Hojjar gått längre än vad som står på mätaren? = "skruvade" mätare

Har du fifflat med milantalet på någon av dina hojar?

• Antal röstningar
    0
Tycker också det är imponerande med gamla hojar som precis gått 3000mil..
Hell, jag har haft min nye i 3 månader och har redan passerat 500mil, då har jag kört lite och sällan med tanke på sommarn...

300 mil på en säsong är väl inte så 'lite' egentligen för en cykel som mest står i folks garage. 10 säsonger är 3000 mil.

Ingen omöjlighet, folk kör ni betydligt mindre än man tror. Vet flera hojar som stått i minst 5 år.

Min hoj har en mekanisk mätare, den visar nu 6000 mil men den har slagit runt en gång så det ska igentligen vara 16000 mil, fast det kvittar nog på en -90:a

300 mil på en säsong är väl inte så 'lite' egentligen för en cykel som mest står i folks garage. 10 säsonger är 3000 mil.

Ingen omöjlighet, folk kör ni betydligt mindre än man tror. Vet flera hojar som stått i minst 5 år.

jep, jag har endast kört 300mil iår. en resa på 100mil, resten har varit kruising i stad och omnejd.

Miltalet är väl ganska ointressant tycker jag. Ser hellre till skicket och att man har en vettig servicedokumentation. Besiktningspapper är också ett stort plus, det eliminerar ju också för övrigt möjligheten att fippla med mätarställningen alltför mycket.
Många gånger kan man avslöja "stått avställd länge" genom däckens datumstämpel också.

Sedan finns många "egenproffs" som ska ge sig in och bryta sönder saker med sin verktygssats från Rusta på varenda jäkla del i motorn. Gäller ju långt ifrån alla givetvis men jag tycker man möter lite för många "själv-är-bäste-dräng" folk bara för dom äger MC. Så självmekande är jag försiktig för om man inte känner personen i fråga. Hur ska man annars veta vad personen kan eller inte kunnat klara av med servicen?

Miltalet är väl ganska ointressant tycker jag. Ser hellre till skicket och att man har en vettig servicedokumentation. Besiktningspapper är också ett stort plus, det eliminerar ju också för övrigt möjligheten att fippla med mätarställningen alltför mycket.
Många gånger kan man avslöja "stått avställd länge" genom däckens datumstämpel också.

Det synsättet funkar prima om man tänkt behålla tills järnet ska skrotas,
men vill man få någonting själv för det i begagnatpris den dagen man vill sälja så tänker iaf jag miltalet +ca 2000mil.

Har den gått 3000mil så har den gått 5000mil när jag vill sälja, kan jag få den såld och för vad?

Har den redan gått 6-7000mil och jag sedan vill sälja den efter ytterligare 2000mil så är jag torsk?

men vill man få någonting själv för det i begagnatpris den dagen man vill sälja så tänker iaf jag miltalet +ca 2000mil.

Har den gått 3000mil så har den gått 5000mil när jag vill sälja, kan jag få den såld och för vad?

Har den redan gått 6-7000mil och jag sedan vill sälja den efter ytterligare 2000mil så är jag torsk?
Lösningen på problemet= köp en hoj med skruvad mätare, eller skruva mätaren själv?:)

Last edited:
Lösningen på problemet= köp en hoj med skruvad mätare, eller skruva mätaren själv?:)

Jag ska kanske prova att köpa en NY mätare? :va

11 år gammal gixxer som ser ut som en påse hunddoodoo med 0mil :D

rolig grej, jag satt o pilla på mätarn till dr,800an (urtagen och används ej mer)
satt o tänkte att om man skulle trycka till där skulle den säkert hoppa tillbaka, innan jag visste ordet av så 1000mil back :D de gick fortare än jag hann tänka typ.

Missförstå mig rätt. Likadan hoj, en på 1000 mil och den andra på 4000 mil ska givetvis kosta därefter. Ett fordon är ju alltid att köpa en kostnad och en värdeminskning. Klart du kan köpa en hoj med 3000 mil på mätaren och sälja den med 5000, man får ju dock räkna med att man för mindre för den än man gav för den 2000 mil tidigare. Värdeminskningen är troligen lägre än mellan 500 och 2000 mil.

Det jag anser är att miltalet inte spelar så stor roll för brukandet av MC:n. Då anser jag att skicket och skötseln är bra mycket viktigare. Tycker vi är livrädda för mil i sverige. Även hojar går ju MÅNGA mil.

Tycker också det är imponerande med gamla hojar som precis gått 3000mil..
Hell, jag har haft min nye i 3 månader och har redan passerat 500mil, då har jag kört lite och sällan med tanke på sommarn...

Är väl inte så konstigt, man kansken inte har tid att använda mc lika mycket som tidigare pga familj, barn,andra intressen , mm då blir det inte så många mil varje år

För några år sedan tyckte jag det var ganska vanligt med cykeldatorer på hojar man såg, oftast = urkopplade huvudmätare.

Har dock inte sett det på ett tag, vet inte om det är en slump eller om folk blivit mindre benägna att göra det efter Motorrads tester. Eller om dom är bättre på att dölja mätarna..

Cykeldator kan vara = exakt mätare också. Har du drevad hoj så är det inte så lätt att veta vilken exakt hastighet man har.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti