Hojjen startar inte - batteriet är boven?

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Har en Suzuki årsmodell 2003 (uttagen 2005) som jag endast kört en säsong. Hojjen har funkat utmärkt, och nu i dag skulle jag hämta ut den från vinterförvaringen hos kompisens garage.

Jag har haft batteriet utplockat hela vintern, körde en laddning på det för några veckor sedan.

I dag när jag satte i batteriet går inte hojjen igång. Jag har kollat allt det vanliga, frånvaro av oxid; att allt är rent o snyggt, alla skruvar ordenligt åtdragna. Jag har handtagsvärmare och den funktionen funkar utmärkt. Detta är frånkopplat tändningen, så jag kan sätta igång detta utan att hojjen eller tändningen är igång.

Förutom att värmen kommer i handtagen händer ingenting när jag vrider om tändningsnyckeln. Lyset går inte på, inget ljud från det "elektriska", ingen belysning över mätartavlorna osv. Hojjen är helt död.

När jag ställde in hojjen i höstas funkade allt perfekt. Är det batteriet, eller kan det vara något annat som spökar?

Till saken hör att jag inte har haft någon riktigt bra laddare; jag har använt en billigare modell (dock med rätt spec) från Micro. Kan laddaren ha förstört batteriet? Tycker det är lite märkligt att värmen till handtagen fungerar, men inget annat. Har aldrig haft laddaren på mer än 24 timmar.

Någon som har något tips?
(jag har tyvärr inte tillgång till några mätinstrument)

/T

Har du kollat säkringarna,du har väl en huvudsäkring,kan kanske blivit kortis när du monterade tillbaka batteriet.det kan väl vara så att du kopplat värmehandtagen separat med egen säkring .

Du har tryckt in dödarknappen.

Nix, har inte kollat säkringarna.

Ser i mek-manualen till hojjen att huvudsäkringen är på 30A. Ska ta mig till Biltema i morgon och köpa säkringar och batteri. Ser att det finns olika säkringar, bland annat en "mini"-variant. Antar att det är "vanliga" säkringar jag ska ha, eller är det någon annan variant som används till MC???

Har inte lust att flänga fram o tillbaka mellan Biltema, garaget och mitt hem, så det får bli att köpa upp mig på en uppsättning och testa mig fram..

/T

zx skrev:
2085707 Har du kollat säkringarna,du har väl en huvudsäkring,kan kanske blivit kortis när du monterade tillbaka batteriet.det kan väl vara så att du kopplat värmehandtagen separat med egen säkring .

Nicke, nej, det har jag inte. Den är inte intryckt.

Nicke skrev:
2085768 Du har tryckt in dödarknappen.

Thunderbird skrev:
2085807 Nix, har inte kollat säkringarna.

Har inte lust att flänga fram o tillbaka mellan Biltema, garaget och mitt hem, så det får bli att köpa upp mig på en uppsättning och testa mig fram..
Om du ändå ska till Biltema, köp deras billiga multimeterför 79 pengar. DEn kommer att spara många fula ord i framtiden och ännu mera onödigt jobb...
Med den kan du t ex mäta batt spänningen samtidigt som du startar. Dyker den under 9V är batt kass (eller dåligt laddat av ngn anledning)
Handvärmen tar så lite ström jmfrt med startmotorn så att det ger inte utslag med ett dåligt batteri.

Skönt att det inte var nåt jobbigare.

Thunderbird skrev:
2088006 Sådärja, det var huvudsäkringen som hade gått.

/T

Thunderbird skrev:
2088006 Sådärja, det var huvudsäkringen som hade gått. /T
...och du köpte förståss ingen multimeter inför nästa bravad?? :D

"messen ist wissen.." :fakta

Back