Hojen startar inte!

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Var försenad imorse till jobbet och istället för att cykla som jag brukar tänkte jag ta hojen. Detta hjälpte dock inte då hojen inte startade..
Tändningen finns där men den orkar bara dra några sekunder innan batteriet "klenar ur".. Känns som att det bara är att köpa nytt batteri och slänga i eller kan det vara ngt helt annat? :va

Provade lite halvhjärtat men gav upp... Provade i 2ans växel, bör man ta ännu högre växel kanske.....?

Boffe: Var det länge sen du åkte med hojen eller förvisso kan hojens batteri vara dåligt. batteriet drar ur sig fort vid starter då. men den kan vara sur "bränsle i systemet". antingen springer du igång den eller oxå provar du startkalblar.
Edit: 2ans låna nån kompis :D.

Provade lite halvhjärtat men gav upp... Provade i 2ans växel, bör man ta ännu högre växel kanske.....?

Ju lägre växel du tar desto snabbare snurrar det runt inne i motorn. Jag kan inte ta en låg växel när jag springer igång min, för då kasar bakhjulet. På högsta växeln snurrar det inte tillräckligt, så jag måste leta upp en nedförsbacke och slänga i treans växel och sitta på den. Då fungerar det!

Vad sitter det för batteri i din hoj? Har ett YT12B-BS till salu...

Last edited:
Jag körde med den i helgen men den hade varit lite halv-svårstartad den senaste månaden så det måpste vara batteriet som är kasst. En annan grej som är konstig är att om jag kört en bra stund och stannar till i 2 minuter så är den även då sjukt svårstartad. Ideér??

Ju lägre växel du tar desto snabbare snurrar det runt inne i motorn. Jag kan nite ta en låg växel när jag springer igång min, för då kasar bakhjulet. På högsta växeln snurrar det inte tillräckligt, så jag måste leta upp en nedförsbacke och slänga i treans växel och sitta på den. Då fungerar det!

Vad sitter det för batteri i din hoj? Har ett YT12B-BS till salu...

Har redan kollat upp ett nytt hederligt biltema.. 209kr.

Boffe: Var det länge sen du åkte med hojen eller förvisso kan hojens batteri vara dåligt. batteriet drar ur sig fort vid starter då. men den kan vara sur "bränsle i systemet". antingen springer du igång den eller oxå provar du startkalblar.
Edit: 2ans låna nån kompis :D.

Okej, hajar läget med 2ans växel nu.. :tungan

Last edited:
Men i så fall är ju ditt batteri antingen uberurladdat eller så laddar det inte riktigt!
Är det enbart batteriet ska det inte vara några svårigheter att rulla igång!

Har redan kollat upp ett nytt hederligt biltema.. 209kr.

Biltema vs Yuasa? Kan tänka mig att du inte ser någon skillnad på McDonald's och Brogatans restaurang heller? Eller Galne Gunnar och Hansa Compagniet? Eller ett vandrarhem och Hiltons lyxsvit? :gnissla

:D :D :D

Vad händer när hojen är igång, på tomgång, och du har lyset tänt och du sedan gasar på lite? Blir skenet starkare? Om inte kan det ju vara fel på laddningsregulatorn. Kolla också spänningen i batteriet. På ett friskt batteri bör den väl inte ligga under 12.4 V, eller något sådant.

Last edited:
Är det gel batteri på biltema?, klarar de viss lutning med hojen osv. annars är det bara att gratutlera till ett tokbilligt batteri och batterisyra stänk på köpet :gnissla.

Var på biltema och köpte mig ett nytt, fast var och tränade och käkat osv nu så jag provar imorgon. Var nu inte så negativa mot mitt fina biltema-batteri =)..

Vad händer när hojen är igång, på tomgång, och du har lyset tänt och du sedan gasar på lite? Blir skenet starkare? Om inte kan det ju vara fel på laddningsregulatorn. Kolla också spänningen i batteriet. På ett friskt batteri bör den väl inte ligga under 12.4 V, eller något sådant.
Ska testa imorgon Palle! Har du någon aning om vart hittar man laddningsregulatorn om den skulle visa sig vara dålig?

Tackar för alla svar!

Var på biltema och köpte mig ett nytt, fast var och tränade och käkat osv nu så jag provar imorgon. Var nu inte så negativa mot mitt fina biltema-batteri =)..

Ska testa imorgon Palle! Har du någon aning om vart hittar man laddningsregulatorn om den skulle visa sig vara dålig?

Tackar för alla svar!

På en GSXR? Absolut inte aning eftersom jag aldrig ägt en sådan hoj, men jag tror det finns många här som säkert kan svara på den frågan!

Lycka till med ditt nya superfina exklusiva Biltema-batteri... :D

Jag hoppas i alla fall den startar och går som en klocka efter batteribytet!

På en GSXR? Absolut inte aning eftersom jag aldrig ägt en sådan hoj, men jag tror det finns många här som säkert kan svara på den frågan!

Lycka till med ditt nya superfina exklusiva Biltema-batteri... :D

Jag hoppas i alla fall den startar och går som en klocka efter batteribytet!

Okej, blir iaf nästa steg om det nu inte vill sig med mitt nya nytt superfina exklusiva Biltema-batteri :tuttar

mät med multimeter när hojen är igång så att generatorn laddar rätt

Toppen!
Enda problemet här var ju att min fråga var vart laddningsregulatorn befinner sig i detta virrvarr.. :gnissla

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...