[HOJKÖP] Tour/sport för 2 (Yamaha FZ6-S2)

OskarV

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2015
Hoj
Honda
Hej Sporthoj!

Jag fundera på till nästa år att köpa mig en bra tour/sport hoj som jag kan lura med tjejen i. Mina krav är att:

Pris: 40-50 ~ tusen
ABS
Banhoj (nu pratar vi novis)
Bekväm för båda 2 i längre turer
Är inte ute efter det värsta av de värsta!

Jag har kikat på en Yamaha FZ6-S2 årsmodell 2009 för 44 tusen som gått drygt 1500mil
Kan inte så mycket om Yamaha, aldrig kört dem. Någon som har lite erfarenhet om att köra 2 eller främst TIPS som man kanske inte tänker på innan man väl köpt en hoj.

Provköra är naturligtvis prio för båda med sittställning o.s.v..

Personligen skulle jag nog inte titta så mycket på under 1000cc om skjutsa långt känns aktuellt, ett vrid värt namnet är alltid trevligt. Naturligtvis även viktigt att du är bekväm med hojen då det gärna gungar o far lite med en ovan passagerare.

Som ovanstående, skippa 600 om du ska skjutsa mkt.

Banditen är helt suverän att åka 2 på med sitt monstervrid. Dock är hojen ganska otymplig så en hyfsat erfaren förare är att föredra.

FZ-1 känns som en 600 i chassit med en raketmotor. Är dock inte lika bra att skjutsa då passageraren sitter ganska trångt till, men en dagstur duger den allt till.

För att prata helt annan hoj så kanske en Honda VFR 800? Lite lite mer kräm men tänkte för passagerare.
Om jag inte minns fel 110-något Hk med ganska bra vrid. Hondan är ju välkänd för driftsäkerhet samt att de har väl ABS från 2002 och framåt

FZ6ans motor är sjyst men du får antingen växla ner eller dreva ner om det skall kännas gött med några extra kilon (passagerare)

Suzuki bandit 1200/1250 beroende på vart ekonomin kan ta dig, där har du hoj som skall vara bekväm och stark

Funkar bra att skjutsa på FZ6an. Kraften räcker gott om man inte har bråttom och det har du nog inte med skjuts på?

Klart du skall ha en gixxer 1000 den kan till och med passageraren få ett eget styre:tummenupp
image.jpg
Fack den faller ju på ABS.. :gnissla

Funkar hur bra som helst att skjutsa på FZ-6. Jag har gjort det många 100 mil utan några som helst problem :) om man inte ska snitta 250 och är självmordsbenägen ;)

Hehe tack för alla svar. Delade meningar som vanligt men var främst ute efter lite tips också gällande mc körning med passagerare.
Idag äger jag en E6:a men ja.. Trångt för passagerare säger ni. Den ser lite sådär ut kan jag hålla med om. bandit, mjo.. Det är klart att ska man köpa en ny hoj kanske man vill ha lite mer kraft i motorn och som ni säger så kör man 2 så är det mer vikt. Men samtidigt så vill jag inte ha en för svårkörd hoj, har endå kört några år så jag känner mig ju säker när jag kör men e6an är förbannat lättkörd.

Skulle säga att jag kör kanske 33% i stan, 33% på landsväg och 33% på motorväg typ. En gång i månaden, ibland mindre kör jag på bana fast utan passagerare då.

Hittat någon hoj? Kan rekommendera Fz6:an har haft min i 3 år nu och är supernöjd även om den nu skall säljas till förmån för nya leksaker:)

Hehe tack för alla svar. Delade meningar som vanligt men var främst ute efter lite tips också gällande mc körning med passagerare.
Idag äger jag en E6:a men ja.. Trångt för passagerare säger ni. Den ser lite sådär ut kan jag hålla med om. bandit, mjo.. Det är klart att ska man köpa en ny hoj kanske man vill ha lite mer kraft i motorn och som ni säger så kör man 2 så är det mer vikt. Men samtidigt så vill jag inte ha en för svårkörd hoj, har endå kört några år så jag känner mig ju säker när jag kör men e6an är förbannat lättkörd.

Skulle säga att jag kör kanske 33% i stan, 33% på landsväg och 33% på motorväg typ. En gång i månaden, ibland mindre kör jag på bana fast utan passagerare då.

Ingen av hojarna som föreslagits är svårkörda. Har svårt att komma på någon modern hoj som är svårkörd öht (och jag räknar inte glidare som moderna. :hihi). Inte ens litersportisar är speciellt svårkörda.

Jag skulle nog säga en VFR800 utifrån dina kriterier, eller en snarlik hoj. En GSX1250FA passar nog med, även om de brukar vara lite över din prisbild.

...det trista när man kikar på hoj med sådana kriterier är...det man får är sällan bra på något. Viffern t.ex - det är hojvärldens Volvo V70 (jag har ägt en sådan ja).

Hoj köper man inte med förnuftet, och det är inget man pendlar på heller. Det är för obekvämt i det här gudsförgätna landet där regnet bor. Det är ett nöjesfordon skapat för kurvorgier.

Hade en fz6 och den var kanon att skjutsa med. Körde min första bandag med den också och den räckte att bromsa sig om Andreas Sveistrup (han körde vidare och tävlade med tiden även i PRO Superbike SM) med efter rakan på Falkenbergs Motorbana.

Jag tyckte jag körde skeeeeetafort tills han körde om mig på yttern och skrattade säkert åt mig. Han kom ikapp ett gäng förare och körde lite snällt, så jag gjorde en "do or die"-manöver och bromsade mig om honom och några till och skrattade tillbaka:D

PS. En sann egoist får varje tråd att handla om sig själv med en anekdot:):yoparty:D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti