Hojtransport / racebuss

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Har tröttnat rejält på att krångla med hyrsläp varje gång man ska iväg o har börjat leta efter nåt att transportera hojen i. Just nu är det inte mer än transportmedel som behövs men det är väl troligt att kraven kommer höjas framöver.

Tyvärr är budgeten klart begränsad, kanske för begränsad, jag letar nånstans i trakterna runt 10-15. Det jag sett att jag kan få för dom pengarna är en täckt släpkärra, transit/traffic/master, nån äldre merca-buss eller liknande, ev nåt amerikanskt i tveksamt skick.

Skulle gärna åka med någorlunda komfort men då verkar det som att enda alternativet är en kärra (?). Är det bättre att vänta, stå ut med hyrsläp, spara pengar o satsa på något riktigt från början?

Ni som varit ute o åkt en del, vad rekommenderar ni? Vad ska man hålla sig borta från?
 
Kan rekommendera en VW Transporter, för 15 k kan man nog få en -92-93 nånting. Se bara till att det är den långa varianten med 2,85 i lastutrymmet, annars blir det trångt.
 
Läs IB! Vi RR-nördar glömmer ofta bort crossfolket. För 10-15 kan du nog få en halvfräch Transit med markis och färdigbyggd för mek och hojfrakt. Våra hojar behöver inte många decimeter mer än en cross så det ska nog passa bra.

Viktigt att komma ihåg med transiten är kärlek och omtanke
http://forum.bikeproject.com/Forum/showthread.php?s=&threadid=1675&highlight=Transit då den ofta får slita hårt men för en händig kille är det enkelt att sköta service själv.

Jänkevanarna har några fördelar som Transiterna och de franska skåpen inte kan konkurrera med och det är komfort, motorstyrka och otrolig överdimensionering. Allt på en van är grovt.

På en Transit(eller motsvarande fransos) hade jag skurit bort dragkroken så jag aldrig frestades att använda den. En 2-litersmotor som fraktar 2-ton bil plus släp .....

Jag hade INTE köpt en dyrare skåpa innan jag var säker på att jag ville satsa TUNGT på rr. Dock finns mellanting runt 40-50k i form av små franska turbodieslar som heter Jumpy och sånt där. Genast får man en driftsekonomi som ger möjlighet att använda den som bruksbil också.....

Eftersom jag valt van så föll argumenten för den typen mig i smaken tillräckligt väl för att tanka mycket. Vad väljer du?
 
Ambulanser finns det ju också, jag köpte min Mercedes 280E 79'a för 5000 kr och kostade sedan på den löjliga summor men det behöver man ju inte göra... Nackdelen är att man bara kan ta en passagerare, fördelen är att ambulanser inte direkt är undermotoriserade! :D
Bilder finns här.
 
Tackar för tips o kommentarer :tummenupp

No18: Har letat lite på blocket och en transporter av nyare modell verkar tufft att hitta för dom pengarna jag har. Hur är det med dom äldre, motorn sitter väl bak i dom så det borde bli svårt att lasta den vägen?

När det gäller van-alternativet så är det några saker som väger för: komfort, möjlighet att köpa reservdelar o få mekhjälp väldigt billigt, tillgång (verkar finnas hur många som helst).
Mot är givetvis soppaförbrukningen och att lastutrymmet är något begränsat plus att det känns som att man tar en större risk om man inte vet vad det är man köper.

Kärror har jag hittat några stycken men jag är tveksam även om jag ser fördelar med det också (slippa försäkring, bra komfort i bilen mm). Problemet är att då blir bilen bunden så fort jag är borta.

Det som väger tyngst nu är att hitta nån transit, har även spanat på merca 306/307 o liknande. Har inte provkört annat än en diesel-transit från -89 o j*ar vad trött den var, 90km/h var en bedrift med den - är det vad man får räkna med?

Grym ambulans Torkel, helt klart ett alternativ men dom jag har sett är i alldeles för bra skick och iom det för dyra...
 
Transit med 2liters bensinare anser jag vara ett överlägset alternativ jämfört med dieseln. Då går den oftast bättre och tillåter marschfarter runt hundra utan att man pressar ihjäl den. Men som sagt byt olja ofta och håll koll på ventilspel...

Vanarna har bara ett osäkert kort för hemmafixaren och det är automaten. Kan du bara få den provkört ska det mesta andra sköta sig självt. MYCKET lättskruvat precis som Transiterna.
 
Jag kör själv en VW Transporter 2,5 -95 som både mc-transport och privatbil. Funkar hur bra som helst., förutom att bensinförbrukningen - cirka 1,2 / mil kanske är lite negativt. Däremot marschar jag i 130-140km/tim utan problem. En sån ligger väl på cirka 60.000:- kan jag tro...
 
Turbodiesel är överlägset och känns bra när man åker till tävlingarna och det inte försvinner flera tusenlappar i soppaförbrukning för resan.
Det går att hitta ivecos för 15kkr, men då får man vara beredd att lägga lite rostjobb, motormässigt tuffar de på bra.
Jag kan enkelt lasta 2-3 hojar och allt annat jag behöver, plus att jag kan bo i den, visserligen rätt obekvämt som den är inredd nu, den drog senast 1.08 diesel tur och retur karlskoga..
 
