Hojen underkänd på bes idag :(

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Jahapp. Hojen gick inte igenom idag tyvärr.

Fick anmärkning på färdbromsfram, belägg oljebelagda samt gasfunktion osäker.

Gasen vet jag har en förmåga att strula vid choke. Den vill inte "landa" riktigt igen utan stannar lite på 5000 varv för att sedan gå tillbaka. Men drar man in choken igen och den är varm så funkar allt. Ska fan köra den varm nästa gång..:mad:

Men...bromsarna..vad tror ni? Att dom är belagda med olja lär ju ha med kassa packningar vid framgaffeln och det har säkert läckt ner på bromsarna. Märkligt nog inga anmärkningar på detta... ?

Är det lönt att byta belägg och ombesiktiga eller ska jag satsa på att byta packningar på gaffeln också? Vad kan det kosta? Grejen är att när jag väl har tagit kortet så lär hojen säljas och jag vete fan om jag då vill lägga en massa cash på den i onödan. Vill bara att den ska gå igenom nu och vara trafiksäker.

Slutligen, finns belägg på Biltema eller var tycker ni jag ska köpa?
 
menar du att du åker omkring på en hoj där packboxarna läcker och skvätter olja på bromsarna?

Klart som fan du ska byta packboxar, något annat vore galenskap om du vill ha en trafiksäker hoj.
 
menar du att du åker omkring på en hoj där packboxarna läcker och skvätter olja på bromsarna?

Klart som fan du ska byta packboxar, något annat vore galenskap om du vill ha en trafiksäker hoj.

Håller med här! Man kan vara ekonomisk men när det går ut över något sånt här så får man inte va så snål med kulorna.

/R
 
Håller med här! Man kan vara ekonomisk men när det går ut över något sånt här så får man inte va så snål med kulorna.

/R

Ni har nog rätt. =)
Har inte åkt en meter med den ännu men jag ser ju att gafflarna blir en aning smetiga med olja när man pumpar dom. Så ganska solklart att dom läcker. Sen om dom "skvätter" olja vill jag inte påstå direkt. Detta är nog snarare ett resultat av några år av kass service av den förra ägaren.

Men fuck ja..det blir väl byta av packningar i gaffeln också då. :banana
 
Ni har nog rätt. =)
Har inte åkt en meter med den ännu men jag ser ju att gafflarna blir en aning smetiga med olja när man pumpar dom. Så ganska solklart att dom läcker. Sen om dom "skvätter" olja vill jag inte påstå direkt. Detta är nog snarare ett resultat av några år av kass service av den förra ägaren.

Men fuck ja..det blir väl byta av packningar i gaffeln också då. :banana

Kollat tätningarna till bromskolvarna i oket?
 
Kollat tätningarna till bromskolvarna i oket?



Nej, tack för tipset!
Ska kolla det också. Men jag tror att läckaget kommer uppifrån gafflarna, när man kör ner dom i botten så är det nämligen olja på gaffeln och man ser även lite spår där det kan ha runnit ner längst med gaffeln tidigare, kanske när dom fyllt på olja och det har runnit mycket. Men nåt är fel iallafall. Borde ha sett det när jag köpte den, men är man nybörjare så är man...:rolleyes:

Men är det inte lite märkligt att man inte ger nerslag på läckande framgafflar istället för att beläggen är oljiga? För om jag hade putsat skivorna med bräcklen och sen kört ner så hade dom ju inte anmärkt på något trots att själva källan till problemen är gaffeln? Känns lite märkligt?
 
Fan min vart också underkänd idag:mad:

- otydliga framblinkers (miniblinkers)
- regskyllts reflex därbak saknades
- en gummilist på vindskyddskåpan högst upp va tydligen livsfarlit att åka utan sådan (miffon, ja visst man kan typ 1 på 289374928 om mankrockar skära halsen av sig där, men om man krockar så det blir så pass stora krafter så krossar man adamsäpplet o halsen ändå minst, o dör, så skitsamma lika bra o få det gjort snabbt då. )
- Sen det sista...... för högt ljud med mitt acra helsystem, 105 db på 5000 varv o 115 på gaspådrag.. :yoparty fan jävla gringubbe 20 db hit eller dit skitsamma :banana
 
Du undrar över biltemas belägg, men åkte tidigare runt med oljiga belägg:va

Undrar och undrar...undrade bara var man kunde tänkas köpa nya billigt och smidigt. Inte huruvida dom var bra eller inte. Allt är nog bättre än mina nuvarande oljiga belägg. =)

Sen undrade jag även varför dom inte anmärkte på framgaffeln också eftersom det ganska uppenbart är läckage därifrån. Men men...det var ju iofs beläggen som var det direkta problemet, gaffeln var det indirekta problemet som oljar ner beläggen.
 
Undrar och undrar...undrade bara var man kunde tänkas köpa nya billigt och smidigt. Inte huruvida dom var bra eller inte. Allt är nog bättre än mina nuvarande oljiga belägg. =)

Sen undrade jag även varför dom inte anmärkte på framgaffeln också eftersom det ganska uppenbart är läckage därifrån. Men men...det var ju iofs beläggen som var det direkta problemet, gaffeln var det indirekta problemet som oljar ner beläggen.
Du vet, en GSX400 har från början rätt kassa bromsar, så Biltema-belägg är nog fortfarande bättre än resten av bromssystemet.
 
Japp, det missade han nog fan. =)
Köper nya belägg imorgon.

Nopp det gjorde han inte men texten är lite missvisande. Framgaffelns funktion innebär inte bara att den är följsam mm utan även täthet även om det borde stå då det står det ang bak. Nja det skall väl läcka påtagligt kanske om de ska underkänna. Visst du kan klanka ner på dessa besiktningsgubbar hur mkt som helst men det skrämmande är att man behöver bara besikta vartannat år & du har inte ens märkt att du har läckande packbox & oljebemängda belägg!

En del får för sig att lägga in beläggen i ugnen ett tag på hög värme för att få bort oljan om det nu går.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top