hojj o regn

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
hum vet att alla sitter o väntar på sol o värme för kuna glida hojj... men en annan måste tuvärr använda sin kärlek som bruksfordon(bilfan e pajj)
så händer ju att man åker i regn då kommer frågan tar hojjen stryk av regn o skitet menar ja spolar ju av den snabbt iaf när ja väl kommer hem, men ändå ? :va

Om du spolar av den med vatten varje gång den blir blöt, och den fortfarande funkar så tror jag nog att den klarar lite regn! :rolleyes:
Kul med nån som verkligen använder sin hoj, å inte bara finåker :Bugar :hihi

Karhu skrev:
2190312 hum vet att alla sitter o väntar på sol o värme för kuna glida hojj... men en annan måste tuvärr använda sin kärlek som bruksfordon(bilfan e pajj)
så händer ju att man åker i regn då kommer frågan tar hojjen stryk av regn o skitet menar ja spolar ju av den snabbt iaf när ja väl kommer hem, men ändå ? :va

skall inte vara några problem, ta det bara extra lugnt när du gazzar på blöt asfalt. Har märkt att det blir rätt mycket småstenar runt drev/kedja men det är bara att spola av.

Karhu skrev:
2190312 hum vet att alla sitter o väntar på sol o värme för kuna glida hojj... men en annan måste tuvärr använda sin kärlek som bruksfordon(bilfan e pajj)

Japp! Kör man mer än 20 mil i regn, ökar risken för att hojen ska skära med ca. 35% :rolleyes:

Se till att hålla kedjan smörjd och hojen vaxad. Då behöver du inte oroa dig... :pannkyss

Som andra saker som anvands i regn och skit slits det nog mera an fin åka i solen, men jag iaf har hojen for at KJØRA hoj...(sen kan nog det mesta putsas blankt igjen nar solen skiner)

Jag skulle aldrig ens fundera att ta ut min motorcykel när det regnar. Tar helre taxi. Vill #1, inte skita ner den, #2 inte behöva tvätta om den (brukar ta 4 timmar). #3 ingen körglädje alls, bara halt och jävligt. längre bromssträckor och mycket mycket större risker.

Ur putssynpunkt är det ju mindre bra.. annars är det inga problem som sagt. Min vill iaf inte veta av något vatten : )

mjo men va fan vem har lust o åka taxi varje morron...o tvätta hojjen i 4 timmar behöver man väl inte göra varje gång, kan man gö sen när solen e framme ett bra tag framöver lr?

Det är inga som helst problem att använda hojen i regnet. Det man får stå ut med är väl helt enkelt att hojen inte förblir ren speciellt länge, men några andra problem lär inte dyka upp, om man inte har direkta fel på hojen som t.ex. en kass packbox till ett hjullager.

Annars är det bara att ta det lite lugnare än vanligt och hålla lite extra avstånd till bilarna.

Karhu skrev:
2190389 mjo men va fan vem har lust o åka taxi varje morron...o tvätta hojjen i 4 timmar behöver man väl inte göra varje gång, kan man gö sen när solen e framme ett bra tag framöver lr?

Nej det går ju inte... du har väl inget val som du sa. Bara o tvätta den nogrant sen när du fått igång bilen : )
Själv vill jag inte blöta ner den heller : D så för mig blir det cykel i dåligt väder

Tvättar hojjen i 4 timmar?
Vaxas den varje gång eller vad är hemligheten, tandborste?

Jag tillhör de som även kör hoj i regn,åker inte för att det är kul när det regnar, snarare för att jag sålt min bil. visst den blir skitig men den är ju tvättbar.

Det värsta som kan hända är ju att jag smälter....

Kör varje dag oavsett väder, senast i morse i hällregn. Lackbehandling och övrigt god vård gör att det inte gör det minsta för hojen.

Dessutom antar jag att man blir en bättre förare om man kör i båda delar ist för att bara solskensköra och sedan åka in i en åskskur helt plötsligt!

Kör på du annars lär den inte rulla många mil i sommar :tummenupp

Henken skrev:
2190406 Tvättar hojjen i 4 timmar?
Vaxas den varje gång eller vad är hemligheten, tandborste?

tandborste är faktiskt en av hemligheterna, speciellt när man har vita fälgar. Jag spolar väl inte direkt av den, vill inte ha massa skit på den så äre bara. Att köra i regn kan förvisso vara kul, (körde ungefär 30 mil). Men det är inget jag njuter av.

Körde i regnet igår...

Jag använder hojen som bruksfordon sommartid men regnar det för mycket tar jag bilen istället.

Men...jag skulle aldrig ta ut hojen och nöjesköra i regn (förutom crossen).

jag säger som Roine... är ni gjorda av socker!!! ? :)

Anderzzon skrev:
2190999 Kör varje dag oavsett väder, senast i morse i hällregn. Lackbehandling och övrigt god vård gör att det inte gör det minsta för hojen.

Dessutom antar jag att man blir en bättre förare om man kör i båda delar ist för att bara solskensköra och sedan åka in i en åskskur helt plötsligt!

Kör på du annars lär den inte rulla många mil i sommar :tummenupp
Exakt! Det kan ju vara en förklaring till att en massa sporthojar går 150 mil om året, dom körs bara när SMHI lovar finväder 1v framåt :hihi

Karhu skrev:

Vårdar man sin mc så behöver du inte vara rädd för lite regn, el mycket regn heller för den delen, blev en ordenligt blöt tur igår för mig, ställde bara in den blöt och skitig, men när man väl gör rent den så blir den som ny igen :)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back