Hojens inställningar, så som fjädring och stötdämpare med mera *Customized*

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej alla kära sporthojare. på sistone har jag kollat på jätte mycket hojar då jag faktiskt inte vet riktigt vad jag vill ha som nästa båge. det lutar åt. Honda vfr800 vtec. nyare FZ6(fast S) eller varför inte en gsxr K6 eller nyare.

Något jag märkte var att två hojar jag provsatt av samma modell kändes Olika o sitta på, det var FZ6S (2008or), men det slog mig när jag kollade på lite youtube videos hur en kille pratade om att han höll på att ställa in sina stötdämpare osv för att det skulle passa honom.

*Även skillnaden mellan en honda vfr 800 utan vtec samt med vtec var jätte stor. på den gamla 99an så låg man fram över tanken (typ) och på den nyare så satt jag ganska avslappnad utan känslan av att ramla mot styret (är det inställningar eller är det såpass olika mellan 99an och 03an) - är ca 175 lång.

Hur mycket (och vad kan man/ kan man inte) ställa in på en hoj för att den skall kännas annorlunda.
Har bland annat sett att min bakre dämpare är som en "coil-over" med bricka man kan snurra, ser på en del (många..) Supersport att det finns inställningar för främre dämpare (ovan ifrån).

Vad gör alla sakerna och hur ändrar det hojarnas karaktär?
Är lite sugen för att jag vill testa mig fram om man kan känna stor skillnad på de lilla jag troligen kan göra.

Har någon inblick i hur mycket man kan göra på en hoj, både inställningar utav de som redan finns på hojen samt köpe-saker?

Satan va mycket jag skriver, förlåt gubbar o gummor
Med vänliga hälsningar
Jesper

Stötdämpare påverkar inte körställningen iaf. Komfort och väghållning kan du experimentera med.

Har själv börjat undersöka hur jag kan ställa in stötdämparna så jag började med att läsa det här för bättre förståelse: http://www.sportrider.com/suspension-setup-guide

Precis detta jag var ute efter! jag vill lära mig hur man kan göra. det börjar bli intressant nu när man har några mil i kroppen, hojen kanske inte är "bra" inställd för mig? "vem vet"

Stötdämpare påverkar inte körställningen iaf. Komfort och väghållning kan du experimentera med.

Då kanske det var så att den ena hade något annat då, kanske andra dämpare fram eller något. det kändes annorlunda, eller så kanske den ena var sänkt o inte den andra. de kollade jag inte så mycket på. bara provsatt o klämde lite :)

Körställningen kan man påverka med att ändra styret (höja, sänka, vinkel), flytta fotpinnar och/eller sadel och sadelhöjd.
Fjädringen påverkar komforten med hur hårt den är ställd, men också väghållningen. Att höja/sänka hojen fram/bak påverkar inte körställningen (möjligtvis känslan när man står med ett eller båda benen i marken).
I övrigt påverkar alla förändringar man gör på geometrin i hojen samt styvheten i ramen väghållningen och hur den beter sig när man kör. Plus alla förändringar på fjädringen då. :hihi

Om du ska börja ändra på saker, gör EN sak i taget, känn efter på den enda saken och om den var en förbättring, behåll den och ändra ytterligare EN sak tills dess att alla förändringar ger försämringar i känslan. (och förändringar som ger försämringar backar man såklart) För dessutom loggbok över ändringarna så du vet exakt vad du skruvat på och hur mycket så du kan ändra tillbaka det om ett par veckor när du kommer fram till att det gav någon oönskad och oförutsedd nackdel. :)

Det finns hur mycket som helst att läsa om ämnet, och är ett väldans komplext problem som handlar om kompromisser, för hojen kan aldrig bli bäst på allt, är den helt fantastiskt bra på en sak är dem dålig på flera andra.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...