bara uttala mig om Nr4 och för mig är den aldrig tråkig. Möjligtvis kan den klassas som tråkig för att den klarar det mesta. För den både kan köras "vuxet" utan att den protesterar eller huliganköras och varvas ur på växlarna. Liten och lätt som en trimmad EU-moppe att hantera på grusväg men klarar ändå fullgas på Autobahn. Den behöver lite varv men det är bra när det är halt. Insugsljudet är beroendeframkallande. :kär

Den här skulle jag titta på. Oxfords värmehandtag är goa när det är kyligt ute. 6 000 mil är ingen fara, dessutom säljs den av en firma så det finns garanti.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/triumph_street_triple_r_675/86205100

En nöjd ägare sedan 6 år...
https://www.youtube.com/watch?v=E0bcFVnrW2E&feature=emb_logo
 
Ja, jag får nog testa runt lite till. Denna finns ju med som ett nyare alternativ för Triumph Street Triple R https://www.blocket.se/vi/87669982.htm
Jag hade tänkt slå till idag men magen säger att vänta till slutet av april så jag kommer att göra det. Lär ju finnas flera MT09 2020 kvar i lager...
 
Ja, jag får nog testa runt lite till. Denna finns ju med som ett nyare alternativ för Triumph Street Triple R https://www.blocket.se/vi/87669982.htm
Jag hade tänkt slå till idag men magen säger att vänta till slutet av april så jag kommer att göra det. Lär ju finnas flera MT09 2020 kvar i lager...


Såg ju kanon ut!
Jag har inte kört 765 men har en 675R. Köpte den som första hoj förra året och är väldigt nöjd. Kikade även på MT09 och MT07 men de kändes billigt byggda. För dålig fjädring och bromsar avskräckte mig. 675R 2013 fick det bli. Grym hoj!
 
Ja, många är nöjda har jag förstått. Dock klappar hjärtat lite extra för utseendet på mt09.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top