Hojresa sommaren 2016.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Krim, Ukraina, Vitryssland + kanske några fler länder och hem på två Ural sidovagnshojar. Något sådant ser det ut om inget skiter sig men det verkar det inte göra. Vad ska ni andra göra? Norge?

//J
 
Tidsplan och budget?

7 veckor. Låg budget. Billig soppa, boende och mat i dom där krokarna och tält + campingkök ska med. Ca 10.000:- i soppa och runt 25 tusen max i övriga utgifter. Realistiskt bör alltihop sluta på 30 - 35 lök per hoj för sju veckor. Någonstans där i dom krokarna och då har jag räknat in olja och eventuella reparationer också.
 
7 veckor. Låg budget. Billig soppa, boende och mat i dom där krokarna och tält + campingkök ska med. Ca 10.000:- i soppa och runt 25 tusen max i övriga utgifter. Realistiskt bör alltihop sluta på 30 - 35 lök per hoj för sju veckor. Någonstans där i dom krokarna och då har jag räknat in olja och eventuella reparationer också.
Soft, ser fram emot lite bloggande.
 
Åka ner till skåne en sväng, kanske till nürburgring om tid, pengar och ork finns.
 
Inget så äventyrligt som du. Blir en tur ner i alper och dolomiter och kanske ner mot Amalfikusten. Räknar med att vara ute ca. 3 veckor. Liknande budget men halva tiden:rofl

Edit:
Om plånboken tillåter blir det även Norgepremiär någon gång i augusti.
 
Last edited:
* En tur på en vecka i maj till Tjeckien och Slovkien.
* Ett varv Vättern runt i juli ...den lååånga vägen runt, på småvägar ute i spenaten. Göteborg-Askersund-Jönköping-Göteborg på två dagar.
* Förhoppningsvis en långhelg i Norge i augusti.
* Kanske ett besök hos en dansk hojbroder i juli.

That's it. Sen kommer hösten! ;)

Ingen tur till Turkmenistan, Georgien, Kenya eller så. Tyvärr.
 
Sista året man ta biltåget genom Tyskland.
Vi funderar på Route grand Alpes och hemåt via västra Italien.
Slutet av Augusti början av September.
 
Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Krim, Ukraina, Vitryssland + kanske några fler länder

---

två Ural sidovagnshojar.

---

om inget skiter sig

Potentialen finns ju, åtminstone... :hihi


Själv: Östersjön runt/Sydnorge/Island-Färöarna/nåtannat beroende på tidsfönster och omständigheter i övrigt. Är inte särskilt beroende av väder eller lång planering utan kan dra iväg från dag till annan.
 
Potentialen finns ju, åtminstone... :hihi


Själv: Östersjön runt/Sydnorge/Island-Färöarna/nåtannat beroende på tidsfönster och omständigheter i övrigt. Är inte särskilt beroende av väder eller lång planering utan kan dra iväg från dag till annan.

:lol :lol Ural är väldigt bra nu för tiden. Och kostar hälften av vad den gjort om det stått BMW eller Harley på istället. Drog fram och tillbaka till Mallorca på jobb i höstas. Inte ett enda problem. Ett oljebyte och ingenting mer. Rådiggar den hojen. Och ju sämre underlag desto bättre är den. :tummenupp

Island/Färöarna är skojigt. Förbered dig på väldigt skiftande väder. Kan bli 4 årstider under en och samma dag.... :D Men fantastiskt vackert och spännande körning. :)
 
Jo jag har varit på Island, men inte på hoj. :)

En kompis var i ungdomen på scoutläger på Färöarna. Det ösregnade 11 dagar av 14.

Det var det bästa vädret de hade haft sedan 1945 - 3 soldagar på raken är extremt ovanligt...

Roligt att Ural har blivit "bättre" förresten, jag tilltalas av konceptet.
 
Jo jag har varit på Island, men inte på hoj. :)

En kompis var i ungdomen på scoutläger på Färöarna. Det ösregnade 11 dagar av 14.

Det var det bästa vädret de hade haft sedan 1945 - 3 soldagar på raken är extremt ovanligt...

Roligt att Ural har blivit "bättre" förresten, jag tilltalas av konceptet.



Dom är åtminstone hyfsat tillförlitliga nu för tiden. Lager och andra slitdelar är från väst och allt som tidigare varit problem är fixat nu. Fortfarande väldigt basic konstruktion men det gillar jag. Inga databoxar, sensorer och skit. Lättmeckat och billigt att laga. Följer med verktyg som man kan skruva isär precis hela hojen med från fabrik. Viktigt att köpa till den ryska första förbandslådan som extrautrustning. Det är humor på riktigt.
 


Dom är åtminstone hyfsat tillförlitliga nu för tiden. Lager och andra slitdelar är från väst och allt som tidigare varit problem är fixat nu. Fortfarande väldigt basic konstruktion men det gillar jag. Inga databoxar, sensorer och skit. Lättmeckat och billigt att laga. Följer med verktyg som man kan skruva isär precis hela hojen med från fabrik. Viktigt att köpa till den ryska första förbandslådan som extrautrustning. Det är humor på riktigt.
Lite som min gamla Bmw då. Enkelt och gjort för att kunna underhållas vid vägkanten med medföljande verktyg.
 
Vad ska ni andra göra? Norge?

//J

Norge naturligtvis. :tummenupp

Förhoppningsvis även Förenade Kungadömet och då får vi Tyskland, Belgien och Frankrike på köpet. :tungan

RittiRalli, som BrittiRalli heter på Lappodialekt, blir i år strax utanför Saarijärvi, http://www.ahvenlampicamping.net/ och det är under 40 mil från Åbo.
Helgen innan midsommar som vanligt...

Väglöst land? Nä, jag kör SportHoj...:D
 
Går Autozug iår också alltså? Trodde förra året va sista..
 
En vända i Norge tänkte nog jag under semestern. Bara några dagar.
 
Tänkte mig egentligen mot Värmland (åtminstone någon del av Bikeweek inkluderat) eftersom det inte blev av förra året...men nu verkar det inte funka med systerskapets möjligheter att ta ut semester ändå :huvet

Ta skärgårdsfärjan över till fastlandet (Finland) och sen köra rätt in i landet funkar väl alltid. Saarijärvi lät lite spännande...insjöfinland är alltid så rysligt fint! :) Annars iväg och kolla på mp sm på Alastaro i början av augusti.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top