Hojtorka som skapar huvudbry!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Mors,

Har i ungefär 2 månader letat en vettig gsxr 1000 (årsmod 2001-2004) men det är trögt.
Grymt långa avstånd till vettiga objekt varvas med mindre vettiga objekt på bra avstånd.

En K3 vore det ultimata, men som sagt - det är lättare sagt än gjort att hitta en.

Tyvärr så börjar detta skapa viss huvudbry hos mig.
Tankeställningar som följer uppenbarar sig allt oftare:

"Ska jag ha en 1000cc?"
"Hm, 600 kanske räcker?"
"Fan, man vill ju ut och böka i skogen emelllanåt också, varför kollar jag på gsxr?"

Förmodligen så kommer alla dessa frågor att skingra sig när jag väl hittar min hoj, men det är ett sabla otyg att brottas med dom.

Hur f*n gör ni andra när ni ska ha is i magen eller helt enkelt måste invänta rätt hoj för att inte bli knäpp?!

Nu börjar man ju kolla på andra hojar, motarder och offroads framförallt - suck! :huvet

Skaffa två hojar? Köp en billig gixxer eller liknande och sen en gammal offroadare.
Det beror ju klart på förvaringsmöjligheter och budget.

Är lite nyfiken på en äldre gixxer men då en 02 för försäkrings skulle , vad är det som gör 03 intressantare för dig ?

Fel spår.... Satsa på en Ktm Superduke el. Speed Triple el. Ktm 990 SM/SMT...

Skaffa två hojar? Köp en billig gixxer eller liknande och sen en gammal offroadare.

Det är helt klart ett alternativ där rallyfisken, men två hojar betyder även dubbla servicar och dubbla reparationskostnader. Dock är en gammal XT eller liknande nästan gratis att hålla igång.

Är lite nyfiken på en äldre gixxer men då en 02 för försäkrings skulle , vad är det som gör 03 intressantare för dig ?

Absolut, du har helt rätt att en 02 skulle vara mycket mer förmånlig att försäkra. Jag är lite inne på 03, då den fick ett rejält lyft utseendemässigt - och nästa år är ju även den billigare att försäkra.

Fel spår.... Satsa på en Ktm Superduke el. Speed Triple el. Ktm 990 SM/SMT...

Fan, även dessa tankebanor har jag varit och famlat i. Men det är inte direkt lätt att hitta någon av ovanstående hojar för max 50k. Definitivt inte just nu, finns ju knappt några hojar på blocket som det känns.

För det första ska du nog ta och bestämma dig, var ska du hålla hus: I skogen eller på gatan? Kan du inte välja så ska du ha en offroad.

Själv säljer jag inte det jag har innan det är kristallklart vad jag skall ha nästa gång, då blir det lättare att leta. När jag väl säljer (har inte råd att ha två) och står utan hoj hälsar jag mina kompisar, dom flesta kör så lite så dom blir bara glada om man motionerar deras hojar lite samtidigt som det är kul att prova lite annat.

Ta dig nu samman Kryckan :)

Glad att jag köpte mig en kanonfin K3a 50 minuter bort för korrekt pris :7peta

Kollat på Aprilia Dorsoduro? Kan väl vara en kompromiss gata/lätt terräng. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut med service, Harley Davidson sköter ju numera Aprilia i Sverige så det kanske finns nära Ljusdal? :)

K3 och K4 är rätt lika men med en stor skillnad. K4 har fyrkolvsok med samma bromsbelägg som K5 och K6. K3:an har sexkolvsok med betydligt dyrare bromsbelägg.

Väljer du mellan dessa modeller så skulle jag välja K4:an.

Annars är det väl som vanligt, försök få chansen att provköra och provsitta de modeller du är intresserad av för att hitta vad som passar bäst.

Man hittar sällan sina "kap" runt hörnet om man inte bor i någon större stad så varför inte flyga till objektet om det ligger långt bort och sen köra hem?

