Hojen vägrar starta

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag äntligen fått ihop hojen (TL1000s), provstartade igår, gick igång direkt, men det sprutade olja vid drevet, så det blev att stänga av illa kvickt. Rev isär hela motorn igen då jag trodde det var packningen på lagret som get sig, men konstaterar att den var helt ok, men det skall sitta en packning till utanpå, som man sätter i utifrån, så jag rev motorn helt i onödan:huvet

I morse var den ihop igen iallafall, och provstartar, den puttrar igång fint och snällt, och inget oljeläckage. Stänger av för att fixa till resten på hojen, dvs koppling, hjul mm. När jag sen skall starta den igen så är det helt jävla omöjligt, ett par baktändningar är allt den orkar med.

Har kollat stift, soppan är ny, har kopplat den till bilen för att få ordentligt med kräm, men icke :confused:

Nu vet jag inte vad jag skall prova mer. Allt verkar vara ok, den startade som sagt vid första försöket, så allt bör ju vara rätt skruvat och kopplat.

Nån som har några bra idéer, hjälp som löser problemet kommer att belönas med :fyllisar

/Pajje

Har ni några bra svärord på lager tar jag tacksamt emot dem, mina är slut för tillfället...

Last edited:
Ropa:

Satans förbannade skit jävla hoj fan...nu är det nog.....ditt jävla bojsänke ...starta.

Samtidigt som du drar hammaren stenhårt i golvet(kolla så du inte slår på något)

Detta brukar släppa ut dom flesta aggretioner bra.

Annars vet jag tyvärr inte.sorry.

hmm... jag har ingen ordentlig koll på just detta, men det låter ju som ett el-fel. Och eftersom du varit på och pillat på den kan man förmoda att du kommit åt någon kontakt som nu inte sitter ihop ordentligt, eller råat slita av en sladd någonstans etc...?

Förresten, är det inte riktigt dåligt att koppla till ett bilbatteri till hojen (TLS)? Den har ju alldeles för mycket känslig elektronik...
Har för mig att den "kan gå ner i grundläge" då!?

Hoppas du får igång den, även om jag inte var till någon direkt hjälp!

RacerX skrev:
hmm... jag har ingen ordentlig koll på just detta, men det låter ju som ett el-fel. Och eftersom du varit på och pillat på den kan man förmoda att du kommit åt någon kontakt som nu inte sitter ihop ordentligt, eller råat slita av en sladd någonstans etc...?

Förresten, är det inte riktigt dåligt att koppla till ett bilbatteri till hojen (TLS)? Den har ju alldeles för mycket känslig elektronik...
Har för mig att den "kan gå ner i grundläge" då!?

Hoppas du får igång den, även om jag inte var till någon direkt hjälp!

Ja, elfel är väl troligast, får kolla alla kontakter ordentligt. Att hjälpstarta med bil känns som det borde kvitta, är ju samma spänning. I vilket fall tog jag inte bilen till hjälp förren efter ett antal startförsök, batteriet är inte det bästa tyvärr, ska köpa ett nytt, men så länge det är fulladdat borde det inte vara nått problem att det tar slut rätt fort.
Tack iallafall

/Pajje

Suzuki + små garagestarter = stiften ger upp, vi e inne på 5:e omgången stift

i vårat garage bara denna våren...

Nån sa att man KANSKE kan bränna dom rena med gasol..

Psychobiker skrev:
Ja, elfel är väl troligast, får kolla alla kontakter ordentligt. Att hjälpstarta med bil känns som det borde kvitta, är ju samma spänning. I vilket fall tog jag inte bilen till hjälp förren efter ett antal startförsök, batteriet är inte det bästa tyvärr, ska köpa ett nytt, men så länge det är fulladdat borde det inte vara nått problem att det tar slut rätt fort.
Tack iallafall

/Pajje

Tror du sa det själv. "batteriet är inte det bästa tyvärr". Om det inte är ordentligt laddat så fungerar den som motstånd mellan din bil och din hoj. Visst den borde startat med hjälp men jag skulle nog inhandla ett nytt batteri och prova på nytt för det kan ju faktist va det som är problemet.

Paroxyst skrev:
Tror du sa det själv. "batteriet är inte det bästa tyvärr". Om det inte är ordentligt laddat så fungerar den som motstånd mellan din bil och din hoj. Visst den borde startat med hjälp men jag skulle nog inhandla ett nytt batteri och prova på nytt för det kan ju faktist va det som är problemet.

