Hojjar gått längre än vad som står på mätaren? = "skruvade" mätare

Har du fifflat med milantalet på någon av dina hojar?


  • Antal röstningar
    0

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har undrat en del över detta, ha förstått att det är relativt lätt att koppla ur mätaren, så att inte tripmätaren rullar då man kör.
Tog en snabb titt på hojen, och till min förvåning så var det verkligen bara att skruva ur en liten tapp vid framdrevet, så visade hastighetsmätaren 0km/h om tripmätaren rullade inte. Operationen räckte kanske 3minuter.
Ifall man byter olja regelbundet finns det ju inte någon större risk med att fuska med detta.

Nu blev ja väldigt skeptisk mot beggade hojjar. Hur många har gått längre egentligen än vad som står på mätaren?
Är det vanligt att det fuskas med detta?
Kan det granskas på nåt vis?
 
Förmodligen inte så många!!
Vad är det för årsmodell på din hoj??
 
Lite OT, men när vi ändå är inne på ämnet. Hur långt kan man räkna med att en sporthoj egentligen går innan motorn rasar ihop, för jag antar att det är vad som rasar först.
 
Lite OT, men när vi ändå är inne på ämnet. Hur långt kan man räkna med att en sporthoj egentligen går innan motorn rasar ihop, för jag antar att det är vad som rasar först.

allt mellan 500mil och 50000mil skulle jag gissa.
 
Lite OT, men när vi ändå är inne på ämnet. Hur långt kan man räkna med att en sporthoj egentligen går innan motorn rasar ihop, för jag antar att det är vad som rasar först.

5-10 000mil cirkus.

Och ja innan nån påpekar det, Motorad hade ett långkörartest och blev nästan inget slitage på 5 000mil, men känns som det är vad som gäller normalt sett.

Om inte jag äger hojjen för då räcker 3000mil :D
 
Kan du inte slänga ihop en anonym poll? Så får folk rösta ifall dem någon gång har fifflat med mätaren.
 
Tror förekomsten är låg. Att någon kört utan tripmätare i flera tusen mil låter för mig helt osannolikt.
 
Tror inte heller det är så många som cba att fiffla med det. Men det händer säkert, har dock aldrig tänkt på det så mycket. Är ju fortfarande viktigast att kolla skicket före milantalet så..
 
För några år sedan tyckte jag det var ganska vanligt med cykeldatorer på hojar man såg, oftast = urkopplade huvudmätare.

Har dock inte sett det på ett tag, vet inte om det är en slump eller om folk blivit mindre benägna att göra det efter Motorrads tester. Eller om dom är bättre på att dölja mätarna..
 
Självklart kan man kolla upp det! Titta på skicket på hojen! :fakta Det finns hojar som har gått 500 mil och är kronslut, och hojar som har gått 10 000 mil och är i nyskick. Allt beror på hur ägarna har skött dom! I princip.
Eller också beror det på att den som visar 500 egentligen gått 15000. :rolleyes:

Nä men jag håller med, titta på skicket och hör gärna om det finns någon dokumentation. Jag spar kvitton på allt jag köper till hojen, även småsaker som oljefilter och bromsbelägg som större saker. Mest för att jag själv vill kunna kolla upp hur mycket jag köpt genom åren men det är även bra att kunna visa en köpare.

Kvitton går naturligtvis också att fuskas med, men det ger en nivå till.
 
Jag brukade koppla ur varenda mätare jag hamnade bakom. Hyrbilar, hyrhojar osv. Mina egna hojar är skitgamla så det spelar ingen roll där vad miltalet är.

Klart det är lätt, men försöker man får tag i gamla besiktningspapper ( man måste veta vilken station som använts ) så går det kanske att hitta bluffen.

Men jag tror faktiskt det är ganska ovanligt. De flesta människor är hederliga av ngn outgrundlig anledning. ( Eller bara lata ).
 
För några år sedan tyckte jag det var ganska vanligt med cykeldatorer på hojar man såg, oftast = urkopplade huvudmätare.

Har dock inte sett det på ett tag, vet inte om det är en slump eller om folk blivit mindre benägna att göra det efter Motorrads tester. Eller om dom är bättre på att dölja mätarna..

Jag har faktiskt satt på det på min gamla kawasaki. Men det är inte för att koppla bort huvudmätaren utan som hjälpmedel vid lågfarts träning inför uppkörning. Man skall ju då helst ligga under 4 km/h.
 
Jag har faktiskt satt på det på min gamla kawasaki. Men det är inte för att koppla bort huvudmätaren utan som hjälpmedel vid lågfarts träning inför uppkörning. Man skall ju då helst ligga under 4 km/h.

har fått lära mig att jag ska ha mellan 0-1km/h på mätaren i krypkörningen...kommer man upp i 2-3km/så är det ju inget svårt...kanske är olika?:va
 
Min hoj har gått 6000 mil och motorn går lika bra som ny (ganska exakt samma effekt som specifikationen när jag senast kollade)

Dock har jag på senare tid hört att ventilerna börjat ticka lite när motorn är kall, men det är ju bara en service som krävs. :tummenupp
 
har fått lära mig att jag ska ha mellan 0-1km/h på mätaren i krypkörningen...kommer man upp i 2-3km/så är det ju inget svårt...kanske är olika?:va

Max 4km/h var det som gällde där jag gick.
 
har fått lära mig att jag ska ha mellan 0-1km/h på mätaren i krypkörningen...kommer man upp i 2-3km/så är det ju inget svårt...kanske är olika?:va

Kan inte hålla med.4,5 km/h går hyffsat lätt. 3-4 km kräver balans. Krypkörning på uppkörning krävs nog runt 4 km/h som max.

edit: Sent svar
 
Last edited:
För några år sedan tyckte jag det var ganska vanligt med cykeldatorer på hojar man såg, oftast = urkopplade huvudmätare.

Har dock inte sett det på ett tag, vet inte om det är en slump eller om folk blivit mindre benägna att göra det efter Motorrads tester. Eller om dom är bättre på att dölja mätarna..

Alla kör med GPS istället? :va *fiffla* :D
 
Poll tillagd.

Självklart kan man kolla upp det! Titta på skicket på hojen! :fakta Det finns hojar som har gått 500 mil och är kronslut, och hojar som har gått 10 000 mil och är i nyskick. Allt beror på hur ägarna har skött dom! I princip.

Jo klart vi erfarna hojåkare granskar skicket osv.
Men oberoende så är en t.ex. R6 (Yamaha för de har 1000 mila serviceintervall) mera värd och lättare såld om den gått 2100mil istället för 2900mil. Om servicen är gjord flera månader bakåt skyller man på tidsbrist. Skicket kan man knappast se någon skillnad på.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top