Du bor i Ljusdal... Om du inte ska ut till Föne och rejsa raka på helgerna så är ju en half'n'half-hoj optimal, tillräckligt för att ha skoj på vägarna och samtidigt bra nog att kunna köra lite i skogen. Typ en V-Strom kanske? Du blåser ju fortfarande de flesta bilarna i bydgen med en sån. Alternativet är ju som sagts tidigare två olika bågar, Honda-kombon ovan var ju nice. Ett extra oljebyte om året är ju inte så mycket att snacka om och på så gamla maskiner gör man ju det mesta skruvande själv så blir ju inte så mycket extra kostnader. XR'en kan ju inte kosta mer än 50 spänn per år i trafikförsäkring ;)

Ha is i magen och vänta tills den rätta dyker upp. Var bered att åka en bit för att hämta den. Köp ingen hoj som du bara vill ha halvhjärtat för då kommer du ångra dig ganska snabbt,

K3 och K4 är rätt lika men med en stor skillnad. K4 har fyrkolvsok med samma bromsbelägg som K5 och K6. K3:an har sexkolvsok med betydligt dyrare bromsbelägg.

Annars är det väl som vanligt, försök få chansen att provköra och provsitta de modeller du är intresserad av för att hitta vad som passar bäst.

Mja K3:an (2003 årsmodell) GSXR 1000 hade följande uppdateringa jämfört med K2:an

kåpor, ram, radialmonterade bromsar, 4 kolvs ok ist för 6 kolvs, 300 mm bromskivor, 32 bit CPU

Så inget 6-kolvs ok på K3:an :fakta

Tog en snabb koll på ebay på bromsbelägg fram till K2 (6-kolvs) kontra K3 (4 kolvs) brembo belägg från samma säljare och där var 4-kolvs beläggen dyrare... Så nja behöver itne vara dyrare med 6-kolvs ok. Dock finns de andra saker som är sämre med 6-kolvs oken på K3:an jämför med 4 kolvs ok på K3 samt radial bromsar...

K2 Bromsbelägg Galfer 399:-

K3 Bromsbelägg Galfer 549:-

Last edited:

k2 har sexkolvsok, K3 är samma hoj som K4 :mattias

Ööö du kan köra med en Sporthoj i skogen med så vad är problemet?:yoparty

Är du allvarlig eller bara dryg?

Klart man kan, men har du provat att ladda på ordentligt på en grusväg med 145+hk och släta däck?
Det är inte det mest optimala. Poängen med en offroadare är ju att du inte ska behöva oroa dig en massa för att gå omkull.

Drar du i backen med en sportis så flyger det ju plastdetaljer i paritet med att med senariot av att bomba en kolonilott.

Är du allvarlig eller bara dryg?

Klart man kan, men har du provat att ladda på ordentligt på en grusväg med 145+hk och släta däck?
Det är inte det mest optimala. Poängen med en offroadare är ju att du inte ska behöva oroa dig en massa för att gå omkull.

Drar du i backen med en sportis så flyger det ju plastdetaljer i paritet med att med senariot av att bomba en kolonilott.

Sa inte att den va bra på det utan bara att det går!:D

Typ en gammal Fireblade vore riktigt bra, men där springer försäkringen tyvärr iväg riktigt rejält jämfört med Suzukis märkeförsäkring. Värt att ringa runt på en gammal 929 eller 954 kanske?

Du bor i Ljusdal... Om du inte ska ut till Föne och rejsa raka på helgerna så är ju en half'n'half-hoj optimal, tillräckligt för att ha skoj på vägarna och samtidigt bra nog att kunna köra lite i skogen. Typ en V-Strom kanske? Du blåser ju fortfarande de flesta bilarna i bydgen med en sån. Alternativet är ju som sagts tidigare två olika bågar, Honda-kombon ovan var ju nice. Ett extra oljebyte om året är ju inte så mycket att snacka om och på så gamla maskiner gör man ju det mesta skruvande själv så blir ju inte så mycket extra kostnader. XR'en kan ju inte kosta mer än 50 spänn per år i trafikförsäkring ;)

Det har du rätt i, och någon raceputte uppe på Föne är jag ju definitivt inte ;)
En half'n'half-hoj skulle kunna vara något, men som Tikki nedan nämner, halvhjärtat brukar sluta i kattskit! Men som du säger att köpa äldre ger ju större möjlighet att sköta allt skruvande själv, och en gammal XR upplevs odödlig.

+1

Ens med två hojar är det svårt att fylla upp allt man (jag) vill ha ut av en MC. Två eller tre är minimum....kör man äldre hojar har man lätt råd med både service (som man gör själv) och försäkring (som aldrig kostar mer än 1500:- hel/år). Så köp en Honda XR eller Yamaha XT/TT och sen en sporthoj, och sen kanske en sporttouring...och sen...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!