hojen startar inte!

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R
skulle starta hojen (zx9r -98) nu inför våren... har inte gjort nåt som ska påverka motorn (inställningar etc.) förutom möjligen tvättat å smort in luftfilter. när jag nu startade den på full choke så fick den stå och bli varm ett rejält tag, sen dog den på choke. då jag startade om på choke så rusar motorn lite varvid jag ställer ner choken... detta funkar som det ska tills jag rör gasen... då dör den rakt av... jag provar några gånger för att få den å spinna men den vill inte riktigt... får den stå avstängd ett tag så går den lite grann på choke eller gas... men sen dör den igen... ju längre innan jag startar om den dessto längre går den innan den dör... men aldrig mer än 1/2 - 1 minut...!

Någon som vet vad detta kan bero på? kan jag ha smort luftfiltret för fett så att den inte får luft? eller kan det vara fukt?

Daniel_liss skrev:
2059382 skulle starta hojen (zx9r -98) nu inför våren... har inte gjort nåt som ska påverka motorn (inställningar etc.) förutom möjligen tvättat å smort in luftfilter. när jag nu startade den på full choke så fick den stå och bli varm ett rejält tag, sen dog den på choke. då jag startade om på choke så rusar motorn lite varvid jag ställer ner choken... detta funkar som det ska tills jag rör gasen... då dör den rakt av... jag provar några gånger för att få den å spinna men den vill inte riktigt... får den stå avstängd ett tag så går den lite grann på choke eller gas... men sen dör den igen... ju längre innan jag startar om den dessto längre går den innan den dör... men aldrig mer än 1/2 - 1 minut...!

Någon som vet vad detta kan bero på? kan jag ha smort luftfiltret för fett så att den inte får luft? eller kan det vara fukt?

Du surar ner motorn när den får gå så länge på choke!!! Har du dränerat förgasarna?? Kanske är gammal sås i tanken, choken som hängt sej?

På min zx9r 00;a sänkte jag choken nästan omgående o lät den gå på 2000-2500 i någon minut sedan släckte jag choken helt.

peter R1 skrev:
2059414 Du surar ner motorn när den får gå så länge på choke!!! Har du dränerat förgasarna?? Kanske är gammal sås i tanken, choken som hängt sej?

På min zx9r 00;a sänkte jag choken nästan omgående o lät den gå på 2000-2500 i någon minut sedan släckte jag choken helt.

soppan e från en dunk som visserligen stått i vinter (kan vara detta kanske?), då jag haft tom tank pga lackning... sen tycker jag att om den surar så skulle det försvinna när jag gasar upp i 7000 varv? sen dör den sakta därifrån... har inte drenerat förgasarna eftersom jag körde torr i höstas, choken märks tydligt att den funkar... fler tips? spåna på...

Lite chansning kanske, men om du har fixat med tanken i vinter så...
Kolla så att tanken släpper in luft. (vet inte riktigt hur det ser ut på din hoj). Men det låter nästan som att du får vacuum... Värt att kolla i alla fall
/
R

Ratus skrev:
2066156 Lite chansning kanske, men om du har fixat med tanken i vinter så...
Kolla så att tanken släpper in luft. (vet inte riktigt hur det ser ut på din hoj). Men det låter nästan som att du får vacuum... Värt att kolla i alla fall
/
R

Tror oxå på det ! Öppna tanklocket så ser du om den går.....

Kolla vaccumslangarna så dom inte ligger i kläm eller sitter fel.

Annars öppnar bara luftspjällen men det kommer ingen soppa.

Vad du haft i tanken eller inte spelar ofta ingen roll, det är den soppan som blev kvar i förgasarna som blir kass... Dränera och låt den gå bra länge innan du gasar. Lycka till!

nu ska jag skryta med världens bästa mekare... nämligen jag!!! :huvet fyllde som sagt på tanken från en nästan full 5 litersdunk, vilket tydligen innebar under 3 liter eller vad reserven nu ligger på... resten kanske ni kan räkna ut... :) nu spinner hon som en liten katt iaf... eller kanske mer som en tiger :banana

Daniel_liss skrev:
2069640 nu ska jag skryta med världens bästa mekare... nämligen jag!!! :huvet fyllde som sagt på tanken från en nästan full 5 litersdunk, vilket tydligen innebar under 3 liter eller vad reserven nu ligger på... resten kanske ni kan räkna ut... :) nu spinner hon som en liten katt iaf... eller kanske mer som en tiger :banana

Det är modigt att du går ut med ditt misstag :D Nu är det snart dags att släppa ut Tigern :tummenupp Imorgon kanske?

Ibland så känner man sig som :confused: :va :3freak , när du skrev dunk så tänkte jag på jeepdunk bara för att jag själv använder det, skönt att det löste sig :tummenupp men jag hade nog själv rivit hojen några gånger innan jag kommit på problemet.

Back