Hojtjuv gripen i Bromma

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Ort
stockholm
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
Har snackat med folket i huset och de har sett ett gäng lodare/pundare som ställt sig mitt på gatan med släp klockan 07:30 måndag morgon. Samma dag hittade jag mitt kapell bredvid hojen. Natten därefter blev grannens daytona snodd. Han har fått tillbaka den nu. Stod något kvarter bort med alla låsa och tändning förstörda. Jag tänker ställa min hoj hos en kompis ett tag och försöka ordna med en ögla i en stor sten som finns där jag brukar ställa hojen så jag kan låsa fast hojen.

fick min husa stulen ur garaget ,hade den hos en polare närmare banan,tog hem den pga rep. och samma natt så bröt dom. fanns dyrare saker i garaget,men husan var allt dom tog.såg väl den på släpet o följde efter?vem vet...jävligt irriterande dock.
 

Bifogat

  • pappas%20kamera%20496.jpg
    pappas%20kamera%20496.jpg
    238 KB · Visningar: 135
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har aldrig hört talas om att en snöskoter blivit stulen i Bromma.
Möjligen för att killarna i flipflops och mjukisbrallor inte vet vad
det är för något? :D Kan vara en lösning. :va

WUNDER_WHEELS_SNO_GIRLS_80.jpg


/

Nu får du nog allt ta på dig glasögonen. Jag sa att skoter och båtstölder i Norrland var vanliga, inte i Bromma.
 

Pilten

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Kiruna
Hoj
2011 Kawasaki z750R
Hade varit intressant att se statistik över hur många skotrar som stjäls per capita i Norrland i förhållande till antalet stulna hojar per capita i Skåne. Verkar vara ett jävla problem om man får tro vetenskapliga program som "efterlyst":D

Självfallet skulle det bli fler stölder snöskotrar per capita i Norrland än motorcyklar per capita i skåne. Kan ju bero på antalet snöskotrar resp motorcyklar det finns i länen. Skulle inte bli förvånad om det finns mer snöskotrar i Kiruna kommun med sina 23000 invånare än det finns motorcyklar i Skåne med sina 1241000 invånare.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Min hoj står i en polares garage långt bort nu. Frågan är hur länge man måste ha den borta för att de ska tappa intresset. Ska kolla med föreningen om man kan ordna med nån ögla eller liknande att låsa fast i.
 

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Självfallet skulle det bli fler stölder snöskotrar per capita i Norrland än motorcyklar per capita i skåne. Kan ju bero på antalet snöskotrar resp motorcyklar det finns i länen. Skulle inte bli förvånad om det finns mer snöskotrar i Kiruna kommun med sina 23000 invånare än det finns motorcyklar i Skåne med sina 1241000 invånare.

Du skulle bli förvånad hur många snöscootrar som är reggade i stockholm
kanske lika många sporthojar som är reggade i norrland
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Självfallet skulle det bli fler stölder snöskotrar per capita i Norrland än motorcyklar per capita i skåne. Kan ju bero på antalet snöskotrar resp motorcyklar det finns i länen. Skulle inte bli förvånad om det finns mer snöskotrar i Kiruna kommun med sina 23000 invånare än det finns motorcyklar i Skåne med sina 1241000 invånare.

Då borde väll era försäkringar vara högre än våra?:va
Men så är ju inte fallet mig veterligen.:confused:
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Har snackat med folket i huset och de har sett ett gäng lodare/pundare som ställt sig mitt på gatan med släp klockan 07:30 måndag morgon. Samma dag hittade jag mitt kapell bredvid hojen. Natten därefter blev grannens daytona snodd. Han har fått tillbaka den nu. Stod något kvarter bort med alla låsa och tändning förstörda. Detta är på Stopvägen i Abrahamsberg. Jag tänker ställa min hoj hos en kompis ett tag och försöka ordna med en ögla i en stor sten som finns där jag brukar ställa hojen så jag kan låsa fast hojen.

Tyvärr är den bittra sanningen att det inte spelar någon roll om den är fastlåst eller ej. En redig bultsax nyper av i princip allt som finns att köpa i låsväg till hojar. Försök hitta en plats som är lite mer undangömd med mycket fönster runt och ingen möjlighet för bil att komma nära. Typ innergård eller liknande.
Lycka till och placera en larmmina under bakdäcket när du parkerar så ska du se att du vaknar när någon är där och sliter.:tungan
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Lite filmsnutt om att klippa/testa lås.

[YOUTUBE-ID]VC3hFr8p2ck[/YOUTUBE-ID]
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nu får du nog allt ta på dig glasögonen.
Jag skojjade bara lite....:rolleyes:

Tyvärr är den bittra sanningen att det inte spelar någon roll om den är fastlåst eller ej. En redig bultsax nyper av i princip allt som finns att köpa i låsväg till hojar.

