Hojjen kokar???

Sparris904

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Hägersten
Hoj
Kawa ZX9R
Har en Kawa ZX9R-98.. Ställer jag den på tomgång utanför garaget efter jag kört en sväng på ett par mil så att den är riktigt varm(normal temp) så kokar den efter ett par minuter..Vad är fel???:huvet


Behöver oxå hitta ett kit med kraschkåpor till dito mc..var hittar jag det,har letat tamefan överallt...
 
Går fläkten igång som den ska (vid strax över 100 grader på dom flesta hojar). Gör den inte det så är det det som är ditt fel.

Annars: Inga synliga läckage, du har tryck i systemet, vätska kvar i reservoar etc?

Edit: Tror man även kan få en kokande effekt med trasig topplockspackning men kolla dom andra felen först.
 
Last edited:
Vet inte om det ser likadant ut på 98 men på min 96a satt det på vänster sida av kylaren en tempgivare med två kablar in. Dra loss dessa och sätt ihop dem med tändningen på. Startar fläkten då fungerar elen och fläkten = tempgivaren kass. Om den inte startar får du felsöka vidare på fläkten.

Kan även bero på lite vatten i kylsystemet kan jag tänka mig. Men på min gick 2st tempgivare sönder så det är inte helt omöjligt att det är den. Du byter den enkelt men måste tömma en del av kylsystemet som är lite bökigt att komma åt utan att lossa lite kåpor. Kostar väl sisådär 4-5 hundra kanske, minns inte så noga.

Lycka till!
 
Om fläkten fungerar, så kan du kolla att inte relät till kylfläkten är trasig. Det har jag råkat ut för på min hoj.
 
Ta bort kontakten från termostaten och bygla kontakten så ser du om fläkten startar. Kokar den vid körning så är det nog allvarligare problem.
Vet att Kawa hade mycket problem med sprickor i toppar men fick för mig att motorerna blev bättre -98. Men en ZX9 före -98 skulle jag inte ta emot om någon slängde skiten efter mig!
Hoppas det löser sig!
 
Dom hade mycket problem med blåsta topplockspackningar, vet inte om det varit så himla mycket problem med topparna?
Kan vara så, men jag har inte hört det förut.

Men det var ju som sagt modellen innan din.
Finns ju en risk att du har blåst topplockspackningen.
 
du skriver "kokar vid normal temp" altså tolkar jag det som att den kokar redan vid 108 grader (om du nu har 50% glykol i) och då har du inget tryck i systemet.

Kolla Kylarlocket!, löjligt enkelt och billigt och blir ofta bortglömt, det är viktigt att kylarlocket sluter tätt och håller rätt tryck i kylsystemet
 
Hade en ktm som bultarna till toppen vart pyttelite längre på efter ca 45min när motorn var genomvarm, vilket resulterade i läckage vid toppen som tryckte ut allt vatten. Kan va ett tips om inget annat hjälper
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top