Hojjen nöp/skar...

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
När jag var ute och körde med min mito precis så gick det väl i ca 80-90 då det bara la av med ett "poff" och bakhjulet låste sig :skrämd
Självklart kopplade jag och körde in vid vägkanten då jag förstod att den skurit... kollade oljan och det var helt tomt, inte en gnutta olja kvar...
"Fanihelahelvetessatanajävel" tänkte jag då och började slå på hojen eftersom oljelampan inte fungerade :mad:
Sen gick jag till närmaste mopedbutik och köpte tvåtaktsolja som jag hällde både i tanken och i "oljebehållaren"... sen startade jag den och den gick igång alödeles utmärkt och så lät jag denb stå på tomgång i ca 20 minuter så oljan skulle rinna genom alla slangar osv...
När jag sedan körde iväg lugnt och fint så verkade den gå precis som innan den "skar" även om jag inte drog den alls mycket på växlarna...

Behöver jag ta av cylinde och kolla den samt kolv fastän den går fint igen eller är det inget att bry sig om?
 
håller med Silwer här... Riv av skiten så att du verkligen vet att du inte har några skador på grejerna....
 
Med lite tur så räcker det med att byta kolv och rengöra cylinderloppet med saltsyra(?).
 
CayLe skrev:
Med lite tur så räcker det med att byta kolv och rengöra cylinderloppet med saltsyra(?).

Saltsyra funkar fin fint.. Använde det på min cylle.. på med plasthandskarna och sen bara blöta en trasa och torka bort aluminiumet..

Kostar typ 40:- för en liter på färgaffären.
 
Egentligen ska man ALDRIG starta igen efter att nåt sånt här hänt! Plocka isär och kolla och RÖR INTE KICKEN! Ett litet tips bara :)
 
Nisse Järnet skrev:
Egentligen ska man ALDRIG starta igen efter att nåt sånt här hänt! Plocka isär och kolla och RÖR INTE KICKEN! Ett litet tips bara :)

Vilka meserier? vänta nån minut och peta i en hög växel och rulla :crash
 
Nisse Järnet skrev:
Egentligen ska man ALDRIG starta igen efter att nåt sånt här hänt! Plocka isär och kolla och RÖR INTE KICKEN! Ett litet tips bara :)
Tur då att den inte sitter någon kick på mitosarna :slicka
 
Nisse Järnet skrev:
Justde, Miton är ju handikappanpassad ;) ;)

helltre tyrcka på emn knapp eän att stå o kicka i eveigeter fö rå f¨igång möget...
 
Edholm skrev:
Har du rivit shiten..? Blev nyfiken..=)

Jo det har jag...
Kolven var skuren rejält och en bit av nicasilet på cyllen hade lossnat/slitits bort :skrämd

Så nu har jag beställt grejor från danmark... tio dagar tar det bara för dem att fixa ny kolv å cylle... för 4195DKK :eek:
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top