Hojköp i Europa och sedan köra hem den

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hej!

Jag skulle gärna vilja åka hoj i Sydeuropa, men har ingen större lust att harva genom Tyskland två gånger. Funderar därför på om man inte kan köpa en hoj i Tyskland eller Frankrike eller Italien och dra runt på den i ett par veckor och sedan köra hem den.

Men jag antar att det kan bli problem med försäkring/registrering? Någon som har erfarenhet av detta?

lee skrev:
Hej!

Jag skulle gärna vilja åka hoj i Sydeuropa, men har ingen större lust att harva genom Tyskland två gånger. Funderar därför på om man inte kan köpa en hoj i Tyskland eller Frankrike eller Italien och dra runt på den i ett par veckor och sedan köra hem den.

Men jag antar att det kan bli problem med försäkring/registrering? Någon som har erfarenhet av detta?

Ja, det funkar. Du skaffar "transit" plåtar. Be säljaren att fixa det. Kostar visserligen en liten slant (du har då en basförsäkring kopplat till det). Detta är vanligt när man köper bil eller dylikt. Finns säkert många här som kan ge dig lite tips. Själv har jag bara köpt i Tyskland. Funkar lite olika från land till land.

Vill du ha både livrem och hängsle så har LF en extraförsäkring för sånt.

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...