Får väl göra det, men fan startade den de första gångerna för? Och jag har hjälpstartat när batteriet var helt dött förut, och det har aldrig varit några problem.
Upptäckte nu att gnistan på det ena tändstiftet är lite skum. Det kommer en gnista, men inte mellan elektroden och "kroken", eller vad man skall kalla det, så det skall bytas. Skumt på ett sprillans nytt tändstift... Tyvärr gick en o-ring till insprutet sönder när jag kollade att dom pytsade bensin som dom ska, så det blir inget meckat förren på måndag tyvärr :(

12.5V ger batteriet som mest, hur mycket man än laddar det, och det är väl lite snålt, skall väl upp på 13.2V.

/Pajje

<edit>Såg Sannturs inlägg nu, och det verkar ju stämma, nya tändstift på måndag alltså, sen skall jag skruva ihop hela hojen och ut och köra direkt.
Tips på bra tändstift kanske...har EGK nu.

Last edited:
Psychobiker skrev:
... Upptäckte nu att gnistan på det ena tändstiftet är lite skum. Det kommer en gnista, men inte mellan elektroden och "kroken", eller vad man skall kalla det, så det skall bytas. ...
Bingo. Garagestartande ger igenslaggade stift med tiden. Och ja, man kan bränna rent dom med gasolen eller gassvetsen. Ur med stiften och sen tokelda.

Och ja, man kan mycket väl kabla från ett bilbatteri. 12v är 12v. Nån enstaka har rapporterat om trassel efter att ha kablat från bil där bilen haft motorn igång (dvs med laddande generator) så det kan du ju undvika. Det ska dock gå att göra så också, generatorn i bilen ger ju samma spänning (14v) som generatorn i knarren gör. Och jag har gjort så med framgång men eftersom minst en SH-member har misslyckats på det sättet och eftersom batteriets kapacitet utan vidare räcker i alla fall så....

Och nej, hojbatteriet fungerar inte alls som "motstånd" mellan bilens batteri och startmotorn.
Om nån tvivlar på detta:
Jag glömde generatorn inkopplad på traktorfan (delvis ombyggd från lik- till vxström av tidgare ägare) häromveckan. Förmagnetiseringen räcker för att tömma även ett stort traktorbatteri på några dygn. Den stod över en vecka. Och batteriet var verkligen HELT tomt. Jag kablade igång skrället från lillalilla batteriet i min Renault. Brydde mig inte ens om att starta Renaulten. Inget motstånd mellan batteriet och startern där inte. Den startade som fan i alla fall. :tummenupp

Seså, ta nu fram gasolen och visa stiften vem som är herre på täppan! :tummenupp
Och ge fan i att starta utan att varmköra ordentligt i fortsättningen. :7peta

Psychobiker skrev:
Nu har jag äntligen fått ihop hojen (TL1000s), provstartade igår, gick igång direkt, men det sprutade olja vid drevet, så det blev att stänga av illa kvickt. Rev isär hela motorn igen då jag trodde det var packningen på lagret som get sig, men konstaterar att den var helt ok, men det skall sitta en packning till utanpå, som man sätter i utifrån, så jag rev motorn helt i onödan:huvet

I morse var den ihop igen iallafall, och provstartar, den puttrar igång fint och snällt, och inget oljeläckage. Stänger av för att fixa till resten på hojen, dvs koppling, hjul mm. När jag sen skall starta den igen så är det helt jävla omöjligt, ett par baktändningar är allt den orkar med.

Har kollat stift, soppan är ny, har kopplat den till bilen för att få ordentligt med kräm, men icke :confused:

Nu vet jag inte vad jag skall prova mer. Allt verkar vara ok, den startade som sagt vid första försöket, så allt bör ju vara rätt skruvat och kopplat.

Nån som har några bra idéer, hjälp som löser problemet kommer att belönas med :fyllisar

/Pajje

Har ni några bra svärord på lager tar jag tacksamt emot dem, mina är slut för tillfället...
Startgas 25:- på biltema :tummenupp

Startgas kan möjligen hjälpa om det finns en klen gnista men det hjälper definitivt inte om gnistan uteblir helt. Och så är det ofta om man har igenslaggade stift.
Dessutom kan det kanske vara bra att veta att startgas sköljer bort oljefilmen från cylinderväggar och ventilspindlar. Det vill man helst undvika.

Robban_C skrev:
Seså, ta nu fram gasolen och visa stiften vem som är herre på täppan! :tummenupp
Och ge fan i att starta utan att varmköra ordentligt i fortsättningen. :7peta

Tyvärr så har jag ingen gasol hemma, och en tändsticka gör nog inte saken bättre :hihi Köper nya stift imorron, sen kan man alltid bränna till dom sen och till en annan gång

Och imorron ska den få gå varm :banana, Ska sätta dit alla kåpor och annat löst skit nu ikväll, så det kan köras imorron, nästan 2 år sen jag körde min kära TL, har varit nere i radfyraträsket för länge nu...

/Pajje

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...