Hojen stavas INTE hojjen

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Jag börjar bli frusterad på dig som envisas med att börja med stor bokstav efter situationstecken mitt i en mening. Sluta för helvete!

Jag antar att du syftar på just den här textbiten.
över en KAM"! Från början

Ska man vara korrekt så är det ju faktiskt ett utropstecken där och då ska man väl använda stor bokstav har jag fått lära mig.

Tattarna förstör språket.. tyvär? ochså? ALTID?

Det måste vara någon underliggande efterblivenhet som är orsaken..
Bombdags.
Jag har tidigare påtalat att jag har såväl neger- som judeblod i ådrorna.
Mitt system är dock inte fullt av denna blandning.
Övrigt blod är tattare från Blekinge.

Eller så var det Toms komentar och klipp på MITT inlägg jag avsåg, och inte vad han sa till DIG på ditt! :tungan

F.ö Är det olika saker ni talar om.

MR-kamera är själva HÅRDVARAN. (vilket inte är en kamera heller, utan snarare en radiosändare)
MR är METODEN, dvs felaktigt döpt på svenska till MagnetRöntgen (trots att det eg. inte är röntgen i klassisk mening med radioaktiva strålar).
MR betyder alltså INTE Magnetkamera, det betyder Magnetic Resonance, vilket mer beskriver vad som sker.

Men helt riktigt som du säger: Man kan inte säga MR-Röntgen, för det blir ju MagnetRöntgenRöntgen! :blir snurrigt ju!

På tal om medicinsk allmänbildning alltså... ;)

Sen gäller:

:backontop

Och om man ska vara riktigt petig så har inte röntgen något med radioaktiva strålar att göra.
Röntgenstrålning och radioaktiv strålning är olika våglängder av elektromagnetisk strålning och de har olika energiinnehåll och följdakligen olika genomträngningsförmåga och olika stor mutagen påverkan.

Att säga att röntgen är radioaktiva strålar är som att säga att synligt ljus består av radiovågor.

Borde inte "MR-röntgen" då bli "Magnetisk Resonans-Röntgen"?? :confused:

Nej. För magnetisk resonans har inget med röntgen att göra.
Den korrekta benämningen är i så fall magnetisk resonanstomografi (MRT) eller på engelska magnetic resonance imaging (MRI)

Röntgen baseras på röntgenstrålning som tränger igenom kroppen i varierande grad och därför gör att olika typer av vävnader framträder olika tydligt på bilden.

Magnetresonans består av en jättelik magnet som man ligger i och sedan sänder man radiovågor. Radiovågorna får väteatomerna att ändra läge och när man sedan stänger av radiovågorna så går atomerna tillbaka till ursprungsläget och avger då en svag radiovåg tillbaka som kan läsas av. Detta utförs ohyggligt många gånger och man får då en bild.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetisk_resonanstomografi

Magnetresonans är ett alternativ till vanlig röntgen men är inte besläktad med denna.

Last edited:
Jag antar att du syftar på just den här textbiten.
över en KAM"! Från början

Ska man vara korrekt så är det ju faktiskt ett utropstecken där och då ska man väl använda stor bokstav har jag fått lära mig.

Bara efter kolon: "Dra alla över en kam."

Raden under i samma inlägg också...

Något som stör mig otroligt, näst efter framgafflarna på hojen, är att folk inte verkar fatta betydelsen av ordet måttligt. Man kan ju rimligtvis inte skriva att man är måttligt förbannad när ens hoj blivit stulen eller när man nästan blivit ihjälkörd av en bilistjävel. Det man då menar är att man inte är så farligt förbannad.

Måttligt har ungefär samma betydelse som lagom och vanlig.

Däremot, om man använder ordet omåttligt, i sambad med förbannad, ja då jävlar är man arg.

Något som stör mig otroligt, näst efter framgafflarna på hojen, är att folk inte verkar fatta betydelsen av ordet måttligt. Man kan ju rimligtvis inte skriva att man är måttligt förbannad när ens hoj blivit stulen eller när man nästan blivit ihjälkörd av en bilistjävel. Det man då menar är att man inte är så farligt förbannad.

Måttligt har ungefär samma betydelse som lagom och vanlig.

Däremot, om man använder ordet omåttligt, i sambad med förbannad, ja då jävlar är man arg.

Man kan ju använda ordet "måttligt" i sarkastiskt samband. Lite som en retorisk fråga: "Men tror du jag var förbannad?"

För att vara tydlig... *blandar en ny*

Man kan ju använda ordet "måttligt" i sarkastiskt samband. Lite som en retorisk fråga: "Men tror du jag var förbannad?"

För att vara tydlig... *blandar en ny*

Måttligt glad fungerar väl bättre som sarkasm? Iallafall där sambandet med förbannad avses, tycker jag.

Måttligt glad fungerar väl bättre som sarkasm? Iallafall där sambandet med förbannad avses, tycker jag.

Håller med dig. Kan vara så att folk inte förstår innebörden med "måttligt".
I så fall är jag oroad vart det svenska språket barkar hän.

Jiisus vad ni munhuggs!

Men ja! :) Jag håller med dig PW, om att det är irriterande när folk kallar framgaffELN för framgaffLARNA!
(Jag har aldrig sett en hoj med dubbla framgafflar...)
Gaffel är ju något som förgrenar sig, som en högaffel: från ett (1) skaft till två (eller tre) gaffelpinnar/ben, en matgaffel från ett (1) handtag till tre eller flera pinnar. O.s.v
En framgaffel på ett tvåhjuligt fordon från en (1) styrstam, via styrkronorna, till två (2) gaffelBEN, och nej, gaffelBENEN heter alltså inte gafflarna...
Och ja, svingen bak, heter svinggaffel... (såvida det inte är en enkelsving)

Framgaffel:
FM0000165-fgaffel.jpg

Last edited:
Lunarstorm och SMS var början till slutet för det skrivna språket i Sverige...

Jiisus vad ni munhuggs!

Men ja! :) Jag håller med dig PW, om att det är irriterande när folk kallar framgaffELN för framgaffLARNA!
Gaffel är ju något som förgrenar sig, som en högaffel: från ett (1) skaft till två (eller tre) gaffelpinnar/ben, en matgaffel från ett (1) handtag till tre eller flera pinnar. O.s.v
En framgaffel på ett tvåhjuligt fordon från en (1) styrstam, via styrkronorna, till två (2) gaffelBEN, och nej, gaffelBENEN heter alltså inte gafflarna...

Framgaffel:
http://www.komp[/QUOTE]

En god vän till mig yttrade en gång detta:
"Fy fan vad coolt det är med enkeltwin!"
Det var för tillfället lite svårt att förstå, jag antar att det hade med enkelsving att göra, men en enkeltwin vore väldigt intressant att se...

En god vän till mig yttrade en gång detta:
"Fy fan vad coolt det är med enkeltwin!"
Det var för tillfället lite svårt att förstå, jag antar att det hade med enkelsving att göra, men en enkeltwin vore väldigt intressant att se...

:D

Och: Enkeltwin, finns.
Nästan.
Ducatis supermono har två vevstakar. En som går i ett "slavcylinderutrymme" som pekar åt nästan motsatt riktning mot den verkliga cylindern, och då i syfe att ta ut vibrationer.

Jiisus vad ni munhuggs!

Framgaffel:
FM0000165-fgaffel.jpg
460432191.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...