Hojtips på cyklar äldre än 20 år?? Tips välkomnas.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har bestämt mig för att köpa en hoj igen, men denna gång ska det inte kosta multum. Därför ska det vara en cykel som går att veteranförsäkra, alltså -88 eller äldre.

Jag är ute efter en bekväm sprottourer som ska gå att skjutsa på så gärna över 900 kubik (synd att zzr 1100 kom -90...).

Vilka rekommenderar ni!? Gpz, cbx, cbr, gsx, xj ?????

Fram med för och nackdelar så får vi nog snart igång en diskussion! :tummenupp
 
fortsätter att rekommendera Gpz-orna :tummenupp


har iofs bara gamla sport"tourer"-cyklar att jämföra emellan så..

gsx-1100 serien funkar bra den med.

känns lite som att ju större kubik, desto trevligare långåkningshoj med de 2 :)
 
Lägger ett gott ord för gpz900, en riktigt trevlig hoj som funkar ypperligt att skjutsa på. Har ej förmått mig att sälja min just för att den är så mysig att finåka med.
 
Lite frågor till att börja med ang gpz 900. Vilka dimensioner är på däcken fram resp bak? När kom "samma" dimension fram/bak? För/nackdelar med detta??
 
120/80-16 fram, 130/80-18 bak på en 84:a iaf..

verkar som den största modell-översynen på gpz kom 87, så gissningsvis då.

Jag får ta reda på det där, för det är ändå en väsentlig del på hojen. Svårt att få tag på däck + att det ser för gräsligt ut...
 
Eller en gsx 1100f-87.
helt ok gammalt lok.

Kawa gpx

Honda cbr1000
 
Last edited:
kör själv en gpz 1000 rx -86, tycker det är en väldigt trevlig hoj, finns ganska bra med pulver, och i mitt tycke är den snygg :)
 
Hej!

Min rekommendation blir Kawas ZX10. Skarp motor, behaglig körställning, mycket bra kåpa, mycket bättre bromsar än GPZ900 mm. Är dock inte säker på om den kom -87, -88 eller -89.
 
Rekommenderar gamla gixxrar..Hade en 750 '87:a som jag tyckte va ok tills jag köpte en 98:a men fördelen är att du kan "uppgradera" en hel del för en hyfsad peng....nyare delar passar förvånande bra... Gaffel,fälgar...m.m.
 
Jag är ute efter en bekväm sprottourer som ska gå att skjutsa på så gärna över 900 kubik (synd att zzr 1100 kom -90...).

Fram med för och nackdelar så får vi nog snart igång en diskussion! :tummenupp

Inte sugen på en BMW? Har för mig att de jämförde K1 med CBR 1000F när den kom -87. Fördelen med dem är deras driftsäkerhet o kardan. Jag har dock aldrig suttit på en sådan så jag har ingen aning...

Bara så man inte snöar in på ett spår... :rolleyes:
 
Absolut en het kandidat!

Någon som vet mer om zx10 som fanns på slutet av 80-talet?
Fula är dom inte iaf! http://www.blocket.se/vi/12087932.htm?ca=15_s

Körde också RX1000 en sommar, en kanon hoj om du vill ha en tourer
hyfsat stark får man säga, och grymt stabil, väl tung var den väl men det är ju alla gammelbågar i den kateorin.
Haft några gammel gixxrar (83,92,94)och dom är ju skitkul, men allt annat än bekväma, så är det en viktig faktor är kawan betydligt bättre
 
Jag lärde mig köra på min kompis Yamaha XJ900 -84.

Han har kvar den än idag, och har väl knappt några kostnader alls på den.
Kardandrift, lagom breda däck och billiga reservdelar gör att han tillsammans med veteranförsäkring inte betalar många kronor per år för den.

Och han hänger rätt lätt med när vi kör och jag har min 12 år yngre VFR.
Jag tycker också den är en av de snyggaste hojarna för de åren. (Vit/blå/röd)
Sen dubbla pipor bak som ger snygg symmetri, även om han nu bytt till 4-1system som ger sjyst ljud.
 
XJ900 85-89 har 98Hk därefter sänktes effekten till 89Hk pga försäkringspremier.

Jag köpte min 87:a 1999 och har den kvar fortfarande.

Det är ingen sporthoj och därför kan man hitta exemplar i mycket bra skick.
 
Jag har bestämt mig för att köpa en hoj igen, men denna gång ska det inte kosta multum. Därför ska det vara en cykel som går att veteranförsäkra, alltså -88 eller äldre.

Jag är ute efter en bekväm sprottourer som ska gå att skjutsa på så gärna över 900 kubik (synd att zzr 1100 kom -90...).

Vilka rekommenderar ni!? Gpz, cbx, cbr, gsx, xj ?????

Fram med för och nackdelar så får vi nog snart igång en diskussion! :tummenupp
Jag rekommenderar en Suzuki GSX 1100 F -88 om du har tänkt köra någon längre touringsväng. Jag har själv varit runt Europa på en sån med passagerare och full packning och det enda att klaga på är bakdämparen som är dålig men den är förhoppningsvis bytt till en öhlinare idag annars är ZX-10 ett bra alternativ till GSX:en som tyvärr har 16" fälgar bak och fram vilket är en nackdel vid däcksbyte ZX 10 har 17" fram och 18" bak men jag förmodar att det är enkelt att byta till en ZZR fälg bak istället. Jag har själv en GPZ:a men anser inte att den är någon maskin för långtouring p.g.a sportig körställning och "bra vibrationer" kåpan är dock kanonbra!
 
Jag har bestämt mig för att köpa en hoj igen, men denna gång ska det inte kosta multum. Därför ska det vara en cykel som går att veteranförsäkra, alltså -88 eller äldre.

Jag är ute efter en bekväm sprottourer som ska gå att skjutsa på så gärna över 900 kubik (synd att zzr 1100 kom -90...).

Vilka rekommenderar ni!? Gpz, cbx, cbr, gsx, xj ?????

Fram med för och nackdelar så får vi nog snart igång en diskussion! :tummenupp


Jag röstar på denna!
http://www.blocket.se/vi/12398087.htm?ca=11_s

Helvete vad ballt med fabriksturbo! :yoparty :yoparty :yoparty
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top