Hojen stulen trots larm?

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
De senaste två månaderna har någon brutit sig in i mc-garaget där jag och fem andra studenter förvarar sina mc (bor i studentboende med garage i källaren) och snott hojar. Garaget är vällåst (flera lås har brutits upp på vägen in), och hojen är låst med styrlås och skivbromslås. Nu börjar jag bli nervös och funderar på larm...

Har sökt på larm men inte hittat någon info om huruvida hojar blir stulna trots larm.

Nu undrar jag:
har det hänt er eller känner ni till fall där det hänt?
Var stod hojen i så fall?
kunde man höra larmet?
Var den låst på andra sätt?

Skall man satsa på ett larm för 1000 - 1500:- (fungerar de?)eller något av de dyrare för kring 3000:-?

Det finns skivbromslås som har integrerat larm i sig. Jag kollade på ett i veckan det kostade runt 600-700 Kr har en hög (120 decibel) signal den tjuven som stannar kvar efter ha löst ut det larmet är förmodligen döv. Mycket prisvärt och väldigt känsligt så fort någon rör hojen så drar det i gång 20 sek.

Nicke_K skrev:
Det finns skivbromslås som har integrerat larm i sig. Jag kollade på ett i veckan det kostade runt 600-700 Kr har en hög (120 decibel) signal den tjuven som stannar kvar efter ha löst ut det larmet är förmodligen döv. Mycket prisvärt och väldigt känsligt så fort någon rör hojen så drar det i gång 20 sek.

Länk? Mer info?

Jag håller med cRoC att det vore de bäst, att ha något utryckningslarm också. Men eftersom du bor i ett studentboende så blir de väll problem eller?

Gemensamt larm är en bra ide, men jag misstänker att bostadsbolaget sätter sig på tvären som vanligt!

Nicke_K skrev:

Lessen att jag lånar din tråd men vet du vad det är för skillnad mellan de tre olika ?

Last edited:
Iofs inte svårt att bygga ett eget larm. Det enda man behöver är en brytare i dörren en siren och ett batteri eventuellt ett tidrelä och en gömd av och på knapp. Inhandlas på Claes Ohlsson för en billig penning. Sådana där ljusskygga personer följer ofta minsta motståndets lag och väljer förmodligen något annat objekt att sno istället.

Det sura var ju att dom i "rätt" prisklass inte kommer bli godkända.. endast det för, vad vad det, 1200- 1300:- skulle kollas för godkännande..

Aha!

Men någon som vet; stjäls hojarna trots larm?

En förutsättning är väl kanske att de står så att larmet hörs för förbipasserande?

Nicke_K skrev:

Citat 1: "With a 180 decibel alarm built right into the lock, the bad guys don't stand a chance." :skrämd

Citat 2: "Kjøpte meg en Xena lås jeg! Fungerte faktiskt IKKE som den skulle! Den hadde en tendens til og slå seg på midt på natta, sånn at jeg måtte opp og løpe! Teknologien er rett og slett for dårlig..." :4skrika

chrilla skrev:
De senaste två månaderna har någon brutit sig in i mc-garaget där jag och fem andra studenter förvarar sina mc (bor i studentboende med garage i källaren) och snott hojar. Garaget är vällåst (flera lås har brutits upp på vägen in), och hojen är låst med styrlås och skivbromslås. Nu börjar jag bli nervös och funderar på larm...

Har sökt på larm men inte hittat någon info om huruvida hojar blir stulna trots larm.

Nu undrar jag:
har det hänt er eller känner ni till fall där det hänt?
Var stod hojen i så fall?
kunde man höra larmet?
Var den låst på andra sätt?

Skall man satsa på ett larm för 1000 - 1500:- (fungerar de?)eller något av de dyrare för kring 3000:-?

Kolla med falk och securitas. man kan hyra larm och tjänst för tror det är 200:- månaden. (och dom instalerar) :tummenupp

Flagga skrev:
Citat 1: "With a 180 decibel alarm built right into the lock, the bad guys don't stand a chance." :skrämd

Citat 2: "Kjøpte meg en Xena lås jeg! Fungerte faktiskt IKKE som den skulle! Den hadde en tendens til og slå seg på midt på natta, sånn at jeg måtte opp og løpe! Teknologien er rett og slett for dårlig..." :4skrika

På nyaste modellen ska man visst kunna ställa in känsligheten. Men det är säkert ändå svårt att stoppa in nyckeln utan att sätta igång larmet..

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025