Precis. Så var det när någon plockade Bustern, grovkättingen avklippt.
Det sjuka är att man lika gärna kunde sågat loss öglan från bryggan.
Hade väl tagit 5 minuter att göra.

Dessutom hade de även klippt förtöjningslinorna med bultsax,
hade kunnat lossas på 30 sekunder med en hand. :rolleyes:

Grundproblemet är väl att när väl buset fått ögonen
på att det står värden på 50-150 000 i vart varannat
gathörn så är det svårt att backa klockan.

Precis som idén att rycka guldhalsband av gamla tanter.
Otänkbart för 3 veckor sedan. Vardagsmat i dag.

Jag är inte religiös med måste ändå citera min vän Erik:

-"Kill'em all and led god sort'em out!"
:kulspruta

/e
 

Pilten

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Kiruna
Hoj
2011 Kawasaki z750R
Då borde väll era försäkringar vara högre än våra?:va
Men så är ju inte fallet mig veterligen.:confused:

Nu tänker du lite bakvänt kanske? Så personbilar borde alltså ha betydligt mycke högre försäkringspremie än både snöskoter & mc då? Eftersom enligt ditt tänk så är det de fordon som finns mest av som ska ha högst premie. Fb sätter sina priser så de ska täcka de utgifter det räknar med att de kan få för respektive fordonsgrupp. Å mig veterligen så är det inte så stor skillnad på en skoterförsäkring å en mc försäkring om man bortser från renodlade sporthojar.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag har funderat lite (OBS! VÄLDIGT LITE) på det här men skulle det inte försvåra lite om man kunde göra en ögla som sitter högre upp, typ på väggen om man är i ett garage så att själva kedjan inte når ner till marken?

Då borde man ju inte ha lika lätt att häva saxen mot något och det skulle väl kanske stoppa dom flesta pundarna iaf.?

Låter det här vattentätt eller finns det hål i min teori? :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har funderat lite (OBS! VÄLDIGT LITE) på det här men skulle det inte försvåra lite om man kunde göra en ögla som sitter högre upp, typ på väggen om man är i ett garage så att själva kedjan inte når ner till marken?

Då borde man ju inte ha lika lätt att häva saxen mot något och det skulle väl kanske stoppa dom flesta pundarna iaf.?

Låter det här vattentätt eller finns det hål i min teori? :)

Borde ju göra det jobbigare i varje fall. Själv tänkte jag på att alla kedjorna var godkända för 5 minuter men variationen var stor. Från så där 15 sekunder till Squire MC 4 som höll strax över 60 sekunder. Och han såg trött ut. Efter Squire MC4.

Två Squire MC4 en fram och en bak skulle bli jobbigt. Men är man 3 st och jobbar i skift....med bultsaxen. Golvet i mitt garage är betong, bra för fästögla. Väggarna är lättbetongblock, inte lika bra. Men det är väl bara förankra fästöglorna djupare i lättbetongen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Borde ju göra det jobbigare i varje fall. Själv tänkte jag på att alla kedjorna var godkända för 5 minuter men variationen var stor. Från så där 15 sekunder till Squire MC 4 som höll strax över 60 sekunder. Och han såg trött ut. Efter Squire MC4.

Han tappa kedjan och fick dåligt grepp på en del med, vilket gav 10-30 sekunder extra lång tid.


Vilket fall, så kan buset använda portabel dremmel och kapa valfri kedja.
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Det går ju att göra en stolpe i tex H-balk.Bulta fast den i golvet,skära ett hål som man drar kedja i genom för att få upp den från golvet.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tyvärr är den bittra sanningen att det inte spelar någon roll om den är fastlåst eller ej. En redig bultsax nyper av i princip allt som finns att köpa i låsväg till hojar. Försök hitta en plats som är lite mer undangömd med mycket fönster runt och ingen möjlighet för bil att komma nära. Typ innergård eller liknande.
Lycka till och placera en larmmina under bakdäcket när du parkerar så ska du se att du vaknar när någon är där och sliter.:tungan

Dessa verkar dock inte vara så ruttinerade inom MC-stöld. De har ju varit på min hoj 2 ggr. Lyft kapell osv.

Grannens hoj hittades 1 kvarter bort.

Vet ni vad som gäller kring att ställa en MC i ett cykelförråd? Sålänge föreningen tycker det är ok?

Hur är det med försäkringar osv. tänker då fastighetsförsäkringen för brand osv?

Hittade detta:

http://www.storstockholm.brand.se/p...g_vara_2/b3942c25-5a86-463b-8aa6-8d83bf657c3c

Frågar även föreningen nu, bor i sjukt liten förening som brukar vara rätt flexibel så man kan ju hoppas.
 
