hojjen dör på höga varv

Vad har du för luftfilter? Sitter orginal luftburk kvar eller kör du med K&N-filter eller liknande?

Så efter ett par dagarars små pill och en kväll med genomgång av de mesta i el väg ser vi fortfarande ut som frågetecken. Efter mycket skruvande försökte den endå ta livet av Otee(eller iaf familjelyckan)

Snälla om någon har en bra aning om vad det kan vara så posta idag/imorgon fm, annars åker den in till en verkstad! ..någon som vet en bra(=förbannat duktig) mek i NV skåne som kan ta ett stressmek

Hur ser varvräknaren ut?
Du kanske inte hinner titta, men jag tänker att om den hoppar kan du ha jordproblem eller problem med spänningmatningen. Det låter ju som tändningen bryts!
Ställ hojen på tomgång och dra i kablarna, har du glappis kan du kanske märka det då!

vi har slitit i det mesta, men problemet kommer bara under kraftig accelration! vad vi har kunnat se så händer inget specielt med instrumenteringen, den slocknar inte iaf

kajlyl skrev:
vi har slitit i det mesta, men problemet kommer bara under kraftig accelration! vad vi har kunnat se så händer inget specielt med instrumenteringen, den slocknar inte iaf
Kan inte din maskin sådär jättebra, men det sitter väl en sk "tip-over-sensor" i maskinen? Om den är defekt så bryts tändningen vilket borde resultera i att den beter sig som du skriver.

Sedan är det sidostödskontakten som kan spöka, men du har väl kollat upp trådarna som går till den antar jag?

Sitter polskruvarna fast ordentligt i batteriet?

Sitter säkringen till "Ignition" i ordentligt?

Känns det som om den slår av alla cylindrarna samtidigt, eller är det bara 2 som släcks? Kolla i så fall spänningsmatningen till tändspolarna.

"Engine run"-kontakten på högerstyret, kan det vara glapp i den?

Tändningslåset kan glappa, bygla kablarna och testa.

Jag skulle gå igenom alla kontakter med någon typ av rengöringsmedel. 5/56 funkar men är kanske inte optimalt. Min beter sig precis lika som du beskriver och det beror på ärgade kontakter vid cdiboxen. Får rengöra och borsta varje år för att det ska funka.

Buspojke skrev:
Kan inte din maskin sådär jättebra, men det sitter väl en sk "tip-over-sensor" i maskinen? Om den är defekt så bryts tändningen vilket borde resultera i att den beter sig som du skriver.

Sedan är det sidostödskontakten som kan spöka, men du har väl kollat upp trådarna som går till den antar jag?

Sitter polskruvarna fast ordentligt i batteriet?

Sitter säkringen till "Ignition" i ordentligt?

Känns det som om den slår av alla cylindrarna samtidigt, eller är det bara 2 som släcks? Kolla i så fall spänningsmatningen till tändspolarna.

"Engine run"-kontakten på högerstyret, kan det vara glapp i den?

Tändningslåset kan glappa, bygla kablarna och testa.

Tip over sensorn trodde jag också först. Men där ligger 62 Kohm motstånd och den bryter helt vid ca 50 grader lutning. Har provat att skaka den allt jag kan men den bryter inte.

Sidostödskontakten är bortplockad, så den kan inte glappa.

Polerna på batteriet sitter där de skall och är upp polerade sedan ligger det kopparpasta mellan polerna och kontakterna.

Säkringen sitter där den skall.

Alla cylindrar dör samtidigt känns det som, Tänk dig att du körde moppe och skiten skar. Här är samma fenomen fast några hundradels sekunder kommer effekten igen för att sedan försvinna igen. Pungen åker tur och retur in i tanken :4skrika
Står hojen still och du drar på för fullt händer är allt okej, men när du har lagt i växel och kör det är då det händer. Har även provat att lägga på lite gas och rycka i olika kontakter, säkringar, sensorer och relä men hojen går perfekt.

Engine run? Menar du "dödaren"? Den revs i småbitar igår kväll och fjädern som lägger kraft på kopparbleket fungerar som den skall. Hittar inget fel där heller.

Tändningslåset har jag inte provat, men kan kolla lite på det.

Kan en hoj bete sig så om du har problem med bränsletillförslen? Alltså tvär dö? och sedan komma igång igen med full effekt?

edit: Detta fenom verkar som det har kommit efter att vi bytade bränslefiltret som sitter inne i tanken, innan sopa pumpen. Det nya filtret är orginal Suzuki.

Last edited:
Otee skrev:
Engine run? Menar du "dödaren"? Den revs i småbitar igår kväll och fjädern som lägger kraft på kopparbleket fungerar som den skall. Hittar inget fel där heller.

Tändningslåset har jag inte provat, men kan kolla lite på det.

Kan en hoj bete sig så om du har problem med bränsletillförslen? Alltså tvär dö? och sedan komma igång igen med full effekt?

edit: Detta fenom verkar som det har kommit efter att vi bytade bränslefiltret som sitter inne i tanken, innan sopa pumpen. Det nya filtret är orginal Suzuki.

Japp, den röda dödaren menade jag...

Kommer det här felet när du har laddat full gas en stund? Kan det i så fall vara så att du har fått en luftbubbla i bränslepumpen som gör att den inte kan mata in fullt med soppa utan att soppan tar slut i flottörerna?

Polerna på Sukkorna har en förmåga att släppa. Spänning till lampor etc funkar men där är ändå inte tillräckligt med kräm.

Testa med ett annat batteri och trippelkolla så polerna sitter och att ingen oxid eller annan kladd sitter där.

Ingen felkod? (Skulle iofs FI-lampan lysa)
Nyligen rivit i el-systemet? Dubbelkolla samtliga kontaktstycken.

Inte så lätt att felsöka på distans...

majtii skrev:
Polerna på Sukkorna har en förmåga att släppa. Spänning till lampor etc funkar men där är ändå inte tillräckligt med kräm.

Testa med ett annat batteri och trippelkolla så polerna sitter och att ingen oxid eller annan kladd sitter där.

Ingen felkod? (Skulle iofs FI-lampan lysa)
Nyligen rivit i el-systemet? Dubbelkolla samtliga kontaktstycken.

Inte så lätt att felsöka på distans...

Tack för tipsen, Verkar som vi äntligen har hittat felet.
Det verkar precis som bränsle pumpen lägger av helt plötsligt. Hittade inget glapp vid någon av kontakterna. Men vips så trollar Sniper fram en ny bränslepump. På men skiten och hojen går som en klocka. Blev ett riktigt lång test på 15 min och inte en gång hackade den.

Tack alla som har hjälpt till och ett speciellt tack till Sniper :tummenupp

Min R6 -01 gör likadant, har bara hänt vid full gas (2ggr är kanske inte så stort statistiskt underlag i o f s), är det troligt att det är samma problem?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...