Hojen som fungerar till allt - finns den?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tja,

Sitter här och funderar lite på kommande hojsäsong.
Det är så mycket man vill hinna med - smiska asfalt, ge sig ut och sprätt grus, packa lätt och ta en dit vägarna vill och kanske ta nån caférepa och busåka.

Men frågan är ju, finns det en hoj som klarar allt?
För tillfället åker jag ER6a och den är väl bra på det mesta förutom grus, men som så många gånger förr så antar jag att det finns bättre alternativ?
 
Ni får gärna motivera och ge er synpunkt på de hojar ni pratar om :)

Detta är i förstahand ingen köprådstråd utan mer en tråd skapad av en nyfiken jävel som vill veta om den typen av hoj finns.
 
Håller med, R1'an fixar allt förrutom gruset. Eller en KTM 990 SMT om du inte kan skippa gruset.

OT: Grus är ghey.
 
Nej.

Jag har en 640 Adventure av samma anledning, den fungerar smäckert på is, grus och små landsvägar den fungerar ok i skogen och på motorvägen. Jag kommer köra den på bana till sommaren och där räknar jag med att den kommer funka dåligt, men nån nybörjare med R-hoj och ryggpuckel ska man nog hänga på.

Det du behöver för att få en riktigt universal hoj är nog att skaffa en utifrån det du kommer köra mest, kör du mest bana köp rettan, landsväg så passar SMT, F800GS är duktig på grus. Komplettera sen med ett offroad(finns säkert till rettan också) eller onroad-kit så har du en hoj som kan användas till mycket.

Annars finns det mkt däck till 19/17 tum (Varadero, V-strom, 1200gs), både grus och asfalt.
 
Jag ska köpa en BMW F800GS, den tycker jag passar in på beskrivningen. :)

F800GS.jpg
 
Last edited:
Ja, 800:an här ovan är en allt i allo. Vill även slå ett slag för BMWs 1200GS.
Det är BMWs absoluta storsäljare, och det finns en anledning till det.

Bra långtourer
Hyfsat vind/väderskydd
Lastar bra om man hänger på väskor
Klarar grus "ok" men är ingen endurohoj
Mycket goda vägegenskaper

Jag har kollat efter en bättre hoj i flera år, men har fortfarande inte hittat någon. Kollade in nya Super Teneren på mässan men var inte impad.

Sen finns ju multistradan också, men det känns väldigt mycket gata. Annars säkert en skitfin hoj.

KTMs hojar vetefan. Jag är inte riktigt säker på hur det är med kvalitén där?
990/950 adv är kalasfina hojar, men törstiga som få och besvärliga att serva.
 
Man ska inte kompromissa! Hela livet och universum är fullt av kompromisser. Din bil, din fru/tjej och säkert ditt boende. Hojåkning ska vara en zon fri från velande och osäkerhet, det ska bara vara glädje.

Hojar kan man ju faktiskt också ha flera av. Köp hellre två lite äldre som är byggda för det du vill använda den till. Vill du fika? Kör en ball udda klassiker. Ska du köra bana? Köp en vass 600 eller tvåtaktare. Busa? Motard.

Du förstår poängen? Vill du absolut bara ha en hoj så kör på en inriktning per säsong.

Nu vet jag att mina hojar också kan ses som kompromisser men nej det är väl genomtänkt.
 
Du har en poäng, men man kanske inte kan/vill/har råd att ha flera hojar.

Dessutom är åtminstone jag väldigt road av att kunna svänga av landsvägen och köra ut i skogen om jag skulle få lust. Då åker man ju knappast hem och byter hoj emellan....

Man ska inte kompromissa! Hela livet och universum är fullt av kompromisser. Din bil, din fru/tjej och säkert ditt boende. Hojåkning ska vara en zon fri från velande och osäkerhet, det ska bara vara glädje.

Hojar kan man ju faktiskt också ha flera av. Köp hellre två lite äldre som är byggda för det du vill använda den till. Vill du fika? Kör en ball udda klassiker. Ska du köra bana? Köp en vass 600 eller tvåtaktare. Busa? Motard.

Du förstår poängen? Vill du absolut bara ha en hoj så kör på en inriktning per säsong.

Nu vet jag att mina hojar också kan ses som kompromisser men nej det är väl genomtänkt.
 
690 Enduro.
Sommar som vinter, effekt så det räcker till. Dessutom känns det som en hoj som man kan åka på långturer med också.
 
Fattar inte hur man orkar ha fler än en hoj. Lika ologiskt som att man skulle orka ha mer än en tjej. Fy fan vilket jobb. Multistradan är för övrigt uttagen för dina ändamål. Dock ful.

2007-Ducati-Multistrada1100Sc.jpg
 
Last edited:
Jag har en KTM 950 SuperEnduro, med en extra uppsättning motardhjul är den så nära en alltiallo-hoj jag kan komma.

Grusbus? Som en gud!
Pendla till jobbet? inga problem, jag har 55 km enkel resa.
Långresa? check, bara att se till att man tankar då och då.
Gatbus? Oh, yes, med motardhjulen och redig frambroms är man svårstoppad.
Bana? visst, motardhjulen på bara.

Vad som är lite kinkigt är riktig geggkörning då den är tung och i allmänhet har slitet bakdäck (undrar varför), men till det finns lättare hojar.
 
Jag har en KTM 950 SuperEnduro, med en extra uppsättning motardhjul är den så nära en alltiallo-hoj jag kan komma.

Grusbus? Som en gud!
Pendla till jobbet? inga problem, jag har 55 km enkel resa.
Långresa? check, bara att se till att man tankar då och då.
Gatbus? Oh, yes, med motardhjulen och redig frambroms är man svårstoppad.
Bana? visst, motardhjulen på bara.

Vad som är lite kinkigt är riktig geggkörning då den är tung och i allmänhet har slitet bakdäck (undrar varför), men till det finns lättare hojar.
Tant och packfickor??
 
Tant och packfickor??

Passagerare, inga problem, jag kan säga det för jag har även åkt bakpå, är varken bättre eller sämre än andra hojar, men det är inte guldvingekomfort, det är klart.

Packfickor? Menar du packmöjligheter, det beror bara på hur mycket du vill spendera, finns lika mycket som till BMW-boxermaskinerna.
Bilden är från gårdagens fikatur, liten box räcker. Stor box och surrade "sjösäckar" är modellen för längre turer.


http://shop.touratech.se/SE/Catalog/ktm/950_super_enduro/
 

Bifogat

  • SE vinter.jpg
    SE vinter.jpg
    125.4 KB · Visningar: 242
Last edited:
Back
Top