Äntligen fixat, from igår står det en Traffic -89:a här hemma. Fick tag på en före detta servicebuss som bara stod o samlade damm. En tusenlapp fattigare o en j*a massa jobb rikare :p
 
Bilder! Allmän tillståndsrapport! Var står den(Arvika/Karlstad?)

Du får ju berätta mer! Bensinare?
 
Grattis till "Tragic'en". Se till att byta kamrem och sträckare snabbt som f-n. De brukar snäppa av oftare än vad en raceDucce skjuter motor... :rodnar

Sen ska du nog kolla ventilspelet och inte övervarva skiten för mycket, max 110km/h, annars får du byta ventiler stup i kvarten! :D



stavgren skrev:
Äntligen fixat, from igår står det en Traffic -89:a här hemma. Fick tag på en före detta servicebuss som bara stod o samlade damm. En tusenlapp fattigare o en j*a massa jobb rikare :p
 
Bara amatörer envisas med att köra gasen i bott och sen grinar när skiten skär.
Ett hett tips på alla äldre ekonomiskåp är att köra lagligt. Då har man oftast lite kvar till rödvarven och kan desutom åka relativt billigt.

Det är inte ovanligt att folk köper en Transit för att åka billigt och sen kör gasen i bott för att hamna över 1,5 liter milen och helrenovera motorn efter varje säsong...
 
Bilder har jag inte fixat några än (vet inte om jag vill det heller...). Var inne o besiktigade den i morse och förutom ojämn bromsverkan bak (surprise) så gick det bra. Har iofs pysslat en del med den under helgen men inga stora utgifter så än så länge verkar det vara en bra affär.

Det är en bensinare, 2.0 som gått 20.000 mil. 4-hjulsdriven :crash (har gått som servicebuss för ett skogsföretag), isolerat skåp, bensinvärmare, larm mm. En del rost på utsidan men fräsch undertill och maskinellt. Skåpet är inrett med plyfa så det är inte mycket jobb att fixa till det som jag vill.
 
Jag säger bara Dodge Ram 250. Det blir i alla fall en sådan jag kommer transportera mig själv och hojen i när det är dags för rejsing. :fakta

Om man har ett fint depåtält (från Rustas, givetvis) att förvara hojen i under depåvistelsen, så kan man dessutom sova i bilen. Budgetvarianten är luftmadrass och sovsäck, men den som är lagd åt det bekväma hållet (läs: jag) tar givetvis med sig en ihopfällbar säng och mysigt duntäcke.

Pris för just detta exemplaret: 19.000 kr. :tummenupp
79700_vbl_s.jpg
 
McB skrev:
Jag säger bara Dodge Ram 250. Det blir i alla fall en sådan jag kommer transportera mig själv och hojen i när det är dags för rejsing. :fakta

Om man har ett fint depåtält (från Rustas, givetvis) att förvara hojen i under depåvistelsen, så kan man dessutom sova i bilen. Budgetvarianten är luftmadrass och sovsäck, men den som är lagd åt det bekväma hållet (läs: jag) tar givetvis med sig en ihopfällbar säng och mysigt duntäcke.

Pris för just detta exemplaret: 19.000 kr. :tummenupp
79700_vbl_s.jpg

Jasså, blivit lite sugen efter att ha sovit i Kungabilen :)

Det viktigaste som gäller vid jänkeköp är VÄXELLÅDAN. Kollas NOGA!

Annars är allt billigt och rost går att laga...
 
Chrille skrev:
Jasså, blivit lite sugen efter att ha sovit i Kungabilen :)

Det viktigaste som gäller vid jänkeköp är VÄXELLÅDAN. Kollas NOGA!

Annars är allt billigt och rost går att laga...

Har alltid varit grymt förtjust i jänkevans, men att de var så mångsidiga hade jag bara vaga aningar om innan Knudan.

Känns som att du får följa med mig och kika när det börjar vankas inköp. Kan fixa rabattkort på Dove som tack för hjälpen.
 
McB skrev:
Jag säger bara Dodge Ram 250. Det blir i alla fall en sådan jag kommer transportera mig själv och hojen i när det är dags för rejsing. :fakta
....

Funderade länge på en sån själv, komforten i en traffic är ju inte riktigt i samma nivå men när min dök upp så blev valet rätt enkelt. Sen har man ju bensinkontot...
 
stavgren skrev:
Funderade länge på en sån själv, komforten i en traffic är ju inte riktigt i samma nivå men när min dök upp så blev valet rätt enkelt. Sen har man ju bensinkontot...

Tror iofs inte din traffic är som en dodge van, men ett fyrhjulsdrivet skåp och bensinare, lär nog kunna sörpla en del ändå. Men för inköpskostnaden på en tusenlapp lär du kunna åka rätt långt utan att gråta alltför mycket ändå :tummenupp
 
Ett litet tips, undvik att racingdekaltrimma den, täck ev fönster och se till att ha ett fungerande larm, alternativt kan du dekaltrimma skåpet med typ: Lasses latrin service, Sunes slamsugning, Kalles kadaverupphämtning... med dekaler som dessa så slipper du garanterat inbrott i skåpet :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top