Last edited:

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Det är väl i princip omöjligt att försäkra sig 100% från hojtjuvar, tyvärr är det väl så att vill de ha/ta hojen så gör de det oavsett lås, larm m.m.

Man tycker med dagens teknologi att stora företag som ABUS mfl borde kunna göra kedjor och lås som är totalt obrytbara. Att de använder sig av pansar eller vad som helst, något som absolut inte går att klippa, skära eller på något sätt forcera.

Det enda man kan göra är väl att utgå från principen att ju fler lås, larm, kedjor, gps trackers man har ju mer tid tar det för dom att utföra själva stölden.

Sedan är ju frågan om hur mycket pengar man vill lägga ner på sina skydd, det är ju inte billigt med lås och kettingar.

En kompis till mig blev av med sin hoj förra sommaren och han hade följande uppsättning skydd:

3st Abus Granit Extreme 59 x-plus 140 (ett runt bakhjul, ett runt framhjul samt ett runt ramen).
1st Abus Larmlås 8000 Detecto, monterat på främre bromskiva.
1st Abus Granit 73 Quick Mini, monterat på bakre bromskiva.
3st Abus Golvögla WBA 100, fastbultade i golv och vägg som ovanstående kedjor löpte igenom.

Det är drygt 14000kr i enbart skydd och bra saker, men vad gjorde det...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det är väl i princip omöjligt att försäkra sig 100% från hojtjuvar, tyvärr är det väl så att vill de ha/ta hojen så gör de det oavsett lås, larm m.m.

Man tycker med dagens teknologi att stora företag som ABUS mfl borde kunna göra kedjor och lås som är totalt obrytbara. Att de använder sig av pansar eller vad som helst, något som absolut inte går att klippa, skära eller på något sätt forcera.

Det enda man kan göra är väl att utgå från principen att ju fler lås, larm, kedjor, gps trackers man har ju mer tid tar det för dom att utföra själva stölden.

Sedan är ju frågan om hur mycket pengar man vill lägga ner på sina skydd, det är ju inte billigt med lås och kettingar.

En kompis till mig blev av med sin hoj förra sommaren och han hade följande uppsättning skydd:

3st Abus Granit Extreme 59 x-plus 140 (ett runt bakhjul, ett runt framhjul samt ett runt ramen).
1st Abus Larmlås 8000 Detecto, monterat på främre bromskiva.
1st Abus Granit 73 Quick Mini, monterat på bakre bromskiva.
3st Abus Golvögla WBA 100, fastbultade i golv och vägg som ovanstående kedjor löpte igenom.

Det är drygt 14000kr i enbart skydd och bra saker, men vad gjorde det...

Vad var det för mc?

Det sågs väl som en utmaning..:rolleyes:

Själv har jag ett litet abus som sitter i skivan för att ha ett godkänt och sedan kedja med lås från jula för 179:- genom fälgen och uppi ett cykelställ. Detta mest för att det ska väsnas lite mer så jag ska vakna. Parkerar under sovrumsfönstret.
 
Last edited:

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Vad var det för mc?

En 1100R, antar att det sågs som en utmaning, men det bevisar ju att det inte spelar så stor roll vad man har för skydd, vill de ha den så tar de den ändå, bara en tidsfråga för dem.

Såg nu t.o.m. ett Engelskt företag som säljer dyrkar till alla möjliga lås, även de nya Abus, specialinriktad firma, enbart för "locksmithing", och de säljer även till privatpersoner som det ser ut. Dyra saker, men bara det bevisar ju hur lätt tjuvar kan få tag på rätt verktyg också.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har funderat lite (OBS! VÄLDIGT LITE) på det här men skulle det inte försvåra lite om man kunde göra en ögla som sitter högre upp, typ på väggen om man är i ett garage så att själva kedjan inte når ner till marken?

Då borde man ju inte ha lika lätt att häva saxen mot något och det skulle väl kanske stoppa dom flesta pundarna iaf.?

Låter det här vattentätt eller finns det hål i min teori? :)
Jupp. Om kedjan inte ligger på backen så blir det svårare att klippa. Men det går ju fortfarande att såga. En bågfil med några fräscha blad kan ta sig igenom de flesta lås om man har lite tid på sig.

Annars så kan man köpa en batteridriven vinkelslip på Jula för 629kr. Mot en sån stoppar inte många lås eller kedjor någon längre tid. Men den väsnas ju en aning. Fast i dagens samhälle så är det inget större problem där 99% av alla svenskar tittar åt ett annat håll om de märker att något skumt verkar vara i görningen.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top