hojjen dör om inte choken är !!???

christian84

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Kawasaki ZX-10R, Akrapovic slipon, Valtermoto crashpuckar
va nere till hojjen (dr 650se -96)startade den med choken i och lät den bli varm sen skulle jag stänga av choken så bara dog den som om den hade för låg tomgång eller nåt. fast hojjen hade hunit bli varm. men så länge man gasade så gick det att ha den på utan choken i. provade ett flertal gånger sen så till slut orkade inte mitt batteri med.

kan det vara för lite soppa i men då borde den inte gå när man gasar heller tycker man. ska prova att tanka den lite..

kan det vara något annat ??någon felmontering av något när jag fixade startmotorn...

vart sitter tomgångskruven på hojjen??

tack på förhand!

Har du haft igång hojen något mer i vinter? Kan ju vara att den får för mycket syre. Kall luft är = mer syre.

Jag har ett annat problem: hojen startar bara med startgas (5-56) vid elstart, annars går det inte om man inte kickar dvs. Detta gäller helt utan choke med svinkall motor, med choken på orkar inte startmotorn. I övrigt går den helt ok, kanske lite snålt då jag kör org.bestyckning fast med lite trim. Ska jag byta huvudmunstycke eller nåt? :tomten

Alla storstånkor jag haft har haft samma fenomen.
Starta med choke så har du tomgång sen får du hålla liv
i motorn med gasen tills den är genomvarm dvs köra
ett par kilometer innan man får en stabil tomgång.

Vad det beror på vete fan,simpla förgasare kanske.
Alternativet är väl att ställa upp tomgången när hojen
är kall och ställa ner den när den blivit varm men det
blir ju rätt bökigt :näsblod

Nexor skrev:
Jag har ett annat problem: hojen startar bara med startgas (5-56) vid elstart, annars går det inte om man inte kickar dvs. Detta gäller helt utan choke med svinkall motor, med choken på orkar inte startmotorn. I övrigt går den helt ok, kanske lite snålt då jag kör org.bestyckning fast med lite trim. Ska jag byta huvudmunstycke eller nåt? :tomten

Kanske läge att kolla över batteri/startmotor.
Iskall motor utan choke kan ju bli rätt svårstartat :gnissla

Eller så är det bara att kicka vidare o köra elstart när den är varm.

xrperra skrev:
Alla storstånkor jag haft har haft samma fenomen.
Starta med choke så har du tomgång sen får du hålla liv
i motorn med gasen tills den är genomvarm dvs köra
ett par kilometer innan man får en stabil tomgång.

Vad det beror på vete fan,simpla förgasare kanske.
Alternativet är väl att ställa upp tomgången när hojen
är kall och ställa ner den när den blivit varm men det
blir ju rätt bökigt :näsblod

Kanske läge att kolla över batteri/startmotor.
Iskall motor utan choke kan ju bli rätt svårstartat :gnissla

Eller så är det bara att kicka vidare o köra elstart när den är varm.

Batteriet är överkollat, dvs nytt kostar 1000kr... Startmotorn får jag inte loss för då måste man ta av generatorn... och slutligen har jag fått demontera kicken för att jag inte vill köpa en ny kopplingskorg då den gamla är söndersliten. Fler tips snälla! Funderar på att koppla in en stoooor burk med 5-56 med slangar in i unsuget o avtryckare på styret. Är det en bra lösning tro? Annars ska jag sätta en liten bäver i bakhjulet som kan springa igång skiten åt mig. Funderar även på att skrota skiten då jag knappt kan skriva för all tejp jag har på fingrarna...

philsson skrev:
Har du haft igång hojen något mer i vinter? Kan ju vara att den får för mycket syre. Kall luft är = mer syre.

Mer syre ger hogre tomgang o da kan tomgangen vilja rusa (sa lange det inte ar for mycket syre genom att den far tjuvluft eller natt), sa det ar det inte.

Har du provkort hojjen natt, gar den daligt. Kan vara vart att kolla sa att luftfiltret inte ar helt igensatt, da far hojjen inte nog med luft o da blir tomgangen dalig.

Har nästan samma motor som din i min hoj. Pröva att höja nålarna ett snäpp, det kan hjälpa. Annars kan ju tomgångsskruven ha ändrat läge litegrann (vibrationer etc) så pröva att höja den. Vet inte exakt hur det ser ut på din hoj (jag har dubbla fuggar på min) men det borde sitta en skruv (eller ett litet vred) på sidan av förgasaren, du ska inte behöva ta i för att ändra dess läge.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph