hojkortet, vad gäller?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Tänkte engagera mig till veckan å börja med körkortet. vad gäller nu? Förut var väl teorin som bilkortet och 10 extrafrågor. Hörde nu att det ska vara mycket mer extrafrågor men kan det verkligen stämma? Kan ju inte bara vara 10 stycken frågor som inte har specifikt med motorcyklar att göra. Hade gärna tänkt slippa skriva in mig på körskola och betala för att sitta vid datorn och betala en massa pengar. så är det nån som vet vad som gäller?

Teorin är inte svår, gör som jag gjorde, boka en uppskrivning, plugga lite, åk dit o skriv, kuggar du får du ut ett papper på vilka partier du svarat fel på, bara o plugga på dom igen. Pluggade sammanlagt ca 1 dag och klarade provet på andra försöket. Bok finns att köpa på https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=1030

Aratron skrev:
Teorin är inte svår, gör som jag gjorde, boka en uppskrivning, plugga lite, åk dit o skriv, kuggar du får du ut ett papper på vilka partier du svarat fel på, bara o plugga på dom igen. Pluggade sammanlagt ca 1 dag och klarade provet på andra försöket. Bok finns att köpa på https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=1030

har kvar min gamla körkortsbok, gjorde skrivningen på nätet tidigare i vinter, då hade jag lika många poäng som då jag skrev förra gången. Fast då gällde det ju bil. Jag är intresserad över hur stor skillnaden är mellan bil och mc skrivning för det sägs att det blivit väldigt mycket annars.
Är det en månad man måste vänta ifall man misslyckas med skrivningen?

honkiie skrev:
har kvar min gamla körkortsbok, gjorde skrivningen på nätet tidigare i vinter, då hade jag lika många poäng som då jag skrev förra gången. Fast då gällde det ju bil. Jag är intresserad över hur stor skillnaden är mellan bil och mc skrivning för det sägs att det blivit väldigt mycket annars.
Är det en månad man måste vänta ifall man misslyckas med skrivningen?

eftersom jag inte har bilkort kan jag inte svara på den frågan, men jag skrev andra gången efter att ha väntat i 2 veckor, blev tom erbjuden att få skriva 2 dagar efter första gången så du behöver nog inte vänta en månad om det finns tid iaf.

är det en bil bok du har? För på mc skrivningen är det frågor om mc. o det står inte i bil boken

Aratron skrev:
är det en bil bok du har? För på mc skrivningen är det frågor om mc. o det står inte i bil boken

jag är väldigt säker på att den är både för bil och mc. Fast jag vet ju som sagt inte riktigt vad som gäller nu så jag kanske måste införskaffa en ny. tog bilkortet för typ tre år sen snart

honkiie skrev:
jag är väldigt säker på att den är både för bil och mc. Fast jag vet ju som sagt inte riktigt vad som gäller nu så jag kanske måste införskaffa en ny. tog bilkortet för typ tre år sen snart

kan nog vara bra med en ny, med tanke på att provet är omgjort med. Sen står det mkt i mc boken som nog inte står i bilboken, säkerhetskontroll tex. Så farligt dyr är den inte :)

jag märkte inte ens av några mc frågaor när jag skrev.. eller jo kanske ngn men jag hade inte pluggat ngt mc alls bara gjort uppskrivningen för bil på dator ett par gånger..
kan du bilfrågorna så kommer du säkert klara mc oxå.. provet är lätt

honkiie skrev:
Tänkte engagera mig till veckan å börja med körkortet. vad gäller nu? Förut var väl teorin som bilkortet och 10 extrafrågor. Hörde nu att det ska vara mycket mer extrafrågor men kan det verkligen stämma? Kan ju inte bara vara 10 stycken frågor som inte har specifikt med motorcyklar att göra. Hade gärna tänkt slippa skriva in mig på körskola och betala för att sitta vid datorn och betala en massa pengar. så är det nån som vet vad som gäller?

Teorin är en baggis för de flesta. Det stämmer att det inte är så jättemånga frågor som är direkt knutna till motorcykeln. Klarade du teoriprovet för B-körkort lär det inte bli några problem, i stort sett är det enda som skiljer några extra frågor av typen: "vad heter den här delen på motorcykeln?" ...och så är det en bild med en pil på styret....

Körskolornas program för teorin finns ju att skaffa själv så kan man sitta hemma och plugga. Det viktiga att plugga på är som sagt teknikrelateradefrågorna.

Jag köpte mc-boken och läste den flitigt, men vaffan.. Det kom ett antal mc-frågor, men inte tusan fanns svaren i min bok.. De flesta kan man iallafall, handlar om sunt förnuft.

Det blir myyycket lättare om du har en ny bilbok, dom gamla är svåra att lära sig och har ganska mycket löst snack

edit: envisas du med att köpa mc-boken så får du den av mig för 100kr + frakt (kosta 300-350 nånting)

Teorin är ju löjligt lätt, man behöver ju inte ens ha svarat rätt på alla frågor för att klara det. Betyder det att VV anser att man inte behöver kunna alla trafikregler? - Vissa verkar ha missat på en specifik fråga iaf ;)

goodspeed skrev:
Teorin är ju löjligt lätt, man behöver ju inte ens ha svarat rätt på alla frågor för att klara det. Betyder det att VV anser att man inte behöver kunna alla trafikregler? - Vissa verkar ha missat på en specifik fråga iaf ;)

Sen får man tänka på att frågorna slumpas fram ur en databas - vissa har tur och får fler lätta frågor som inte handlar om nån sorts fakta

honkiie skrev:

Tjena

Det är bara imellan 3-7 mc frågor på uppskrivningen.Alla andra frågor är samma som på B-behörigheten.Självklart så får du inga frågor på bilens delar, osv.Det är dessa som är utbytta mot mc frågorna.
Själva mc-frågorna är väldigt enkla.Kan tex vara mönsterdjup,underhåll av motor,miljövänlig körning ,tjänstevikt,totalvikt osv...Inga krångligheter.

Lycka till!

Jag har hört att det är 25 xtra frågor ang MC och resten är vanliga trafikregelfrågor...svar på dem finner man i körkortsboken och mc frågorna såklart i mc-boken... :rolleyes:

Jag har också planer att ta mitt kort nu och har redan hunnit läsa mc-boken en gång från pärm till pärm! :)

Lycka till alla som ska ta kort i vår! :tummenupp

Jag skrev upp för mc för två veckor sen el nåt
nästan inga mc frågor och dom frågorna som va var enkla
dock var det massa krånliga bilfrågor
som inte hade något med verkligheten att göra
jag har körkort på bil sen tre år tillbaka och jag kuggade ändå
har uppskrivning imorgon igen så man får hoppas på bättre frågor

Alicia skrev:
Jag skrev upp för mc för två veckor sen el nåt
nästan inga mc frågor och dom frågorna som va var enkla
dock var det massa krånliga bilfrågor
som inte hade något med verkligheten att göra
jag har körkort på bil sen tre år tillbaka och jag kuggade ändå
har uppskrivning imorgon igen så man får hoppas på bättre frågor

Var det bilfrågor på mc-provet ?Alltså rena bilfrågor som tex fordonsfrågor osv ?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien