hojen startar inte, Zx-10R -08 race

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Har fått lite huvudbry. Har i vinter bytt elsystem till kit härva och satt på lite andra grejor såsom pinnar, handtag, bromsslangar, ny pump etc etc.
Fyllde igår på med nytt vatten i kylaren och 3 liter bensin för att starta upp o se att allt funkar.......det gjorde det inte...

Hojen tänder inte, allt går runt, startmotor går som den ska men inte bensinpumpen. Min första tanke var tippsensorn men den sitter rätt monterad så borde inte vara den (om den inte pajat). Kan man bygla runt sensorn för att kontrollera att det inte är den som slår av pumpen?

Motormässigt är hojen ej rörd utan det är bara elsystemet som är bytt och det sitter som det ska och ska inte vara problemet utan mer troligt något jag missat.

Skulle behöva förslag till vad det kan vara eftersom jag just nu mest går runt hojen i cirklar och inte vet vad jag ska kolla.....alla tips är bra, även de mest självklara då jag i allt strul mycket möjligt kan ha missat något alldeles självklart.

Last edited:
Ok uteslutit det mesta och det är pumpen (bensin) som inte går igång. Kommer tillbaka till frågan om hur man byglar tippsensorn eftersom jag skulle behöva utesluta den i felsökningen. Den har 3 kablar, brun/grå/svart och en gul/grön och en blå/grön. Antar att 2 av dessa ska gå att bygla och en är jord? Vågar inte chansa innan man har fått bekräftat dock, letar elschema just nu....

Det här är ifrån 06-07, men där så går det via ecu, så då är det svårt o se vilkenman ska kortsluta. Kan du inte tvångsköra pumpen då istället o se om den går igång?

Bifogat

• Capture1.JPG
    Capture1.JPG
    99.5 KB · Visningar: 61
Hm, jag hade samma problem med min, fast jag kommer inte ihåg vad det var....

Ska tänka lite....

Startar du med nyckel då förmodar jag, då du har imobilizer? Har du bytt ECU när du även bytte till kitthärva?

hmm nä det står helt still just nu. Kithärvan är kopplad korrekt och all ström går som det ska (verkar det) men pumpen startar inte som sagt. Det enda jag kommer på är tippsensorn men den funkade ju innan jag bytte härva så att den gått sönder i flytten känns osannolikt men kanske inte omöjligt men samtidigt kan det vara något annat man missat. Dock ska det väl inte finnas några spärrar till pumpen i ett kitsystem med kit ecu förutom tippsensorn som stänger pumpen...

Systemet är nyckelfritt och fnns inga sådana spärrar i kithärva + kit ECU så det ska inte vara problemet...

Last edited:
Prova att ta bort mappen och sen ladda tillbaks den, det var nog det jag gjorde.

Jag hade precis samma problem, bensinpumpen död sen bluddrade den som fan i början när jag fick igång den...

Det här är ifrån 06-07, men där så går det via ecu, så då är det svårt o se vilkenman ska kortsluta. Kan du inte tvångsköra pumpen då istället o se om den går igång?

osäker på hur jag gör det, ett pilla med el om det inte finns kontakter är inte min starkaste sida....

Prova att ta bort mappen och sen ladda tillbaks den, det var nog det jag gjorde.

Jag hade precis samma problem, bensinpumpen död sen bluddrade den som fan i början när jag fick igång den...

ok ska testa det, tyvärr är det just den grejen jag inte kan göra själv då jag saknar både program och laptop för det :)
Får se om papunen kan maila mig programvaran till boxen, missade det vid köpet, behöver ha mappningen han kör med oxå då det var den som var i boxen från början och bevisligen funkar ju den rätt bra....

Last edited:
osäker på hur jag gör det, ett pilla med el om det inte finns kontakter är inte min starkaste sida....

ok ska testa det, tyvärr är det just den grejen jag inte kan göra själv då jag saknar både program och laptop för det :)
Får se om papunen kan maila mig programvaran till boxen, missade det vid köpet, behöver ha mappningen han kör med oxå då det var den som var i boxen från början och bevisligen funkar ju den rätt bra....

Tippsensorn är i stort sett omöjlig att bygla du måste in i ecu:n .....
Jag bytte kabelstam + ecu starta direkt .....men man använder ett bränslepumpsrelä på racekabelstammen tror att org passar (har du det
monterat?) En Tanke

Håkan

tror dessutom inte att tippsensorn är kass, det ska mycket till för att den ska paja av att ligga i enkabelhärva över vintern.

Dock är det med reläet en tanke eftersom jag vet att jag inte flyttat några relä etc från orginalstammen så om det inte är ett fast monterat så kan det mycket väl saknas....(alla kontakter som finns är inkopplade förutom en kontakt som jag inte blir riktigt klok på eftersom den sitter nära ECU kanske den?)

EDIT: Visst var det reläet, tack så mycket. Orginal kontakten var mer rundad så den kontakten på Kit härvan misstog jag för signal kontakt till ECU. Nu startar den som den ska. Skönt att inget var fel men så dumt att missa en sådan pryl, blir väl så när man pillat för mycket, förbiser de självklara sakerna.

Last edited:
Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back