Hojen stannar

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
min yzf750 har börjat gå konstigt, den går som den ska någon kilometer sen tappar den orken och stannar. sen går den inta att starta på tio femton minuter sen kan man köra ngn km till innan den gör likadant igen.

vad kan det bero på?

Känner igen problemet. En polares yzf 750r betedde sig lika dant. Felsökte som själva... Visade sig att soppapumpen i tanken inte levererade soppa som den skulle, men den fungerade... Böt bump sen var problemen ur världen. Höll på halva förra säsongen innan vi fick till det dock.. Så det är mitt hetaste tips!
/ Andreas

kan problemet ha ngt att göra med att jag har ett bolt on på när förgasarna e anpassade efter orginal burken? i samband med att jag tog bort strypningen

Last edited:
kan problemet ha ngt att göra med att jag har ett bolt on på när förgasarna e anpassade efter orginal burken?

Nej det kan det väl omöjligt ha.
Öven om pumpen fungerar alltså elektriskt så kan den ju vara kass funktion på. Ur med en slang från pumpen och se om det kommer bränsle.

kan problemet ha ngt att göra med att jag har ett bolt on på när förgasarna e anpassade efter orginal burken?

Det har jag svårt att tänka mig, håller med föregående talare, det kommer inte fram tillräckligt med soppa, men när du väntar 10 min så hinner det rinna till lite, men efter 1 km är det slut igen.
Om pumpen går som den ska så är det efter den, troligen filtret som satt igen. Är det inte det så är kan det vara en slang som vikt sig eller kommet i kläm. Bara att lossa bränsleledningen en skarv i taget, börja direkt vid pumpen. Är det tryck ut där så så ta nästa tills du hittar stoppet.
Men kolla filtret först av allt, det tror jag är troligast.

Lycka till!

Last edited:
Soppapumpen!! Jag hade samma fel på min gamla fz 750. Kolla vart soppapumpen är o knacka försiktig locket med en skruvmejsel lr nåt , då kan du köra ngr hundra meter igen .....jag skaffade en soppapump från BILTEMA:tummenupp för ngr hundralappar och sen dess har hojen funkat jättebra!!!

Soppapumpen!! Jag hade samma fel på min gamla fz 750. Kolla vart soppapumpen är o knacka försiktig locket med en skruvmejsel lr nåt , då kan du köra ngr hundra meter igen .....jag skaffade en soppapump från BILTEMA:tummenupp för ngr hundralappar och sen dess har hojen funkat jättebra!!!

soppa pumpen sitter i tanken på min, hade av pumpen innan och allt såg rent och bra ut, bytte till orginal röret nyss och tog en runda på 5 -6 km utan problem

jag har haft ett likartat fel på en bil faktiskt.
När det gäller bil så är det oftast ett termiskt problem o då rör det sig om tändningen. så kolla om du kan komma åt tändspolarna o se hur varma de är. ljumna blir de men skall inte bli skoll heta. i mitt fall var det sprickor i tändstiften som gjorde att bilen dog efter 3-4 km.
Så om pumpen levererar hyfsat med soppa om du kopplar bort slangen så skulle jag gissa på tändningen och att det är ett problem som beror på värme. Stift eller spolar

Hade precis samma problem med min cbr600 -99. Soppapumpen var lösningen :tummenupp

Även om pumpen går runt ett par varv och får upp trycker när man vrider på nyckeln betyder inte det att den pallar med trycket av att köra på riktigt.

När skiten händer, testa att ge pumpen ström manuellt från batteriet. Ett par av/på borde göra susen.

- Är det så, köp ny.. pump.

Hade precis samma problem med min cbr600 -99. Soppapumpen var lösningen :tummenupp

Även om pumpen går runt ett par varv och får upp trycker när man vrider på nyckeln betyder inte det att den pallar med trycket av att köra på riktigt.

När skiten händer, testa att ge pumpen ström manuellt från batteriet. Ett par av/på borde göra susen.

- Är det så, köp ny.. pump.
Japp,soppapump.......kolla!!!

mitt tändningslås kärvar lite och e trögt, kan det ha ngt med saken att göra?

Troligtsvis inte, mitt kärvar oxå lite granna men cykeln funkar ändå!
Släng i lite lås-spray så blir det nog bättre!

Angående det andra tycker jag det låter som soppa-pumpen!
tror inte att det har någonting att göra med att du bytte burk och lyckades köra 5-6 kilometer, förmodligen slumpen som tillät det!

Kika pump, alla ledningar, filter, stift och kör uteslutningsmetoden!

finns det något sätt att mäta ifal pumpen inte går som den ska?, pumpar för lite?
har tagit ut pumpen ur tanken nu, var börjar jag felsöka?

Last edited:
Lägg spänning till pumpen och se hur mycket som kommer ur pumpen. ta ett liter mått o se hur mycket den kan pumpa ur på 5 sec ta sedan mängden o multiplicera med 12 så har du mängd per minut. På en CBR 600F så skall den leverera 700 CC / minut. Det borde vara ungefär liknande för dig om du har en hoj med förgasare.

I min reparations manual så påpekade de att ventilations slangen till tanken var viktig att den fungerade. kolla om det pyser till när du öppnar tanklocket. isf är det stopp i den slangen

har fortfarande inte löst mitt problem, var ute och mätte flödet på pumpen precis och den pumpar 300cc på tio/sec alltså 1800cc per minut, vad innebär det? ligger ju långt ifrån 700 som du nämnde...

Lägg spänning till pumpen och se hur mycket som kommer ur pumpen. ta ett liter mått o se hur mycket den kan pumpa ur på 5 sec ta sedan mängden o multiplicera med 12 så har du mängd per minut. På en CBR 600F så skall den leverera 700 CC / minut. Det borde vara ungefär liknande för dig om du har en hoj med förgasare.

I min reparations manual så påpekade de att ventilations slangen till tanken var viktig att den fungerade. kolla om det pyser till när du öppnar tanklocket. isf är det stopp i den slangen

ja det var ett tag sedan jag skickade mitt svar så jag fick läsa om tråden. men om minimum kravet för en CBR 600F är 700cc/minut och din kan leverera 1800 cc/minut så skall det inte vara din pump som är felet.

Jag har haft ett liknande fel faktiskt på en bil där jag rev och bytte det mesta på bilen tills jag bytte tändstift. visade sig att jag hadde värmesprickor i stiften som gjorde att jag kunde käöra ett par km sedan dog den och gick starta efter ett par minuter och sedan var det samma visa.

Så frågan är om vi kan utesluta problem med soppan?
När den håller på o dö hur beter den sig? orkeslös o vill inte svara på rejäla gaspådrag eller tvärdör den rätt av eller börjar den hugga emot o det hjälper inte om du gasar eller vad du än gör.

För de två sistnämda tyder nog mera på ett tändnings fel / värmeproblem

Medans om man kan få hojen o gå länge på väldigt blygsamma gaspådrag så är det nog mera troligt med ett bränsletillförsel problem

Så frågan är om vi kan utesluta problem med soppan?
orkeslös o vill inte svara på rejäla gaspådrag,

och om man släpper gasen direkt när man känner att den tappar orken så kan man undvika att den stannar, ringde till yamaha sverige och fick äntligen ett svar på min felkod som jag haft i ett halvår. 7000rpm på en yzf 750r -95 betyder att det är något problem med bränsle systemet, tyvärr var det de mest specifika han kunde ge mig så jag fortsätter att felsöka...

Har du provat det enklaste av allt......Köra med tanklocket öppet!! Det är nämligen många maskiner som skruvats isär i monekyler i onödan när det varit så simpelt som vacum i tanken.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN