Hojen startar inte med fotstödet nere?

Den seriösa lösningen: In i lådan och kolla/laga/byt sensorn för neutralen.

Den oseriösa lösningen: Bygla sensorn för stödet så att stödet "alltid är uppe".
 
Ok tack så mkt!
Någon som vet var givaren sitter på en Suzuki 750F-01??

Om vi pratar neutralgivare så kan den sitta på samma ställe som på banditer(samma motorfamilj) bakom drevkåpan. Kolla om du inte har en sladd som kommer ut framför upptill på kåpan som täcker framdrev kedja. Det är en svart plastklump med fästöron. Observera att mitt på kåpan kan sensorn för hastighetsmätaren ev sitta
 

Bifogat

  • Neutral.jpg
    Neutral.jpg
    169 KB · Visningar: 82
Last edited:
Ah! Det fotstödet.
När jag såg rubriken så trodde jag att det kunde röra sig om en utökad passagerarpinnesproblematik.
Sådana frågor är alltid intressanta.
 
Detta är en historuia jag berättat tidiagre i en tråd!

Nja ingen mecktabbe riktigt men ändå.
Kompisen hade någon gammal hoj han renoverade och bytte topppackning på och sen skulle ha den som övningskörningshoj. Först missa han triggern till tändningen så den starta inte, sen använda han icke bränsletåliga o-ringar till förgasarna så det vara bara att riva ur motorn igen. Ja det var många resor innan den satt ihop och startade. Tror vi lyfte ur motorn 2-3 gånger innan allt var okej!

Men höjdpunkten var när vi alltid skulle övningsköra så starta inte hojen. Så jag kom hem till honom med skinnställ och hjälm och stövlar inte den mest smidiga utstyrseln att springa igång hans hoj med.
Detta verkade bli en återkommande sak när den stått och jag sprang som en idiot och puttade i tid och otid. Först vara ju tanken batteriet, så det laddades på nattetid och slutligen försökte jag starta med startkablar och bilen för jag var så trött att starta hoj jävlen genom att springa bakom.
Sen en dag när han kom ner med batteriet så koppla vi in och precis när vi skulle starta så kom han på att han glömt något och sprang upp i lägenheten igen. Då satte jag mig på hojen och den startade hur snällt som helst! Så jag stängde av och väntade på kompisen. Berättade att den startade snällt och han klär på sig. Dock när han ska starta så starta den inte. Då slog det mig att han aldrig kört hoj tidigare och helt missat det här med brytaren på stödet och kopplingshandtaget för att starta!!!
Således fungerade hojen från dag ett och jag hade sprungit som en idiot i onödan!
 
Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(

Jag hade exakt samma på min 750.
Googlade runt och låg etta överallt som "must fix" för hemmafixaren som ville förbättra.
Om jag kommer ihåg rätt, då slöt jag den så den alltid trodde stödet var uppe. Tyckte det var värt, även fast man fick nojja att trippelkolla stödet varje gång innan man åkte iväg.
 
Jag hade exakt samma på min 750.
Googlade runt och låg etta överallt som "must fix" för hemmafixaren som ville förbättra.
Om jag kommer ihåg rätt, då slöt jag den så den alltid trodde stödet var uppe. Tyckte det var värt, även fast man fick nojja att trippelkolla stödet varje gång innan man åkte iväg.

Att trippelkolla stödet funkar tills man en dag glömmer det och ligger som ett korkat ufo i första vänsterböj.

- - - Updated - - -

De flesta hojar brukar ha en kontakt som hindrar motorn att gå när stödet är nere. Klokt.

Nej det brukar dom inte.
 
Nej. Våran andra duccar gör det, men inte Supersporten. Förra ägaren påpekade det när det var dags för provkörning. Min förra hoj brukade få stå på tomgång medan jag satte på hjälm och handskar. På den här går det inte att göra så. Jag skulle gärna vilka vara lite snällare mot motorn. :(

Vadå snällare? Att den får stå och hoppa på tomgång med dåligt oljetryck är väl inget vidare?


Förövrigt sitter stödbrytaren där av en anledning, det är jävligt farligt att åka iväg med stödet nere. Här blir folk ofta idiotförklarade när man åker utan skydd/ställ osv, men man kan glatt tänka sig att bygla bort stödkontakten:dummer
 
Killen som hade MC'n innan mig lät den gå på tomgång i 40 min. Innan dess funkade neutral lampan bra. De gick att starta med städet när neutral växel låg i. Efter tomgången upphörde det?
Kan det vara nån sladd till neutrale som smält eller nåt?
 
Suzuki har ju på vissa modeller ett multirelä som skall sköta om neutralgivaren, stödgivaren, kopplingsgivaren & sen bryta/tillåta tändningen.
Går denna får man byta hela dj*la reläet.
Hade det problemet på min VZ800.
Kontrollerade att alla givarna fungerade, men ändå ville inte min gå med stödet nere (och växeln i neutral koppling indragen)
Efter ett byte av multireläet så funkar allt igen.

På tal om multirelä så köp inte Suzuki original. De vill ha närmare 800:- för skiten.
E-bay letande så går priset ned till ett par hundra. Samma relä passar olika modeller så kolla runt.
 
Finns att ladda ner Haynes bok på nätet, jag har samma hoj och laddat ner den får googla lite bara så hittar du den
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top